سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: حدود ۳۰ درصد سنگ‌های تزئینی این استان خام فروخته می‌شود در حالی که باید این سنگ‌ها بعد از فرآوری و ایجاد ارزش افزوده به سایر کشورها صادر ‌شود.

سنگ خام

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، ایرج موفق سه‌شنبه ۹ اردیبهشت اظهار کرد: هم‌اکنون خام فروشی از بزرگترین مشکلات صنعت سنگ کشور است و بیشتر ذخایر معدنی سنگ‌های تزئینی کشورمان به صورت خام صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه خام‌فروشی ارزش افزوده‌ای برای ما به همراه ندارد تصریح کرد: خام‌فروشی سنگ موجب انتقال ارزش‌افزوده این صنعت به خارج از کشور شده و چنانچه فرآوری و جلوگیری از خام‌فروشی سنگ به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، به افزایش پنج تا ۶ برابری ارزش افزوده و اشتغال منجرخواهد شد.  

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان افزود: یکی از مهمترین مشکلات صنعت معدن در این استان بازسازی و نوسازی نکردن بسیاری از این واحدهای فرآوری به ویژه در بخش سنگ‌های تزیینی است. معدن‌داران باید به سمت ساخت و تولید یا واردات تجهیزات جدید در عرصه فرآوری مواد معدنی حرکت کنند و برای این کار می‌توانند از تسهیلات طرح رونق تولید استفاده کنند.

وی بیان کرد: محصولات تولیدی واحدهای فرآوری به‌ دلیل قدیمی بودن دستگاه‌ها و تجهیزات از کیفیت لازم برخوردار نیست و قدرت رقابت چندانی در بازارهای جهانی ندارند.

موفق خاطرنشان کرد: معدن‌داران اصفهان باید تلاش بیشتری درباره بازاریابی و صادرات محصولات خود داشته باشند.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص جلوگیری از خام‌فروشی محصولات تولید داخل در حوزه‌های مختلف گفت: پدیده خام‌فروشی ضربه سنگینی به پیکره صنعت سنگ وارد کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان یادآور شد: ظرفیت تولید سالانه معادن استان اصفهان ۴۸ میلیون تن است، سنگ‌های تزئینی، طلا، شن و ماسه، سنگ‌آهک، سنگ‌آهن، مس، سرب و روی از مهمترین محصولات و تولیدات معادن این استان محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان به عنوان یکی از استان‌های با ظرفیت‌های بالای معدنی در کشور، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال دارد که نزدیک به ۴۰۰ واحد از آن سنگ‌های تزئینی است.

موفق اضافه کرد: سال گذشته ۳۴۱ میلیارد ریال حقوق دولتی معادن در این استان وصول شده است و اصفهان از نظر تعداد معادن فعال در صدر استان‌ها اما از نظر حقوق دولتی در رده چهارم کشور جای گرفته است.

حقوق دولتی عبارت از درآمد دولت ناشی از استخراج، بهره‌برداری و برداشت هر واحد از ماده یا مواد معدنی است.

وی ادامه داد: سال ۹۷ نیز ۲۳۰ میلیارد ریال حقوق دولتی معادن از استان اصفهان وصول و به خزانه کشور واریز شد که این مبالغ تعمیم‌یافته از حقوق دولتی معادن وصول شده برای طرح‌های معدنی، راه‌ها و زیرساخت‌های بخش معدن هزینه می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان افزود: سال گذشته ۳۵ فقره پروانه اکتشاف، ۲۹ فقره گواهی کشف و ۲۸ فقره پروانه بهره‌برداری در بخش معدن این استان صادر شد.

استان اصفهان یکی از قطب‌های معدنی و صنایع وابسته به آن در کشور است و ۸۴۰ معدن با اشتغال هشت هزار و ۹۹۱ نفر دارد.

سهم اصفهان در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد است.

کد خبر 506133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha