مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی از افزایش پنج برابری متقاضیان برای بهره‌مندی از بیمه بیکاری در استان بعد از شیوع کرونا خبر داد.

کارگران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسن نوری روز سه‌شنبه نهم اردیبهشت در نشست خبری اظهار داشت: سالانه هزار تا هزار و ۱۰۰ نفر در استان متقاضی بیمه بیکاری می‌شوند اما کرونا سبب شده این رقم به بیش از پنج هزار نفر برسد.

وی افزود: خسارت‌های کرونا به کارگاه‌ها زیاد و گسترده است، این میزان خسارت غیرقابل انتظار بود، در این مدت در استان، بیش از پنج هزار و ۹۰۰ نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند اما بخشی از این افراد، مشمول حمایت از بیمه بیکاری نیستند.

نوری خاطرنشان کرد: چهار هزار و ۶۰ نفر از متقاضیان، شرایط اولیه برقراری بیمه بیکاری را دارند و مشمول حمایت می‌شوند و باید در ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ بیمه بیکاری دریافت کنند.

وی گفت: از این تعداد، چهار هزار و ۵۹ نفر از کارگران شرایط اولیه برقراری بیمه بیکاری را داشته‌اند و در مرحله نخست، هزار و ۱۴ نفر به اداره کل تامین اجتماعی معرفی شده‌اند و اسامی سایر مشمولان در مراحل بعد، اعلام می‌شود.

نوری، یکی از مشکلات این بخش را تامین منابع مالی دانست و گفت: برقراری بیمه بیکاری، اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد، در سطح وزارت تلاش می‌شود بخشی از منابع با همکاری سازمان برنامه و بودجه تامین شود، اما این امر هنوز محقق نشده است و ما هم نگران هستیم نتوانیم از این افراد حمایت کنیم.  

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: حمایت از کارگران بیکار شده، بار مالی زیادی بر دوش دولت خواهد گذاشت، به هر حال تولید دچار خسارت و آسیب شده است، بیشترین بیکاری در اصناف بوده و کارگاه‌های بزرگ آسیب کمتری دیده‌اند.

وی درباره حمایت از کارگران ساختمانی، فصلی و سرگذر، گفت: تاکنون ۲۵۰ بسته بهداشتی در بجنورد و ۵۰ بسته بهداشتی در شیروان توزیع شده است، البته هنوز بانک اطلاعاتی درستی از کارگران فصلی در دست نداریم.  

کارگران سرگذر بیشترین آسیب دیده از کرونا 

نوری اظهار داشت: با شیوع کرونا، درآمد کارگران دچار آسیب شده و البته کارگران ساختمانی و سرگذر از این وضعیت بیشتر خسارت دیده‌اند که در این زمینه، با دستور استاندار، برای شناسایی کارگران سرگذر اقدام شد و در این زمینه مرحله اول، ۳۶۰ نفر کارگر سرگذر و در بررسی دوم، هزار و ۱۰۰ کارگر فصلی شناسایی شدند.

وی خاطرنشان کرد: برای این کارگران، بسته معیشتی و بسته بهداشتی در نظر گرفته شده و برآورد شد برای تامین این بسته‌ها، بیش از ۶ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که البته با اجرای رزمایش مواسات و بسیج برای کمک نیازمندان، توزیع بسته‌ها گسترده‌تر شده است.  

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: ۱۶ هزار و ۸۰۰ خانوار در این استان بسته‌های حمایتی ۲ تا ۶ میلیون ریالی کرونا را دریافت کردند.

نوری اظهار داشت: بسته حمایت دولت که به افراد با درآمد پایین تعلق می‌گیرد، به تناسب بعد خانوار، بین ۲ تا ۶ میلیون ریال، به حساب یارانه واریز شده است.

وی افزود: در کشور یک میلیون خانوار از این بسته حمایتی بهره‌مند شدند که سهم استان خراسان شمالی، ۱.۶۸ درصد از این خانوارها است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: با توجه وضعیت اقتصادی و درآمدی مردم استان، سهم این استان از کمک‌های کرونایی دولت، بیش از میانگین کشوری خواهد بود.

نوری در بخش دیگری درباره الزامات برای تحقق شعار سال و افزایش میزان تولید، گفت: در این زمینه، صاحبان واحدهای تولیدی که با ظرفیت بالاتری فعالیت دارند، می‌توانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند بنابراین باید موانع تولید در این واحدها برطرف شود.

وی افزود: البته باید سایر واحدهای تولیدی نیز حمایت شوند تا برای رسیدن به جهش تولید، اقدام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: در این استان، فضای کسب و کار، همچنان مناسب نیست و علیرغم تاکید استاندار بر سرعت دادن به زمان صدور موافقت نامه و استعلام‌ها، وضعیت چندان رضایت بخش نیست.

در استان خراسان شمالی، ۱۲۰ هزار کارگر، شناسنامه دار و زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.  

کد خبر 505963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha