همشهری آنلاین: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیشنهاد کرد یک مرکز بزرگ ایران‌شناسی برای معرفی سرزمین ایران به بچه‌ها با همکاری تمامی ارگان‌های فرهنگی ایجاد شود.

به گزارش روابط عمومی کانون، محسن چینی‌فروشان که در مراسم پایانی جشنواره یک هفته با کانون سخن می‌گفت با بیان این پیشنهاد افزود: در ایجاد این مرکز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند مشارکت کنند تا بچه‌های ما در تهران یا در یکی از شهرهای دیگر کشور بتوانند به صورت دایمی با نگاهی فرهنگی با سرزمین ایران بیشتر آشنا شوند.

وی در ادامه گفت: هویت ملی ما چیزی جز هویت فرهنگی ما نیست و مؤلفه‌های این هویت را تنها در بناها و خشت و آجرها جست‌وجو نمی‌کنند بلکه ادبیات شفاهی، مثل‌ها، شعرها و لالایی‌ها معرف هویت فرهنگی ایرانیان به شمار می‌رود.

مدیرعامل کانون از این که بچه‌های ما، حتی بزرگترها با ادبیات و شعر فارسی کمتر آشنایی دارند ابراز نگرانی کرد و با اشاره به سفرهای خود به کشورهای فارسی زبان این نکته را بازگو کرد که در روبرو شدن با مردم و مسؤولین این کشورها، آنها با شعر شاعران پارسی‌گو به خوبی آشنا بودند و اغلب این اشعار را از حفظ می‌خواندند.

چینی‌فروشان با تشریح پدیده جهانی سازی به این نکته اشاره کرد که بخشی از این پدیده متأسفانه هویت تاریخی و فرهنگی ملت‌ها را نشان رفته است و این نگرانی را حتی کشورهای اروپایی مثل آلمان و فرانسه هم احساس کرده‌اند و در سال‌های اخیر به شدت با گسترش و ترویج فرهنگ و زبان‌های بیگانه مقابله می‌کند و باید توجه کنیم که این تهاجم دولت‌ها را نشانه نمی‌رود بلکه هدف آن ریشه‌کنی ملت‌ها و فرهنگ آنهاست.

مدیرعامل کانون همچنین نقش کتابخانه‌های کانون در سراسر ایران را برای آشنا کردن کودکان با تاریخ و ادبیات فارسی این سرزمین برجسته توصیف کرد و گفت: ایران، همیشه پایدار و ماندگار است و معرفی آن به کودکان کهنه نمی‌شود و به همین دلیل باید بگویم جشنواره نقش خورشید کار کوچکی نیست بلکه رویداد فرهنگی بسیار بزرگی به شمار می‌رود.

محسن چینی‌فروشان با اشاره به پژوهش‌هایی که مربیان و اعضا کانون برای برگزاری جشنواره نقش خورشید انجام داده‌اند تأکید کرد: کمتر جایی مثل کانون از ظرفیت بیش از 750 مرکز و لشگری 2500 نفره از مربیان برای طراحی و اجرای پژوهش‌های کاربردی برخوردار است و باید از این ظرفیـت

بالا برای جمع‌آوری افسانه‌ها و لالایی و فولکلور و موسیقی‌های مناطق مختلف استفاده کنیم که در این راه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای همکاری اعلام آمادگی کرده است.

 رییس هیأت مدیره و مدیرعامل کانون در پایان از توسعه جشنواره یک هفته با کانون با حضور تمامی مراکز استانی و بخش‌های تولید شامل سینمایی، انتشارات، تئاتر و سرگرمی‌ها و پژوهش و کانون زبان ایران و اجرای وسیع آن در مهر امسال و روز جهانی کودک خبر داد.

قرار است در این جشنواره تمامی فعالیت‌های یک ساله کانون در سراسر کشور و بخش‌های تولیدی و پژوهشی آن در معرض دید مخاطبین کانون قرار گیرد.

 بر اساس این گزارش در آیین پایانی چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون که روز 12 اردیبهشت هم‌زمان با روز معلم برگزار شد، همچنین از تلاش‌های 55 مربی مسؤول، مربی فرهنگی، مربی هنری، مربی ادبی  و کارشناسان موفق کانون در سراسر کشور قدردانی شد ضمن این که 12 کتابخانه کانون از میان 630 مرکز ثابت کانون به عنوان مراکز موفق معرفی شدند.

در این آیین صدرا... اسدبیگی معاون فرهنگی کانون نیز به به برگزاری موفق این جشنواره در روزهای 6 تا 12 اردیبهشت اشاره کرد و گفت: در این جشنواره 30 استان کشور با هدف معرفی فعالیت‌های خود با هدف معرفی سرزمین ایران و تحقیق و پژوهش در این زمینه با محورهای ادبیات شفاهی، صنایع دستی و لباس‌ها حضور داشتند.

 وی تصریح کرد که شناخت و آگاهی از سرزمین ایران اصالت و هویت ایرانی را محکم‌تر می‌کند و ما باید بچه‌ها را با خرده فرهنگ‌ها و ادبیات ایران آشنا کنیم.

 چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون با عنوان نقش خورشید 12 اردیبهشت در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری واقع در خیابان حجاب پایان یافت.

کد خبر 50592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز