مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

هنوز ستاد مدیریت بیماری کرونا اجازه فعالیت به آرایشگران زنانه و مردانه باهدف پیشگیری و مقابله با این بیماری نداده اما در نقاط مختلف شهر شیراز شاهد فعالیت زیرپوستی و نامحسوس برخی آرایشگران هستیم که این فعالیت نیم‌بند موجب رضایت آرایشگر و مشتری نشده است.

لوازم آرایشی و کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اصناف کم‌خطر مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ‌شده از سوی دانشگاه علوم‌پزشکی، از ابتدای اردیبهشت ۹۹ فعالیت خود را آغاز کردند اما همچنان برخی اصناف از جمله صنف آرایشگران مردانه و زنانه اجازه فعالیت ندارند.

تعطیلی حدود ۲ ماهه فعالیت این صنف و آنچه عدم‌حمایت‌های لازم و نبود دستورالعمل‌های بهداشتی در شرایط شیوع کرونا نام‌گرفته باعث شده برخی از آرایشگران به‌صورت زیرپوستی یا نامحسوس در برخی نقاط شیراز استان فارس اقدام به کار کنند.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که برخی آرایشگران با نیمه‌باز قرار دادن درهای واحدهای صنفی و با کرکره‌های نیمه‌باز مشغول فعالیت هستند، برخی نیز ارائه خدمات را به‌صورت تلفنی و با حضور در خانه‌ها دنبال می‌کنند که این اقدام نیز به دلیل نبود نظارت‌های لازم از سوی اتحادیه مربوط، خطر شیوع ویروس کرونا را افزایش داده است.

این در حالی است که رئیس اتحادیه‌های آرایشگران مردانه و زنانه شیراز اعلام کرده تاکنون گزارشی مبنی بر تخلف واحدهای صنفی زیرمجموعه ارائه نشده و بازرسان این اتحادیه به‌طور مستمر نظارت لازم را در این زمینه‌دارند و درصورتی‌که گزارشی از فعالیت آرایشگران ارائه شود، برخورد لازم انجام می‌شود.

اما فعالیت زیرپوستی و نامحسوس برخی آرایشگران در شیراز مشخص می‌کند که اقدام اتحادیه در همه موارد منجر به نتیجه نشده است.

صاحب یک آرایشگاه مردانه که در شیراز با کرکره کاملاً باز فعالیت داشت، گفت: از زمان شیوع کرونا فقط سه روز آن‌هم در ایام عید نوروز تعطیل کردم، اوایل با سفارش تلفنی به منازل می‌رفتم یا با قرار گذاشتن با مشتری در مغازه و با کشیدن کرکره، موهای مشتری را اصلاح می‌کردم اما یک هفته است از دوم اردیبهشت ۹۹ علنی درحال فعالیت هستم.

وی گفت: چند بار به اتحادیه رفتم تا تکلیف ما را برای باز بودن یا تعطیلی در شرایط کرونا روشن کنند که خبری نشد.  

مشتریان ‌هم از وضعیت پیش‌آمده رضایت ندارند و می‌گویند سر و وضعمان به دلیل فعال نبودن آرایشگاه‌ها و مطمئن نبودن از رعایت بهداشت در این مکان‌ها همانند غارنشینان شده است.  

لزوم فعالیت آرایشگران طبق پروتکل بهداشتی

امید بردبار، رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه شیراز بیان کرد: در خصوص فعالیت واحدهای صنفی، نظارت‌ها و بازرسی‌های لازم انجام می‌شود و اجازه فعالیت داده نمی‌شود.

وی افزود: این جلوگیری‌ها باعث شده تعداد خیلی کمی از آرایشگران به همراه وسایل کاری خود برای امرار معاش به خانه‌های مردم مراجعه کنند.

بردبار ادامه داد: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ واحد آرایشگاه در شهر شیراز فعالیت می‌کنند که با محاسبه تعداد کارکنان این واحدها، تعداد فعالان این حوزه به ۵ ‌تا ۶ هزار نفر ‌می‌رسد.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه شیراز گفت: حضور تعداد کمی از آرایشگران در خانه‌ها باعث انتقال بیماری کرونا می‌شود.

بردبار افزود: علاوه بر این موضوع هیچ نظارتی از سوی اتحادیه بر روند فعالیت آنان وجود ندارد که بخواهند دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: اگر اجازه داده شود تا آرایشگاه با اجرای پروتکل بهداشتی فعالیت خود را آغاز کنند و صندلی انتظار از آرایشگاه‌ها برداشته و بر اساس نوبت‌دهی خدمات ارائه شود و مشتری‌ها لوازم شخصی خود را بیاورند یا لوازم یک‌بارمصرف استفاده شود، نظارت اتحادیه و دیگر نهادهای نظارتی بر فعالیت آرایشگران بهتر خواهد بود.

آرایشگران و مشتریان با مشکلات مواجه‌اند

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه شیراز گفت: فعالیت آرایشگران از ۲۳ اسفند ۹۸ متوقف‌شده و این باعث شده فعالان این صنف ازنظر مالی دچار مشکلات زیادی شوند.

بردبار افزود: از طرفی نیز شهروندان دچار مشکل بهداشتی شده‌اند و نمی‌توانند بهداشت فردی خود را رعایت کنند، یا در خانه موهای خود را کوتاه می‌کنند که از شکل و شمایل و ریخت می‌افتند یا موهای آنان بلند می‌شود و احتمال بروز بیماری وجود دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه مبلغ حق بیمه فعالان این صنف افزایش‌یافته است، آرایشگران توان پرداخت آن را ندارند و اکثریت آنان بیمه تأمین اجتماعی خود را قطع کردند.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه شیراز اظهارکرد: از طرفی ۹۰ درصد واحدهای صنفی آرایشگران اجاره‌ای و متوقف شدن فعالیت آنان باعث ضرر و زیان زیادی به آن‌ها شده است.

بردبار افزود: تنها در روز گذشته پروانه کسب برخی آرایشگران باطل شد و از فعالیت انصراف دادند که این اتفاق دارای عواقب است و تبعات دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از آرایشگران دو الی سه ماه است که اجاره خود را پرداخت نکرده‌اند و مالکان نیز از آنان اجاره می‌خواهند و این افراد نمی‌دانند چه اقدامی انجام دهند.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه شیراز گفت: اعتراض آرایشگران به این اتحادیه بسیار افزایش‌یافته است به‌گونه‌ای که روزانه حداقل ۱۵۰ تماس از سوی آرایشگران دارم و نمی‌دانم چه پاسخی به آن‌ها بدهم.

بردبار افزود: آرایشگران تحت‌فشار هستند و نمی‌توانند مایحتاج زندگی خود را تأمین کنند و هیچ‌کس به داد دل ما و آرایشگران نمی‌رسد و ما نمی‌دانیم چه باید بکنیم.

وی ادامه داد: اینکه تعدادی از آرایشگران با مراجعه به خانه‌های مردم فعالیت می‌کنند، جان خود را نیز درخطر می‌اندازند.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه شیراز اظهارکرد: تاکنون هیچ‌گونه حمایتی از فعالان این صنعت انجام نشده این شغل جزو شغل‌های آسیب‌دیده قرار نگرفته و فعالان این صنف نمی‌توانند از بیمه بیکاری برخوردار شوند.

بردبار افزود: مطالبات آرایشگران به اتاق اصناف و استانداری فارس اعلام‌شده است و به آن‌ها اعلام کرده‌ایم این روند در حال مشکل‌ساز شدن است.

وی همچنین به مشکلات آرایشگران در حوزه تأمین اقلام بهداشتی موردنیاز در صورت باز شدن واحدهای صنفی اشاره کرد و گفت: هیچ‌کس مواد ضدعفونی‌کننده و اقلام بهداشتی را به‌صورت رایگان در اختیار آرایشگران قرار نمی‌دهد و اگر یک آرایشگر بخواهد صبح تا شب فعالیت کند به ۳۰۰ سی‌سی الکل در روز، ماسک و دستکش نیاز دارد و این هزینه اضافه برای فعالان این صنف است که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

تکلیف آرایشگران زنانه مشخص شود  

سیمین محمدپور، رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه شیراز گفت: در حال حاضر صنف آرایشگران جزو صنف‌های متضرر شناخته‌نشده است درحالی‌که فعالان این صنف ضررهای زیادی کردند.

وی افزود: آرایشگران از اسفند ۹۸ فعالیت خود را متوقف کردند اما هیچ حمایت و تسهیلاتی برای آن پیش‌بینی‌نشده است.

محمدپور ادامه داد: در حال حاضر به‌رغم بازگشایی بسیاری از اصناف، آرایشگران‌ همچنان فعالیت‌شان متوقف است و این مساله فعالان این صنف را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه شیراز گفت: نظارت‌های لازم از سوی این اتحادیه بر واحدهای صنفی وجود دارد و از فعالیت آنان جلوگیری می‌شود.

محمد پور افزود: تاکنون گزارشی از فعالیت نامحسوس برخی واحدهای صنفی به ما داده نشده است و درصورتی‌که گزارشی در این زمینه ارائه شود، بررسی‌های لازم انجام می‌شود.

کد خبر 505909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha