سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

با توجه به تعویق بازی‌های المپیک توکیو، این احتمال وجود دارد که بودجه ویژه کمیته در لایحه سال ۹۹ اختصاص پیدا نکند.

المپیک

به گزارش به نقل از فارس، بازی‌های المپیک توکیو قرار بود اوایل مردادماه سال جاری آغاز شود اما شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شد تا تمامی رقابت‌های انتخابی لغو شود یا به تاخیر بیفتد. همین باعث شد تا ورزشکاران و کشورهای مختلف از جمله ایران با ارسال نامه‌ای به کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) خواستار تعویق یکساله بازی‌ها شوند. در این بین، کشورهای کانادا و استرالیا حتی تهدید کردند در صورتی که المپیک در سال ۲۰۲۰ برگزار شود، کاروانی را به بازی‌ها اعزام نخواهند کرد.

فشار کشورهای مختلف باعث شد تا اوایل فروردین امسال شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن در تماسی تلفنی با توماس باخ رئیس IOC برای تعویق یکساله بازی‌ها به توافق برسند. این تعویق هزینه‌های اضافی برای میزبان، IOC و البته کشورهای مختلف که خود را برای المپیک آماده می‌کردند به دنبال خواهد داشت.

* بودجه ۳۰ میلیاردی المپیک حذف می‌شود؟

با توجه به اینکه قرار بود بازی‌های المپیک در سال ۹۹ برگزار شود، در جدول بودجه امسال ردیف مازادی نیز وجود داشت. یکی از ردیف‌های متفرقه کمیته در سال گذشته، ۱۸/۴۰۰ میلیارد بود که قرار است در سال ۱۳۹۹ این رقم به ۳۰ میلیارد تومان افزایش یابد. حالا به نظر می‌رسد با تعویق یکساله المپیک، خبری از این بودجه نباشد و این مبلغ به حساب ورزش واریز نشود.

هادی قوامی نماینده مجلس شورای اسلامی  در این باره اظهار داشت: پرداخت بودجه به دستگاه‌ها بستگی به فعالیت اقتصادی دارد. خیلی از ردیف‌ها هستند که اعتبار دارند اما وقتی فعالیتی نداشته باشند، این اعتبار به صفر می‌رسد. بنابراین با تعویق المپیک هم ممکن است فعالیتی نباشد و این بودجه اختصاص یافته به آنها تعلیق نگیرد.

با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته، برای المپیک بودجه ویژه‌ای در لایحه سال ۹۹ در نظر گرفته شده بود که با تعویق یکساله بازی‌ها، به نظر می‌رسد این بودجه امسال به ورزش اختصاص پیدا نکند.

با توجه به تعویق المپیک، تغییراتی در رویدادهای مختلف کسب سهمیه هم به وجود خواهد آمد اما این روزها شایعات زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است المپیک توکیو حتی در سال ۲۰۲۱ هم برگزار نشود. بسیاری از کارشناسان پزشکی در کشورهای مختلف صحبت‌هایی را داشته‌اند مبنی بر اینکه تا زمانی که واکسن کرونا کشف نشود، امکان برگزاری المپیک وجود ندارد.

کد خبر 505846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha