بافت‌های فرسوده در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه در محله‌ها، آسیب‌ها و خسارت‌های بیشتری به بار می‌آورند. به همین دلیل، سال‌های اخیر برای رفع این آسیب و کاهش خطر این بافت‌ها، تخریب و نوسازی آنها گزینه‌ای بود که پیش روی مدیران شهری و البته شهروندان قرار گرفت.

نوسازی

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: این روزها کوچه‌ها رنگ و بوی متفاوتی گرفته‌اند. دیگر خبری از خانه‌های یک طبقه با نمای آجری و درهای بزرگ که گل‌های پیچک روی دیوارهای آنها تاب خورده‌اند، خبری نیست. دیگر همسایه‌ها یکدیگر را نمی‌شناسند. ساختمان‌ها یکی پس از دیگری در شکل و شمایل مختلف قد علم کرده و افراد جدیدی وارد محله شده‌اند در حالی که بومی‌ها محله را ترک کرده‌اند.  بازآفرینی بافت‌های فرسوده از سوی سازمان نوسازی شهر تهران انجام می‌شود. «کاوه حاجی علی اکبری»، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، می‌پذیرد که بازآفرینی باید با خدمات پشتیبانی چون ایجاد فضاهای فرهنگی، ورزشی و... باشد. او می‌گوید: «با توجه به برنامه تدوین شده 5 ساله، بافت‌های فرسوده باید نوسازی شوند که این کار بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست. دفاتر توسعه محلی در مناطق تلاش می‌کنند از طریق معرفی بسته‌های تشویقی نوسازی و همچنین گفت‌وگو درباره مزایای این کار، مردم را در بازآفرینی بافت‌های فرسوده با مدیران شهری مناطق همراه کنند.»


حاجی علی اکبری ادامه می‌دهد: «مطالبه شهروندان درباره تأمین فضاهای فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و تفریحی و حتی بوستان و پاتوق‌های محلی، بحق است، اما در برخی از محله‌ها نبود فضای کافی و مناسب مانع این کار می‌شود.»
به گفته او موضوع تأمین پارکینگ‌های عمومی، تأمین فضای سبز، بازگشایی معابر و خدمات، پشتیبان سکونت است که باید برای ارتقای کیفیت زندگی در این محله‌ها انجام شود. حاجی علی اکبری می‌گوید: «فراهم کردن این امکانات نیاز به مشارکت شهروندان و البته مدیران شهری مناطق دارد. وقتی فضای مناسبی در اختیار سازمان نوسازی قرار بگیرد، بی‌ تردید بنا به نیاز و درخواست شهروندان، فضاهای فرهنگی، تفریحی و ورزشی و... می‌سازیم.» 
او به بوستان «بخشی‌فرد» در منطقه 7 اشاره و عنوان می‌کند: «بازآفرینی در محله نظام‌آباد، روند خوبی داشته است و امسال با همکاری شهرداری منطقه 7 موفق شدیم املاکی را که به فضای بی‌دفاع شهری تبدیل شده بودند تملک و تبدیل به بوستان کنیم. تأمین و ارتقای سرانه‌ها در کنار نوسازی بافت‌های فرسوده لازم و ضروری است و ما هم به این موضوع واقف هستیم اما به تنهایی قادر نیستیم‌کاری انجام دهیم و شهروندان و مدیران شهری باید پای کار بیایند و مشارکت کنند.»

کد خبر 505723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha