شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید ۱۰ هزار تن گوشت دام سنگین و ۳ هزار تن گوشت دام سبک از دامداران به توافق رسید

گوشت قصابي

همشهری آنلاین - علی ابراهیمی: امسال روزه داران ایرانی درحالی به استقبال ماه مبارک رمضان می روند که، نرخ برخی کالاهای اساسی و مواد پروتئینی در بازار مصرف، تحت تاثیر قرنطینه و شیوع کرونا نوسان داشته است. در ۴۰ روز گذشته قیمت برنج خارجی و شکر سیر صعودی داشته اما در عین حال کاهش قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۸ هزار تومان رسیده است. همزمان دپوی ۳۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین زنده، موجب گلایه تولید کنندگان و ضرر و زیان آنها شده است.

با این وجود قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گوساله با کاهش چشمگیری در بازار خرده فروشی مواجه نشده است. ریزش قیمت مواد پروتئینی در شرایطی است که امسال نیز با آغاز ماه مبارک رمضان ستاد تنظیم بازار از تامین  و عرضه کالاهای اساسی و گوشت قرمز و مرغ با نرخ مصوب یا قیمت های توافقی با تولید کنندگان برای تامین نیاز بازار و آسایش خاطر روزه داران در این ماه خبر می دهد.  

حسن عباسی معروفان، مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با همشهری آنلاین آخرین وضعیت بازار و شرایط قیمت و عرضه انواع مواد پروتئینی در ماه مبارک رمضان را اعلام تشریح کرد.

  • امسال چه  کالاهایی در چارچوب طرح تنظیم بازار ماه مبارک رمضان عرضه می شود؟

خوشبختانه امسال رشد تولید و افت تقاضا را، در بازار مواد پروتئینی، مانند گوشت گوساله، گوسفندی و مرغ، شاهد هستیم که به سیر نزولی قیمت ها منجر شده و بازار را متعادل کرده است. با این وجود چون شرایط بازار مصرف مواد پروتئینی در این ماه رمضان، خاص است، هر سال ستاد تنظیم بازار تصمیماتی را برای تامین نیاز بازار اجرا می کند و در چارچوب مصوبات این ستاد و تحت عنوان طرح ضیافت رمضان به فاصله ۲ هفته مانده به آغاز این ماه انواع کالاهای اساسی پرمصرف و مورد نیاز روزه‌داران عرضه می‌شود.

امسال نیز برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان توزیع ۵۰ هزار تن برنج، ۵۰ هزار تن روغن و ۵۰ هزار تن شکر به نرخ رسمی دولتی آغاز شده است در زمینه تامین اقلام پروتئینی نیز عرضه ۲۵ هزار تن گوشت مرغ تولید داخل و ۱۰ هزار تن گوشت قرمز منجمد گوساله برزیلی وارداتی و ۱۰۰ هزار تن خرما با نرخ های توافقی حداقلی با توجه به افزایش مصرف عمومی در این ماه عرضه می شود.

  • نرخ مصرف کننده گوشت قرمز و مرغ در ماه مبارک رمضان چقدر است؟

گوشت منجمد گوساله برزیلی با نرخ هر کیلوگرم ۳۸ هزار تومان در اختیار موزعان و فروشگاه ها قرار می گیرد تا با قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم ۴۲ هزار تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. همچنین هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد به نرخ ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان در اختیار فروشگاه ها و موزعان قرار می‌گیرد و این فروشندگان موظفند این فرآورده را با قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان عرضه کنند. اما این امر به معنای ناگزیری مصرف کنندگان به خرید گوشت و مرغ دولتی با این قیمت نیست.

  • نرخی گوشت گوسفندی و گوساله تازه با توجه به رشد تولید و افت تقاضا چگونه تعیین می شود؟

گوشت گوسفندی تولیدی دامداران در اختیار واحدهای قصابی قرار گرفته و با قیمت پایه تمام شده روزانه عرضه می شود. نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفند داخلی در روز دوشنبه (اول اردیبهشت ماه) ۹۲ هزار تومان بود؛ اما این نرخ در روزهای مختلف در نقاط مختلف شهر تهران از ۷۵ تا ۱۰۰ هزار تومان نیز در نوسان است. نرخ سایر مشتقات گوشت گوسفندی تازه نیز بنابر نوع و کیفیت در نقاط مختلف شهر تهران متفاوت است. قیمت گوشت تازه گوساله نیز بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان در نوسان است.

  • اما دامداران از دپوی گوساله و گوسفند زنده در مراکز تولید و نبود تقاضا در بازار خبر می دهند، برای رفع این مشکل چه اقدامی شده است؟

در نشستی که به تازگی با دامداران داشتیم مقرر شد تا آنها طرح تحویل ۳ هزار تن گوشت دام سبک و ۱۰ هزار تن گوشت دام سنگین را با مشخص کردن قیمت و زمان تحویل ماهانه به شرکت پشتیبانی امور دام ارایه کنند. در صورتی که دام سبک و سنگین مازاد باشد این شرکت آمادگی دارد تا مازاد نیاز بازار را با نرخ توافقی خریداری کند همانطور که تاکنون ۷۰ هزار تن مرغ مازاد نیاز بازار را از مرغداران در حالی با قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری کرده که مرغداران قادر به فروش این محصول با قیمت هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان نیز در بازار نیستند. همچنین امسال هیچ مرغ منجمدی وارد نشده است. با اعلام نرخ دامداران برای گوشت دام سبک و سنگین و تعیین قیمت توافقی، ما نیز از جایگزینی تولیدات دامی داخلی به جای گوشت منجمد یا دام زنده وارداتی استقبال می‌کنیم.

  • این نرخ چگونه تعیین می‌شود؟

این نرخ با در نظر گرفتن قیمت تمام شده تولید و قطعا بیش از نرخ بالاتر از گوشت گوساله و گوسفند وارداتی است؛ به گونه ای که برای تولید کنندگان نیز صرفه اقتصادی داشته باشد. شرکت پشتیبانی امور دام با مطرح کردن این موضوع در جلسات و تصویب و ابلاغ کتبی آن به دامداران برای خرید گوشت دام سبک و سنگین مازاد دامداران، با نرخ توافقی، اعلام آمادگی کرده و این موضوع جنبه اصلا شعاری نیست.

  •  با توجه به شیوع کرونا و مشکلات تامین و تخصیص ارز چرا واردات گوشت قرمز هنوز هم ادامه دارد؟

شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان دولت از ابتدای سال ۹۸ تا ابتدای اردیبهشت ماه امسال گوشت گوسفندی، گوساله و مرغ وارد نکرده. اما این احتمال وجود دارد که بخش خصوصی نسبت به واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی اقدام کرده باشد؛ ولی این بخش هم در بازار مرغ وارداتی نداشته است. در سال ۹۹ نیز مقرر شده تا دولت واردات گوشت قرمز و مرغ نداشته باشد مگر آن که با وقوع مشکلات احتمالی برای تولید، بازار دچار کمبود و افزایش قیمت شود و به واردات این اقلام ناچار شویم. با این شرایط در صورتی که با رشد تولید گوشت و مرغ، مازاد تولیدکنندگان روی دست آنها ماند شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی دارد تا اقلام مازاد نیاز بازار را برای حمایت از تولید کنندگان به نرخ توافقی بخرد.

  • مگر اقدام بخش خصوصی برای واردات گوشت و مرغ با مجوز و هماهنگی ستاد تنظیم بازار و سنجش میزان تولید و نیاز بازار انجام نمی شود؟

ستاد تنظیم بازار با بررسی میزان تولید داخل و نیاز بازار به گوشت و مرغ تصمیم گیری می کند اما شرکت پشتیبانی امور دام در وزارت جهاد کشاورزی متولی حمایت از تولید است و نیاز سنجی بازار را ستاد انجام می‌دهد. این که ستاد تنظیم بازار تشخیص بدهد برای تامین نیاز بازار باید واردات گوشت و مرغ انجام شود به ما ربطی ندارد اما شرکت پشتیبانی امور دام گوشت قرمز و مرغ وارد نکرده است.

  • با توجه به نبود قیمت مصوب برای گوشت قرمز، ستاد تنظیم بازار و شرکت پشتیبانی امور دام با رسیدن قیمت اقلام پروتئینی تا چه محدوده قیمتی به عرضه ذخایر گوشت و مرغ در بازار اقدام می کند؟

در زمینه مرغ هر زمان که قیمت این فرآورده در بازار مصرف از ۱۷ هزار تومان عبور کند و مصرف کنندگان متضرر شوند، مرغ منجمد با نرخ مصوب دولتی در بازار عرضه می شود و با کاهش قیمت مرغ به کمتر از ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان نیز باید با خرید مرغ مازاد نیاز بازار از زیان تولیدکنندگان جلوگیری کند. در گوشت قرمز نیز هر گاه قیمت هر کیلوگرم دام سنگین گوساله زنده به کمتر از ۲۸ هزار تومان رسید، شرکت پشتیبانی امور دام، اقلام مازاد بر نیاز بازار را می‌خرد و در زمان افزایش  قیمت ها یا رشد تقاضای فصلی به عرضه گوشت ذخیره سازی شده در بازار و تعدیل قیمت  ها اقدام می کند. هدف این گونه اقدامات تنظیم بازار به گونه ای است که نه تولید کننده  و نه مصرف‌کنندگان از کاهش یا افزایش بیش از حد نرخ گوشت و مرغ متضرر نشوند. اما نرخ گوشت قرمز گوسفندی به شدت تابع شرایط تولید و عرضه است، یعنی  در برخی ایام سال که دام زیاد است؛ قیمت ها نزولی می‌شود ولی در فصولی مانند زمستان که دام و کشتار آن کاهش می یابد؛ قیمت مصرف کننده در بازار نیز سیر صعودی به خود می گیرد. با این وجود به پیشنهاد شرکت پشتیبانی امور دام و با تصویب ستاد تنظیم بازار، حداکثر و حداقل قیمت گوشت گوسفندی، برای عرضه ذخایر و کاهش قیمت ها یا خرید و ذخیره سازی به نرخ توافقی، به صورت ماهانه تعیین می شود.

کد خبر 505704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha