مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: سال گذشته کل زعفران تولیدی استان با میانگین عملکرد ۲.۱ کیلوگرم در هر هکتار حدود ۱۶۰ کیلوگرم بوده است.

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، زعفران این گیاه معطر از دیرباز همچون خاویار و پسته، معرف نام ایران برای جهانیان بوده‌است و در میان کالاها و اقلام صادراتی کشورمان این طلای سرخ می‌درخشد.

زعفران خوشبختانه با شرایط اقلیمی ایران سازگار است و از طرفی به‌واسطه تولید آن اشتغال‌زایی قابل‌توجهی حاصل‌شده است. این طلای سرخ محصولی کم آب بر است و این موضوع امکان گسترش آن در مناطق کم‌بهره از آب را موجب شده است. ویژگی‌های بالایی که طلای سرخ دارد موجب شده که یکی از کالاهای باارزش و قابل‌رقابت در بازارهای جهانی باشد.

اما در ادامه باید گفت؛ البرز جزو استان‌هایی است که جمعی از کشاورزانش وارد عرصه تولید زعفران شده و در حال حاضر چندین مزرعه کشت طلای سرخ را اداره می‌کنند.

با محمد تاج‌الدینی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز درباره وضعیت کشت زعفران و برنامه‌های که برای توسعه طلای سرخ در استان البرز دنبال می‌شود گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

کشاورزان البرزی سال گذشته ۱۶۰ کیلو زعفران تولید کردند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: زعفران به‌عنوان یکی از محصولات اساسی حوزه کشاورزی استان البرز نیست زیرا سطح بسیار بالایی از اراضی استان به کشت طلای سرخ اختصاص ندارد.

وی مساحت کل مزارع زعفران استان البرز را ۴۳ هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان ۳۳ هکتار زیر کشت زعفران بارور بوده و ۱۰ هکتار آن نیز هنوز به سن باروری نرسیده است.

تاج‌الدینی اضافه کرد: بیشترین سطح زیر کشت زعفران استان البرز در شهرستان نظرآباد است به‌گونه‌ای که بیش از ۲۶ هکتار از سطح زیر کشت این شهرستان به زعفران اختصاص دارد. طلای سرخ در شهرستان‌های ساوجبلاغ، اشتهارد، فردیس و طالقان نیز کشت می‌شود.

وی عنوان کرد: در سال گذشته کل زعفران تولیدی استان البرز با میانگین عملکرد ۲.۱ کیلوگرم در هر هکتار حدود ۱۶۰ کیلوگرم بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به اینکه مزارع زیر کشت زعفران در استان البرز به‌صورت زمین‌های خرد و قطعه‌ای است، گفت: از ۴۳ هکتار مزرعه زعفران در استان ۳۴ هکتار آن مشتمل بر ۱۷۰ قطعه است که هرکدام از این زمین‌ها زیر یک هکتار وسعت دارند.

تاج‌الدینی از وجود ۱۵۳ بهره‌بردار زعفران در استان البرز خبر داد و گفت: برنامه‌های مربوط به زعفران در این استان بیشتر آموزشی است، بدین‌صورت که برای کشاورزانی که می‌خواهند وارد عرصه کشت زعفران شوند، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود.

وی با این توضیح که وزارت جهاد کشاورزی بر اساس ظرفیت‌های یک استان، اولویت‌بندی را برای کشت محصولات باغی و زراعی لحاظ می‌کند، افزود: در البرز گندم، جو و یا کلزا در بخش زراعی اهمیت بالایی دارد، اما وقتی کشاورزان برای ورود به عرصه کشت زعفران اعلام آمادگی کردند کلاس‌های آموزشی تشکیل می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: از میان ۱۵۳ بهره‌بردار زعفران ۱۲۵ نفر از شهرستان نظرآباد هستند، تعداد بهره‌برداران زعفران در شهرستان‌های ساوجبلاغ و اشتهارد نیز به ترتیب ۱۳ و ۱۱ نفر است، باقی بهره‌برداران نیز از شهرهای کرج، فردیس و طالقان هستند.

تاج‌الدینی با اشاره به اینکه زعفران محصولی کم آب بر است و از طرفی بعد از تولید آن صرفه اقتصادی خوبی برای بهره‌برداران دارد، گفت: وقتی استان‌هایی مانند خراسان جنوبی به‌صورت اساسی در بحث تولید، فرآوری و صادرات زعفران کار می‌کنند طبیعی است که سیاست‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تولید زعفران بر روی این استان باشد به همین دلیل حمایت‌های یارانه‌ای در بحث تولید زعفران نیز بیشتر معطوف به آن استان می‌شود.

وی در پاسخ به ‌بازار فروش زعفران تولیدی استان البرز داخلی است یا خارجی، گفت: در حال حاضر کشاورزان دربسته بندی‌های سنتی و خاص خود طلای سرخ تولیدی استان را در بازارهای داخلی کشور به فروش می‌رسانند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز در خصوص اینکه تکلیف صادرات زعفران از استان البرز به کجا رسیده است، توضیح داد: اگر ۱۶۰ کیلوگرم زعفران در سال گذشته را که توسط ۱۵۳ بهره‌بردار تولیدشده را لحاظ کنیم، سهم تولید طلای سرخ برای هر بهره‌بردار استان کمی بیشتر از یک کیلو در سال است، به همین دلیل تنها می‌توانند بازار داخل را پوشش دهند و فعلاً حجم تولید زعفران البرز برای صادرات بالا نیست.

تاج‌الدینی در خصوص این‌که اگر کشاورزان بیشتری در استان تمایل به کشت زعفران داشته باشند زمینه برای فعالیت آن‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی فراهم می‌شود، گفت: برای فعالیت‌های زراعی کشاورزان در فضای باز و در قالب انجام اقدامات زراعی که زمین و آب کافی در اختیار کشاورز باشد، وزارتخانه همکاری‌های لازم را خواهد داشت.

وی بیان کرد: در حال حاضر در احمدآباد شهرستان نظرآباد کشت زعفران به‌طور کامل جاافتاده است و اگر شخصی برای این کار زمین و آب کافی در اختیار داشته باشد از این اقدام وی استقبال می‌شود و می‌تواند در برنامه‌های آموزشی ویژه شرکت کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز همچنین گفت: در بحث اخذ تسهیلات بانکی از منابع داخلی نیز همکاری لازم به بهره‌برداران زعفران انجام می‌شود و این قبیل حمایت‌ها از کشاورزان استان که وارد عرصه کشت طلای سرخ می‌شوند نیز دنبال می‌شود.

کد خبر 505703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha