تعطیلی مدارس درپی شیوع ویروس کرونا که اکنون وارد سومین ماه خود شده است، این ابهام را برای والدینی که دانش‌آموز در مدارس غیرانتفاعی دارند، ایجاد کرده است که چرا باید شهریه‌ تحصیل فرزندانشان را به صورت کامل پرداخت کنند.

مدرسه كرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، شیوع ویروس کرونا در کشور ما بیش از هرجای دیگر جهان نظام آموزشی را با چالش‌های متعدد مواجه کرده است؛ چالش‌هایی که هر یک برای برون‌رفت نیازمند سال‌ها کار تخصصی و کارشناسانه است.  

گذشته از مباحث درسی، آموزشی و تربیتی، برخی مسائل جاری نیز اکنون با ابهامات و چالش‌هایی روبه‌رو شده است که با وجود اعتراض والدین، هنوز پاسخی برای آن ارائه نشده است. یکی از این مسائل شهریه مدارس غیرانتفاعی است که به دلیل کاهش هزینه‌های جاری مدارس به دلیل تعطیلی حضوری کلاس‌های درس، انتظار می‌رفت کاهش یابد یا حداقل مدارس برای والدین تخفیفی قائل شوند ولی ظاهرا چنین اتفاقی نیفتاد.

والدین این دسته از دانش‌آموزان استدلال می‌کنند که مدارس از اسفند ماه ۹۸ به بعد بجز دستمزد معلمان که آن هم با اما و اگرهایی همراه است، هزینه دیگری نداشته‌اند و تا حدود ۷۰ درصد هزینه آنها کاهش داشته ولی در مقابل شهریه دانش‌آموزان را با وجود آموزش ناقص و ارائه ندادن خدماتی که انتظار می‌رفت به صورت کامل دریافت کرده‌اند و اکنون باید بخشی از این شهریه را برگردانند.

مرضیه درزی، مادر یکی از والدین دانش‌آموز بابلی گفت : برای پسرم که امسال پایه سوم ابتدایی است مدرسه غیرانتفاعی ۸ میلیون تومان شهریه دریافت کرد که شامل تدریس عادی و برخی خدمات جانبی بود.

وی افزود: مهم‌تر از همه این که مدرسه تمامی شهریه را در سه ماه نخست سال تحصیلی از ما دریافت کرد و طبق قرارداد قرار بود علاوه بر آموزش مصوب آموزش و پرورش، خدماتی شامل کلاس‌های تقویتی، اردوی علمی، کلاس رباتیک، صبحانه، کلاس ورزشی فوق برنامه در رشته ژیمناستیک و چند برنامه دیگر هم داشته باشد که با توجه به تعطیلی مدارس از اسفند ماه دیگر هیچ یک از این موارد محقق نشد.

این مادر دانش‌آموز بابلی گفت: با توجه به این که بسیاری از برنامه‌های مدرسه در این مدت قابل اجرا نبوده، چندین‌بار من و شوهرم با مدیر مدرسه درباره هزینه اضافه شهریه صحبت کردیم اما به ما گفتند که شیوع ویروس کرونا اتفاقی غیرمترقبه بوده و مربوط به قرارداد مدرسه نمی‌شود و بازگشتی در وجوه وجود ندارد.  

مصطفی یوسفی، پدر یک دانش‌آموز آملی هم گفت: امسال برای پسرم که به دوم راهنمایی رفته است ۳ میلییون و ۷۰۰ هزار تومان شهریه مصوب مدرسه غیرانتفاعی به علاوه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کلاس فوق‌برنامه پرداخت کردم.  

وی با انتقاد از برگزاری کلاس‌های مجازی از سوی مدارس غیرانتفاعی، افزود: اکنون نه تنها آن کلاس‌های فوق‌برنامه برگزار نمی‌شود، بلکه کلاس‌های معمول پسرم نیز یکی‌درمیان به بهانه‌های مختلف ازسوی معلم لغو می‌شود، در حالی که شهریه را مدرسه به صورت کامل از ما دریافت کرده است.  

وی گفت: تکلیف اضافه‌پرداختی دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی بابت خدمات اضافی مانند کلاس‌های فوق‌برنامه باید مشخص شود، با وجود اینکه مدرسه عملا بیش از ۲ ماه هیچ هزینه‌ای نداشته است، اما زیر بار برگرداندن حتی بخش کوچکی از شهریه‌ها نمی‌رود.  

مدارس غیرانتفاعی متضرر هستند 

مدیر یکی از مدارس غیرانتفاعی مازندران گفت: مدارس و معلمان غیرانتفاعی از زمان شیوع ویروس کرونا بیش از زمان عادی ضرر کرده‌اند.  

وی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما با وجود بسته بودن مدارس و آموزش از راه دور چه زیانی به مدارس و معلمان غیرانتفاعی وارد شده است، پاسخ داد: هزینه‌های مدارس چندین برابر شده است و شهریه که ابتدای سال گرفیتم حتی کفاف نیمی از سال تحصیلی را نداد.  

این مدیر مدرسه غیرانتفاعی توضیح داد: حتی در آموزش از راه دور هم معلمان در خانه باید از طریق اینترنت هزینه پرداخت کنند و با دانش‌آموزان ارتباط بگیرند و مدرسه باید این هزینه‌ها را پرداخت کند.

وزارت آموزش و پرورش در حال تصمیم‌گیری است

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران هم درباره تعیین تکلیف شهریه مدارس غیرانتفاعی گفت: این موضوع باید در سطح وزارت آموزش و پرورش تصمیم‌گیری و تعیین‌تکلیف شود.  

علیرضا سعدی‌پور افزود: ما نیز با این مساله مواجه شدیم و در حال پیگیری هستیم اما با توجه به مشغله کل آموزش و پرورش با شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از عقب‌افتادگی درسی، نیاز است والدین صبوری بیشتری به خرج دهند.  

وی تاکید کرد: احقاق حقوق والدین و دانش‌آموزان هم مانند حقوق مجموعه آموزشی بر آموزش و پرورش واجب است و این قول را می‌دهیم که تمام تلاشمان را برای حل این مسئله به کار ببندیم.  

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: باید بررسی درستی در مورد میزان و نحوه بازگشت هزینه شهریه مدارس غیرانتفاعی انجام شود و آنچه که پیش‌بینی می‌کنیم این است که تا یکی دو هفته آینده این موضوع هم حل و فصل خواهد شد.

کد خبر 505528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha