دانشجویان قشری از جامعه هستند که دغدغه‌های مالی فراوانی دارند و پرداخت شهریه‌ها و هزینه‌های تحصیل با این دغدغه که آیا پس از اتمام دوره‌های تحصیلی، می‌توان شغل خوبی پیدا کرد یا خیر؟، به‌ اندازه کافی دغدغه ذهنی دانشجویان بوده است. در ترم تحصیلی جاری با وجود بیماری کرونا و برگزاری کلاس‌های آنلاین، دغدغه دانشجویان در مسائل مالی چند برابر شده است.

اینترنت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، برگزاری کلاس‌های آنلاین در استانی مانند خراسان شمالی که نقاط محروم بسیاری در دسترسی به اینترنت و... دارد، مشکلات زیادی را برای دانشجویان به همراه داشته است.

بالا بودن هزینه‌های خرید اینترنت

داوری یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد،  بیان کرد: در ابتدا که مقرر شد کلاس‌های دانشگاهی به صورت آنلاین برگزار شود، هیچگونه آمادگی از طرف دانشجویان و مسئولان دانشگاه وجود نداشت.

وی ادامه داد: بعد از این‌که کلاس‌ها برگزار شد تقریبا هر روز کلاس داشتیم و همین مسئله موجب شد تا هزینه‌های بسیاری را برای خرید اینترنت پرداخت کنیم و این در حالی است که هر ترم ما فقط شهریه‌های دانشگاه را پرداخت می‌کردیم اما این ترم شهریه اینترنت نیز به آنها اضافه شد که باتوجه به وضعیت اقتصادی موجود، پرداخت این هزینه‌ها برای دانشجویان مشکلات فراوانی را به دنبال دارد.

عدم دسترسی به اینترنت برای حضور در کلاس‌های آنلاین

عباسی یکی از دانشجویان دانشگاه پیام‌نور نیز در این ارتباط بیان کرد: محل زندگی من در یکی از روستاهای راز و جرگلان است که برای تماس با تلفن همراه باید به نقطه خاصی از روستا برویم تا بتوانیم از تلفن همراه استفاده کنیم اما پس از برگزاری کلاس‌های آنلاین دسترسی به اینترنت وجود نداشت و نتوانستم در هیچ‌کدام از کلاس‌ها حضور داشته باشم.

وی با تاکید براینکه شهریه این ترم را نیز پرداخت کرده است، عنوان کرد: با عدم حضور در کلاس‌ها مشکلات زیادی در قبولی امتحانات پایان ترم خواهم داشت و از طرفی پرداخت دوباره شهریه با توجه به شرایط موجود کار را سخت‌تر کرده است.

افزایش حجم جزوه‌های درسی در کلاس‌های آنلاین

محدثه یکی از دانشجویان دانشگاه بجنورد در این گفت‌وگو بیان کرد: از روزی که کلاس‌های آنلاین شروع شد جزوه‌های درسی و حجم دروسی که ارائه می‌شود از طرف اساتید نیز افزایش پیدا کرده است و اساتید نیز با این فکر که دانشجو بیکار است و باید تمام جزوه‌ها را بخواند، هر ساعت جزوه جدیدی را ارائه می‌دهند.

وی افزود: روزانه در کمترین حالت ۷ گیگ اینترنت خریداری می‌کنم و همین مسئله هزینه بسیاری را برایم ایجاد کرده است و این در حالی است که دو خواهر دیگر من نیز دانشجو هستند و هزینه‎های مشابه زیادی دارند که واقعا پرداخت این هزینه‌ها با وجود شرایط اقتصادی کشور کار دشواری است.

محدثه تاکید کرد: از طرفی اساتید درک نمی‌کنند که با شرایط موجود و جابجایی تاریخ‌های کنکور ارشد برای دانشجویان دغدغه‌های فراوانی دارد و بهتر است حجم دروس را کاهش دهند تا دانشجویان زمان کافی برای مطالعه منابع ارشد را خود داشته باشند.

مشارکت تصاعدی دانشجویان در کلاس‌های آنلاین دانشگاه آزاد

رجبعلی وثوقی مطلق، رئیس دانشگاه آزاد بجنورد، در ادامه بیان کرد: در آغاز کلاس‌های آنلاین مشارکت ۲۰ الی ۳۰ درصدی دانشجویان را داشتیم اما در حال حاضر این آمار افزایش بسیاری داشته است.

وی ادامه داد: دردانشگاه آزاد اسلامی کلاس‌های آموزش مجازی از زمان شیوع ویروس کرونا شروع شد و در ابتدا از یک نرم‌افزار داخلی به نام پروکسی استفاده می‌کردیم و پس از آن از واحد الکترونیک سازمان دانشگاه استفاده می‌کنیم.

وثوقی مطلق اظهار کرد: مشارکت اساتید ودانشجوها خوشبختانه روبه تصاعد است در ابتدای کار مقداری ضعیف بود و انتظار ما برآورده نمی‌شد و علت آن نیز عدم آمادگی کارکنان، اساتید و دانشجویان بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد بیان کرد: بحث پهنای باند که اکثر دانشگاها با آن درگیر هستند، از مشکلات برگزاری کلاس‌های آنلاین است و در نقاطی مانند رازو جرگلان دانشجویان گلایه‌های بسیاری دارند که ملزومات حضور در کلاس‌های آنلاین مانند لب‌تاپ، گوشی هوشمند، اینترنت و ... را دارا نیستند.

وی افزود: سعی کردیم با تخفیف در شهریه بخشی از مشکلات دانشجویان را در این حوزه کاهش دهیم که با توجه به پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر دغدغه اصلی اساتید که ارائه سرفصل‌های درسی بوده است، رفع شده است.

وثوقی مطلق عنوان کرد: در رابطه با امتحانات پیان ترم دستورالعملی ابلاغ نشده است و ما نیز منتظر دستور مقامات بالاتر هستیم.

وی در رابطه با نحوه برگزاری کلاس‌های عملی، تصریح کرد: برخی از دروس کلاس‌های عملی دارند که باید دوره کارآموزی و... را در بیمارستان‌ها بگذرانند که تلاش شده است تا پایان تابستان یا ترم بعد نمرات نظری دانشجویان را ارائه دهیم و نمرات عملی را پس از بهبود اوضاع ارائه می‌دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد بجنورد، خراسان شمالی تاکید کرد: حضور دانشجویان در کلاس‌های مجازی الزامی است و اساتید نیز تا حدودی شرایط را درک می‌کنند و تا سه جلسه غیبت پذیرفته است.

کد خبر 505466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha