مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: ۷۰ درصد روابط تجاری این استان با کشور ترکیه بوده اما بسته بودن مرز این کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا سبب کاهش صادرات زنجان و ایجاد مشکل برای این بخش شده است.

صادرات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی رنگ‌رونا اظهار کرد: مرز ترکیه از سوم اسفند ۹۸ بسته‌شده و کامیون‌ها را برای ورود به این کشور با مشکل مواجه کرده و این مرز اکنون نیز بسته است.

وی خاطرنشان کرد: صادرات، جزو اولین بخش‌هایی بود که در بحث شیوع بیماری کرونا، دچار آسیب شد چراکه ۲ ماه است با مساله مهمی به نام بسته بودن مرزها مواجه هستیم.

رنگ‌رونا افزود: درخواست صادرکنندگان این است که پروتکل‌های بهداشتی مورد توافق ۲ طرف برای حل مشکل صادرات به کشور ترکیه، اجرایی شود.

وی تصریح کرد: مرز رازی، مدتی است که بازشده و صادرات از طریق خطوط ریلی انجام می‌شود اما به دلیل حجم ترافیک و ازدحام، روند صادرات با مشکل مواجه بوده و به‌کندی انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: در مرز ایران و عراق فقط یک گمرک، فعال است، مرز ترکمنستان و پاکستان که به‌طور کامل بسته بوده و برای صادرات به افغانستان نیز با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و در حال حاضر صادارت فقط به کشورهای عمان و قطر و آن‌هم از مسیر دریا انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: پروتکلی بین راه‌آهن ایران و ترکیه است که در هنگام صادرات، فاصله ۷۰۰ کیلومتر به بالا و وزن محصولات بیش از ۵۰۰ تُن شامل تخفیفات خوبی در هزینه‌های گمرکی به تجار می‌شود.

رنگ‌رونا خاطرنشان کرد: در خصوص خط ریلی بناب زنجان با توجه به اینکه فاصله ریل بناب تا مرز ترکیه ۶۵۹ کیلومتر است و تجار به دلیل ۴۱ کیلومتر، متضرر می‌شوند تقاضا داریم با رایزنی‌های لازم، زنجان نیز جزو تخفیفات این پروتکل قرارگرفته و تجار این استان به دلیل ۴۱ کیلومتر، متضرر نشوند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: با توجه به اینکه ۷۰ درصد صادرات استان به کشور ترکیه است انتظار می‌رود مدیران بخش خصوصی و دولتی برنامه‌ریزی برای تغییر بازار صادراتی داشته باشند و در این زمینه نیازمند بازنگری نسبت به یافتن بازارهای هدف صادراتی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: شمش روی، عمده محصول صادراتی استان زنجان است، چند سالی است که با محدودیت در صادرات این محصول مواجه هستیم و این محدودیت در کنار ثبات بازار داخلی سبب شده تا حجم عظیمی از شمش در دست تولیدکنندگان بماند.

کد خبر 505432

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha