منطقه ۲۲ غربی‌ترین منطقه شهری تهران با محله‌های متعدد است و وسیع‌ترین منطقه پایتخت محسوب می‌شود. اراضی محدوده چیتگر و وردآورد شمالی ابتدا متعلق به خانواده فرمانفرمایان و فیروزگر بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این اراضی ملی اعلام و بخشی از آن به سازمان زمین شهری واگذار شد.

دهکده المپیک

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: به دلیل مشکلات کلانشهر تهران، مسئولان شهری تصمیم گرفتند این منطقه را مطابق با الگوهای شهرسازی نوین به محدوده‌ای برای خدمت‌رسانی به شهر تهران و مکانی برای جبران کمبودهای رفاهی دیگر مناطق تبدیل کنند. به همین دلیل منطقه 22 شهرداری تهران ایجاد شد. شکل‌گیری هریک از محله‌های منطقه 22 تاریخچه و داستانی خواندنی دارد؛ محله‌هایی که تا قبل از تشکیل منطقه 22 جزو منطقه 5 شهرداری تهران یا بخشی از اراضی حاشیه شهر به حساب می‌آمدند مستقل شدند و هویت پیدا کردند. مثلاً دهکده المپیک به دلیل برپایی مسابقات آسیایی در تهران ساخته شد. محله دهکده المپیک در شمال غربی تهران و میانه راه بزرگراه‌های شهید همت و آزادگان واقع شده است. این محله از شمال به بلوار کوهسار و رشته کوه‌های البرز و از غرب به باغ‌های کن، از سمت جنوب به خیابان هوانیروز و از سمت شرق به بوستان جوانمردان ختم می‌شود. 

  • مسابقات تا پیدایش محله 

قرار بود سال 1353 بازی‌های المپیک در ایران، ورزشگاه آزادی برگزار شود. به همین علت در سال 1348 برای اینکه محدوده دهکده المپیک فعلی به ورزشگاه آزادی نزدیک بود این محل برای اسکان و استراحت ورزشکاران خارجی و داخلی انتخاب شد و طولی نکشید که ساخت‌وسازها آغاز شد. بعد از پایان رقابت‌ها این املاک به کارمندان اداره تربیت‌بدنی فروخته یا واگذار شد. اگر در کوچه‌پسکوچه‌های این محله قدم بزنید حتماً متوجه نامگذاری اسم کوچه‌ها خواهید شد که بعد از گذشت 46سال هنوز نام‌هایی چون ورزش یک، ورزش 2 و مانند این عنوان‌ها روی تابلوی نام کوچه‌ها به چشم می‌آید. 

  • بخشی از اراضی کن

 دهکده المپیک به دلیل کاربری‌اش، معماری خاصی دارد. بلوک‌های 4 یا 5 طبقه با فضای سبز از یکدیگر جدا شده‌اند. «عباس عبداللهی» از ساکنان قدیمی محله دهکده المپیک و کارمند بازنشسته سازمان تربیت‌بدنی درباره این محله می‌گوید: «محله ما در گذشته به‌عنوان بخشی از اراضی کن در منطقه ۵ تهران محسوب شناخته می‌شد اما با تقسیم اراضی شهرداری منطقه ۵ و تأسیس شهرداری منطقه ۲۲ یکی از محله‌های ناحیه یک این منطقه شد. ساختمان‌های قدیمی که در اطراف میدان المپیک قرار دارند سال‌های 1348 تا 1350 ساخته شده‌اند و در مقایسه با ساختمان‌های بلوار دهکده تا بزرگراه شهید همت قدمت بیشتری دارند. همچنین بعدها محدوده فعلی دانشگاه علامه طباطبایی به مکان اسکان هموطنان جنگ زده تبدیل شد. پردیس دانشگاه علامه طباطبایی در سال1382 به این مکان، منتقل و به تدریج دیگر دانشکده‌های مختلف مانند نیروی انتظامی هم در این محدوده راه‌اندازی شد. دهکده المپیک تنها محله‌ای است که در بین دیگر محله‌های منطقه 22 از سالن سینما بهره‌مند است.»     

  • بازی‌های آسیایی در محله

«علی قربانی» از ساکنان خیابان ورزش درباره هویت تاریخی این محله اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری دارد: «نام المپیک به دلیل برپایی بازی‌های آسیایی در تهران برای این محله انتخاب شد. بعد از پایان بازی‌های آسیایی سال 1353 تا اوایل انقلاب اسلامی از دهکده المپیک به‌عنوان محل برگزاری اردوی تیم‌های ملی استفاده می‌شد و بعد از انقلاب نیز براساس مصوبه هیئت وزیران ساختمان‌های دهکده به کارکنان سازمان تربیت‌بدنی توسط سازمان مسکن و شهرسازی فروخته شد. اکنون این محله به دلیل ساختار متفاوت در آن دوران و همچنین دسترسی راحت و آسان به امکانات و سرانه‌های شهری یکی از محله‌های پرطرفدار غرب تهران است. از طرف دیگر جاذبه‌های گردشگری این محله باعث شده تا به‌ویژه در ایام تعطیل و فصل تابستان شهروندان بسیاری به این محله رفت‌وآمد کنند.»

  • محله در یک نگاه

محله دهکده المپیک بیش از ۷۰۰ خانوار معادل 6هزار و 578 نفر جمعیت دارد که بیشتر آنها از کارکنان سازمان تربیت‌بدنی هستند. محله المپیک از نظر امکانات شهری از جمله محله‌های برخوردار منطقه22 محسوب و همچنان فعالیت‌های عمرانی، تفریحی و خدماتی بسیاری برای توسعه این محله توسط شهرداری انجام می‌شود. 

  • بوستان در همین حوالی

بوستان جوانمردان یکی از مکان‌های تفریحی زیبا و مجهز شهر تهران  است. ساکنان دهکده المپیک هم به دلیل فاصله اندکی که با این بوستان دارند، اغلب اوقات فراغت خود را در این مکان تفریحی می گذرانند. پارک جوانمردان در حاشیه رودخانه‌ کن ساخته شده است و شهروندان می‌توانند با قدم‌زدن در این پارک و دیدن  تندیس شخصیت‌های شاخص ایران از جمله امیرکبیر، خوارزمی، آریو برزن، پروین اعتصامی و تختی آشنا شوند. وجود آبنماهای متعدد و فضای سبز 20هکتاری این پارک نمای بصری زیبایی به محله دهکده المپیک و اطرافش بخشدیده است. در این پارک علاوه بر قدم زدن، مسیر دوچرخه سواری هم ایجاد شده تا علاقمندان این رشته هم بتوانند از شمال تا جنوب بوستان پابه رکاب باشند. به همین منظور چندین ایستگاه دوچرخه در گوشه و کنار پارک فعال است. پیست اسکیت، پارکینگ خودرو، سینمای چندبعدی، بوفه، میز پینگ‌پنگ، آلاچیق، سرویس بهداشتی و زمین‌ های بازی برای کودکان از دیگر داشته های بوستان جوانمردان است. این بوستان حد فاصل بزرگراه شهید همت و شهید حکیم قرار دارد و از شمال به بزرگراه همت و از جنوب به بزرگراه حکیم منتهی می‌شود.

کد خبر 505357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha