مشاهدات خبرنگاران همشهری آنلاین نشان می‌دهد قیمت فروش انواع الکل ژل و مواد ضدعفونی کننده از مراکز تولید تا فروشگاه ها و داروخانه ها تا چندین برابر افزایش می‌یابد.

تولید ژل ضدعفونی کننده

همشهری آنلاین - علی ابراهیمی: فاصله قیمت خرده فروشی انواع ژل، الکل اتانول  و مواد ضد عفونی از مراکز تولید تا داروخانه ها و فروشگاه های سطح شهر به ۳ برابر رسیده است.

به گزارش همشهری، با گذشت ۲ ماه از شیوع ویروس کرونا و فروکش کردن تب خرید انواع الکل، ژل و مواد ضدعفونی، فاصله چند برابری قیمت این محصولات در مسیر تولید تا عرضه هنوز از بین نرفته است. وزارت صنعت و دستگاه های نظارتی در واکنش فقط به اعلام نرخ مصوب انواع ژل، الکل اتانول، مواد ضدعفونی و ماسک و دستکش در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت  اکتفاء می‌کنند.

  • نرخ نجومی مواد ضد عفونی

گزارش میدانی خبرنگار همشهری از قیمت خرده فروشی انواع مواد ضد عفونی و ژل  از کمبود و تشدید فاصله قیمت مصوب و نرخ فروش این محصولات در داروخانه ها، فروشگاه های بزرگ و شرکت های پخش بخش خصوصی حکایت دارد. به نحوی که هر لیتر الکل اتانول ۹۶ درصد در داروخانه ها  به قیمت ۸۰  تا ۹۰ هزار تومان، در شرکت های پخش خصوصی به نرخ ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.  در بازار فروش انواع ژل هم، هر بسته  ژل  ۶۰ میلی گرمی ضد عفونی کننده دست (برند بس)   به نرخ ۱۵ هزار تومان،  ژل ضد عفونی کننده و پاک کننده دست سروینا ۵۰ میلی گرمی به نرخ ۱۳ هزار تومان، ژل ۵۰۰ سی سی ضد عفونی کننده سپتاتک به نرخ  ۴۵ هزار تومان، ژل ضد عفونی کننده دست هپی دی ۲۵۰ میلی گرمی به نرخ ۳۰ هزار تومان و پد الکلی ۱۰۰ عددی به نرخ ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان  در فروشگاه‌های بزرگ و حتی خرده فروشی‌ها و بدون هیچ گونه نظارت و برخورد تعزیری به مشتریان عرضه می‌شود.

  • گرانفروشی آشکار از مواد ضد عفونی تا دستکش و ماسک

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان که اواخر اسفند ماه سال گذشته حداکثر نرخ ۷ قلم انواع ژل و محلول‌های ضدعفونی کننده دست را اعلام کرده بود؛ به تازگی قیمت مصوب ۱۰ قلم کالای دیگر در این بخش را منتشر کرد.

علاوه بر فاصله معنادار نرخ مصوب و فروش این اقلام در بازار نکته قابل توجه نحوه عرضه برخی اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا مانند ماسک و دستکش است. در شرایطی که کارکنان همه داروخانه ها حتی زحمت پاسخگویی به مشتریان متقاضی خرید ماسک و دستکش را به خود نمی‌دهند، برخی انواع ماسک، دستکش لاتکس، و حتی دستکش های پرستاری و جراحی به وفور در فروشگاه های بزرگ و حتی واحدهای صنفی خرده فروشی سطح شهر(بقالی ها) اما با قیمت های نجومی عرضه می شود؛ به نحوی که قیمت یک بسته دستکش لاتکس ۱۰۰ عددی به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان،  بسته ۵۰ عددی دستکش مخصوص جراحی و پرستاری با بسته بندی استریل(نیتریل) در این بقالی ها به نرخ  ۹۰ هزار تومان به مشتریان عرضه می شود.

دستکش یک بار مصرف نایلونی  ۱۰۰ عددی نیز که بسیار کمیاب شده  از ۶ هزار و ۹۰۰ تومان قبل عید به ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین انواع ماسک سه لایه و معمولی فارغ از هر گونه نظارت بر کیفیت و استاندارد بودن آن در برخی فروشگاه های بزرگ با قیمت های چند برابری به مشتریان عرضه می شود. مشخص نیست که چگونه اقلامی که به دلیل رشد تقاضای مراکز درمانی با کمبود در بازار مواجه شده است، در این گونه مراکز به وفور اما با قیمت های چند برابری عرضه می شود.

  • رنگ پریدگی نرخ مصوب مواد ضد عفونی

به تازگی سازمان حمایت در اطلاعیه ای نرخ فروش انواع ژل، الکل اتانول و مواد ضد عفونی را اعلام و تاکید کرده با توجه به مصوبات ستاد مقابله با کرونا، حداکثر نرخ مصوب فروش الکل اتانول ۹۶ درصد به واحدهای منتخب تولیدکننده محصولات ضد عفونی‌کننده به میزان هر لیتر معادل ۱۷ هزار تومان تعیین شده است.

طبق اعلام این سازمان همچنین متناسب با نرخ مصوب اتانول، آخرین نرخ انواع ژل و محصولات ضدعفونی کننده با پایه الکل حداقل ۷۰ درصد نیز در احجام مختلف با لحاظ کلیه هزینه‌های مترتب بر فرآیند تولید مصوب و ابلاغ شده که در سامانه اطلاع‌رسانی کالا و خدمات این  سازمان به نشانی(۱۲۴.ir (  قابل مشاهده است.

 بر این اساس همه واحدهای تولیدکننده الکل اتانول به رعایت قیمت مصوب و فروش صرفاً با حواله های صادر شده از سازمان غذا و دارو و در شبکه توزیع منتخب مکلفند. تولیدکنندگان اقلام ضدعفونی‌کننده نیز به درج قیمت مصرف‌کننده مصوب بر روی بسته‌بندی محصولات خود مکلف شده‌اند.

همچنین عرضه الکل ۹۶ درصد، خارج از حواله‌های صادر شده از سازمان غذا و دارو به منزله عرضه خارج از شبکه محسوب و مشمول قوانین تعزیری می‌شود. سازمان حمایت تاکید کرده همه شرکت‌های پخش، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و داروخانه ها نیز به فروش محصولات  ضدعفونی‌کننده با نرخ تکلیفی مکلف هستند و مسئولیت فروش کالا با قیمت‌های بالاتر، علاوه بر تامین کننده، متوجه واحدهای مذکور است.

بنابر اعلام سازمان حمایت «در این چارچوب پرونده تخلف برخی واحدهای خاطی تنظیم و در حال ارسال به سازمان تعزیرات حکومتی است. در این اطلاعیه تاکید شده؛ علاوه بر رصد و پایش مستمر بازار، شهروندان نیز می توانند شکایت‌های خود را، با ذکر مشخصات تامین کننده، نام برند و یا واحد عرضه کننده نهایی، به شماره تماس ۱۲۴ یا سامانه اطلاع رسانی کالا و خدمات منعکس کنند.

همچنین طبق اطلاعات درج شده در سامانه مذکور، محدوده قیمت هر بسته ۱۰۰ عددی دستکش لاتکس ۱۴ تا ۱۸ هزار تومان و دستکش نیتریل ۱۹ تا ۲۵ هزار تومان و قیمت ماسک سه لایه بند دار و کشدار نیز به ترتیب ۱۱۰۰ و ۹۶۶۰ تومان تعیین شده است.

  • معمای رشد قیمت الکل

حسین مقیسه تحلیلگر مسائل اقتصادی نیز با انتقاد از افزایش قیمت الکل اتانول در کشورمان در یادداشتی اعلام کرده میانگین قیمت اتانول بازارهای جهانی در ۳ ماه گذشته، یک دلار بوده در حالی که اکنون در داروخانه  الکل اتانول در محدوده  ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان در هر لیتر با  گالن های‌  ۴ لیتری به مشتریان ارائه می‌شود.

حسین مقیسه افزود: قیمت تمام شده و فروش الکل اتانول در کارخانه‌های داخلی تولید کننده که مواد اولیه خود را از ملاس کارخانه های چغندر قند و نیشکر تامین می کنند، بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان قیمت تمام شده  است. همچنین توجه داشته باشیم برای مواد ضد عفونی ترکیب ۷۰ درصد اتانول و مابقی آب  مورد نیاز است تا امکان ضد عفونی بوجود آید. آیا نباید افزایش قیمت این محصول از محل تولید تا فروش و چرایی گرانی مواد ضد عفونی بررسی شود؟

  • اشباع بازار و بالا ماندن قیمت ها

رئیس انجمن صنایع آرایشی، بهداشتی و شوینده در گفت و گو با همشهری در مورد وضع تولید و عرضه مواد ضد عفونی با شیوع کرونا، گفت: با تامین مواد اولیه و ایجاد خطوط تولید اکنون، وضعیت تولید انواع مواد ضد عفونی در صنایع شوینده طبیعی است و این صنایع قادر به کمک به مردم برای تامین این اقلام بوده اند.

بختیار علم بیگی، افزود: این صنایع خطوط قدیمی تولید خود را به سمت تولید ژل و مواد ضد عفونی سوق داده اند و با رشد تولید و عرضه این اقلام می توان گفت که اکنون بازار مواد شوینده و ضد عفونی در حال شروع به اشباع شدن است.

او در مورد میزان تولید این اقلام در صنایع شوینده، افزود: سهمیه الکل صنایع شوینده برای تولید روزانه این اقلام ۱۰ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است که میزان تولید مواد ضد عفونی و ژل در این صنایع  نسبت به این میزان الکل  به میزان ۳۰ درصد افزایش می یابد.

علم بیگی با تاکید بر این که  ۹۰ درصد سهمیه الکلی که در اختیار صنایع شوینده قرار می گیرد، جذب می شود، افزود: بخشی از مشکلات تولید این صنایع برای مواد ضد عفونی به دلیل مشکلات و مقرون به صرفه نبودن این حجم پایین الکل است اما صنایع شوینده ظرفیت تولید بیشتر مواد ضد عفونی و ژل در صورت تامین الکل مورد نیاز را نیز دارند.

  • از گرانفروشی تا عرضه محصولات تقلبی

 رئیس انجمن صنایع آرایشی، بهداشتی و شوینده در مورد قیمت فروش این اقلام گفت: این اقلام نرخ فروش مصوب دارد و قیمت ها بر روی سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت درج شده است. صنایع شوینده محصولات ضد عفونی تولیدی را در اختیار شرکت های پخش قرار داده و این شرکت ها نیز بنابر فهرست اعلام شده وزارت بهداشت و وزارت صنعت نسبت به توزیع این اقلام اقدام می کنند.

او افزود: حتی برخی محصولات ضد عفونی که در بازار با قیمت بالا عرضه می شود اقلامی تقلبی و کیفیت است زیرا شرکت های تولید کننده این اقلام باید دارای پروانه ساخت باشند و این محصولات را با نرخ مصوب عرضه کنند.

علم بیگی تاکید کرد: علاوه بر گرانفروشی متاسفانه اکنون کیفیت و اثرگذاری برخی مواد ضد عفونی شده در بازار در از بین بردن میکروب به دغدغه مردم تبدیل شده و باید نظارت بر تولید و فروش این گونه اقلام که با سلامتی مردم سرو کار دارد، افزایش یابد.

به گفته او تولید مواد ضد عفونی‌کننده در صنعت شوینده ۱۰ تا ۱۲درصدی سود دارد اما پس از تحویل کالا به مغازه یا داروخانه،  این عرضه کنندگان نیز سود ۱۰ تا ۱۵درصدی و شرکت‌های پخش نیز سود ۱۰ تا ۱۲درصد را برای خود در نظر گرفته و به این ترتیب قیمت ژل و مواد ضد عفونی از تولید تا خرده فروشی حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می یابد.

علم بیگی تاکید کرد: از سوی دیگر افرادی که در صنعت دارو نسبت به تولید مواد شوینده و ضدعفونی اقدام می‌کنند، قیمت‌های بالاتری را برای محصولاتشان تعیین می کنند که این نرخ‌ها به هیچ وجه مورد تائید سازمان حمایت نیست.

کد خبر 505339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    0 0
    مرسی از گزارش خیلی خوبتون. واقعا هیچ نظارتی نیست. نه بر قیمت کالا، نه بر کرایه ها و ... با این گرونی بی حد و حصر واقعا چطور ما می تونیم در قرنطینه باشیم و بیکار؟