یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

بررسی وضعیت ۸ خوشه صنفی در حوزه‌های خدمات و تولید نشان می‌دهد شیوع بیماری کووید ۱۹ توانسته است میزان فروش آنها را در پایان سال ۹۸ تا مرز توقف کامل کاهش دهد. ضمن اینکه بحران کرونا تولید این کسب‌وکارها را به‌طور میانگین ۱۳.۴ درصد و اشتغال آنها را حدود ۳.۷ درصد نسبت به آخر فصل پاییز کاهش داده است.

تعطیلی مغازه ها

به گزارش همشهری آنلاین، بررسی وضعیت ۸ خوشه صنفی در حوزه‌های خدمات و تولید نشان می‌دهد شیوع بیماری کووید ۱۹ توانسته است میزان فروش آنها را در پایان سال ۹۸ تا مرز توقف کامل کاهش دهد. ضمن اینکه بحران کرونا تولید این کسب‌وکارها را به‌طور میانگین ۱۳.۴ درصد و اشتغال آنها را حدود ۳.۷ درصد نسبت به آخر فصل پاییز کاهش داده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس با هدف اطلاع سیاست‌گذاران کشور از تأثیر کرونا بر اشتغال و فروش واحدهای تولیدی خرد در سراسر کشور، مطالعه‌ای پیمایشی در نیمه نخست فروردین انجام داده که گوشه‌ای از تبعات اقتصادی شیوع کرونا را به تصویر می‌کشد.

این مطالعه با روش نمونه‌گیری تصادفی از ۸ خوشه صنفی شامل خدمات تولیدی، فرش و صنایع‌دستی، تحریر و چاپ، صنایع غذایی، تولید ملزومات و خدمات ساختمان، تولید کیف و کفش، صنایع نساجی و پوشاک و سایر صنایع صنفی بوده و به بررسی تأثیر شیوع کرونا بر فروش و قیمت تمام‌شده این کسب‌وکارها پرداخته است. تغییرات میزان تولید و تعداد شاغلان در ایام کرونایی نسبت به فصل و سال قبل و همچنین تغییرات میزان فروش و قیمت تمام‌شده این کسب‌وکارها در دوره شیوه کرونا با دوره‌های قبل، از جمله سؤالات اصلی در این مطالعه بوده است.

  • تأثیر کرونا بر تولید

نتایج بررسی‌های بازوی پژوهشی مجلس حاکی از این است که میزان تولید در واحدهای صنفی تولیدی خدماتی در دوره شیوع کرونا نسبت به آخر پاییز ۱۳۹۸ به‌طور متوسط ۱۳.۴ درصد و نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ بالغ‌بر ۲۲.۲ درصد افت کرده است. از این نتایج چنین برمی‌آید که وضعیت کسب‌وکارها در پاییز ۹۸ نسبت به پایان سال ۹۷ وضعیت نامساعدتری داشته و میزان تولید آنها حتی بدون احتساب اثرات کرونا نیز ۸.۸ درصد افت کرده است.

  • تداوم اشتغال در بحران

شیوع بیماری کووید ۱۹، بر میزان اشتغال واحدهای صنفی تولیدی و خدماتی نیز تأثیر چندان محسوسی نداشته به‌گونه‌ای که میزان اشتغالان واحدهای سؤال شونده در طرح مرکز پژوهش‌های مجلس، نسبت به آخر پاییز ۱۳۹۸ به‌طور متوسط ۳.۷ درصد و نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۵.۲ درصد کاهش داشته است. در این مورد نیز به نظر می‌رسد میزان اشتغال کسب‌وکارهای بررسی شده، فارغ از تبعات کرونا نیز با کاهش مواجه بوده است.

طبق بررسی‌ها، در پایان سال ۱۳۹۸ و یک ماه پس از شیوع کرونا در ایران، کاهش اشتغال هم نسبت به پایان فصل پاییز ۹۸ و هم نسبت به پایان سال ۹۷ محدود بوده و هیچ حوزه کاری بیشتر از ۹ درصد کاهش اشتغال نداشته است. بر اساس آمار، بیشترین کاهش اشتغال در جامعه موردمطالعه در پایان سال ۱۳۹۸ مربوط به تولیدی‌های نساجی و پوشاک و کیف و کفش با منفی ۹ درصد بوده است و جالب اینکه میزان رشد اشتغال در صنایع‌دستی و فرش مجموعاً مثبت بوده است.

  • فروش زیر تیغ

از نتایج مطالعه مرکز پژوهش‌های مجلس چنین برمی‌آید که شیوه کرونا از نظر تأثیر بر میزان فروش واحدهای سؤال شونده، قابل‌تأمل بوده به‌گونه‌ای که در پایان سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش فروش در همه حوزه‌های کاری، شدید و بین ۶۷ تا ۹۸ درصد تجربه شده است. در این وضعیت، تولیدکنندگان صنفی کیف و کفش با منفی ۹۸ درصد و تولیدکنندگان نساجی و پوشاک با منفی ۹۲ درصد بیشتر از دیگر صنوف تولیدی دچار کاهش فروش بوده‌اند ضمن اینکه اعمال محدودیت‌ها در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، کسب‌وکارهای غیرضروری و پرریسک را تعطیل کرده و عملاً فروش اغلب آنها را به صفر رسانده است.

کد خبر 505334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha