فرماندار رفسنجان بیان کرد: حل‌وفصل پیمان‌سپاری ارزی و ساماندهی بازار جهانی پسته، همچنین پیگیری اعتبارات کم‌بهره به کشاورزان برای برداشت به موقع و فروش محصولات از جمله درخواست‌های کشاورزان رفسنجانی است.

صادرات پسته

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مجید فصیحی هرندی گفت: امسال پسته خوبی برداشت خواهد شد و با احتساب محصول سال ۹۸، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن آماده صادرات است.

مدیر کل گمرکات کرمان هم بیان کرد: سال گذشته ۸۰ درصد صادرات پسته داشتیم. امسال با توجه به شیوع کرونا وضعیت پذیرش کشورها هنوز برای صادرات پسته مشخص نیست.  

محمدرضا قادر ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی صادرکننده موظف است به جز از  ۱۰ درصد ارز سهم خودش بقیه ارز را بر اساس سامانه نیمایی با بانک مرکزی به فروش برساند که صادرکننده‌ها با ارز نیمایی موافق نیستند چون قیمت ارز نیمایی کمتر است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری رفسنجان گفت: امسال تولید محصول پسته نه تنها در رفسنجان بلکه در کل کشور بسیار خوب است، اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به مشکلات سد راه صادرات، رونق نداشته باشد.

مصطفی کدخدایی افزود: امسال تولید داخلی پسته ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن است و از سال ۹۸ نیز ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تن پسته در انبارها مانده است. امسال عرضه بالا رفته، اما تقاضا کم شده است.

وی بیان کرد: قیمت‌گذاری و بازارهای ایران برای صادرات محصول پسته مهم است. رقبای ایران بازار را شناسایی کردند و زیر قیمت پسته را عرضه می‌کنند و این امر باعث کمبود عرضه  در محصول ایران می‌شود.

کدخدایی ادامه داد: قبل از سال ۹۷ صادرات محصولات غیر نفتی از تعهدات برگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کشور معاف بود، اما از این تاریخ به بعد صادرات محصولات غیر نفتی مشمول تعهدات ارزی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری رفسنجان بیان کرد: پیمان‌سپاری ارزی پسته با توجه به دستورالعمل‌های اعمال شده صادرات را کاهش می‌دهد و تولیدکننده و صادرکننده زیان می‌دهند.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که دولت برای تسهیل شرایط صادرکنندگان پسته را از تعهدات ارزی معاف کند تا صادرات رونق یابد. با توجه به تحریم‌ها، قیمت پایین عرضه و مشکلات پیمان‌سپاری ارزی رونق صادرات بسیار کم می‌شود.

کد خبر 505279

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha