اصناف کرمان بیشترین آسیب را از کرونا دیدند. در عین حال وعده‌های مسئولان برای کمک به آنها محقق نشد و بانک‌ها اقساط وام‌ها را از حساب آنها کم کردند.  

بازار کرمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، با شیوع کرونا در کشور  به تبع آن در استان کرمان برای جلوگیری از شیوع بیشتر آن در سطح جامعه اقدامات زیادی انجام شد. در این میان حرف‌های زیادی زده و وعده و وعیدهای زیادی به اصناف داده شد، اما در عمل اتفاق خاصی در استان نیفتاد، اتفاقی که مرهمی بر زخم بی‌پولی و گذاران معیشت آنها باشد. چک‌هایشان را برگشت زدند، اقساط وام‌ها از حساب‌هایشان کسر شد و در مواردی که پولی در حسابشان نبود به سراغ ضامن آنها رفتند.

رئیس اتاق اصناف کرمان بیان کرد: اصناف کرمان شب عید را در حالی با بی پولی سپری کردند که امیدوار بودند بعد از سال شاهد اتفاقات و خبرهای خوبی باشند اما دریغ که هنوز اتفاقی نیفتاده است.  

یوسف جعفری بیان کرد: اکثر واحدهای صنفی در استان از ۲۳ فروردین فعالیت مجدد خود را آغاز کردند. بازار بزرگ کرمان، بازارهای مسقف، پاساژها و مجتمع‌های تجاری در کرمان نیز تا ساعت ۱۹ اجازه فعالیت دارند.

رئیس اتاق اصناف کرمان ادامه داد: فعالیت این اصناف تا ساعت ۱۹ براساس مصوبات ستاد کشوری کرونا تعیین شده است. به شخصه اعتقادی به محدودیت کار این اصناف ندارم، چرا که اعتقاد دارم در هر منطقه باید با توجه به وضعیت جغرافیایی آن شهر تصمیم‌گیری شود.

وی بیان کرد: در شهری مانند کرمان که معمولا مردم از ساعات ۴ و ۵ عصر برای خرید می‌آیند و فقط ۲ یا ۳ ساعت برای حضور در این مراکز فرصت دارند این مسئله خود باعث تجمع می‌شود. از نظر من اگر ساعت مشخصی برای فعالیت این مراکز نباشد تجمعات کمتر است.

وی گفت: برخی از اصناف مانند آریشگاه‌های زنانه و مردانه و سالن‌های زیبایی، مراکز بازی، تفریحی و گیم‌نت‌ها، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها، تریاها، گرمابه‌ها، مراکز سونا و ماساژ، تالارهای پذیرایی و سالن‌های برگزاری مراسم، روزبازارها، نمایشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی هنوز مجوز فعالیت ندارند. رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، طباخی‌ها و فست‌فودها هم می‌توانند به صورت بیرون‌بر فعالیت داشته باشند.

جعفری افزود: زمان رعایت تعطیلی اصناف، صنوف کرمانی همکاری خوبی در قطع زنجیره کرونا داشتند. بیش از ۹۰ درصد اصناف کرمان از مصوبات ستاد کرونا تمکین کردند.

وی گفت: زمان بازگشایی حدود ۸۰ درصد اصناف کرمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تلاش کردند تا سلامت عموم جامعه حفظ شود. 

رئیس اتاق اصناف کرمان ادامه داد: تعطیلی زودتر اصناف کرمان با توجه به مصوبه استانی ستاد کرونا به کاهش شیوع این ویروس در استان کمک کرد. با این وجود کاری برای اصناف کرمانی انجام نشد.

وی گفت: مقرر شده بود که تسهیلاتی در اختیار اصناف کرمانی قرار گیرد. متاسفانه نه تنها تاکنون در این راستا کاری انجام نشده که اقساط وام‌های آنها از حسابشان کسر شده و در مواردی که پولی در حساب آنها نبوده به ضامنین آنها اخطار داده شده است.

جعفری بیان کرد: اصناف کرمان روزهای سختی را گذراندند و در این ایام چشم امیدشان به وعده‌ها و مساعدت مسئولان است. شورای شهر کرمان عوارض سال ۹۹ اصناف کرمان را بخشید و اداره کل امور مالیاتی هم می‌تواند نسبت به بخشودگی مالیات سال‌های ۹۸ و ۹۹ اصناف کرمان اقدام کند.

کد خبر 505183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha