یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

گروه‌های مختلف صنفی به‌ویژه واحدهای صنفی کوچک و خرده‌فروشی‌ها به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده بر مراکز تجاری و بازار و یا به‌واسطه خود قرنطینگی شهروندان، با رکود بسیاری در چند وقت اخیر مواجه شدند که اصناف بندرعباس نیز از روند مجزا نیستند.

مرکز خرید

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، حال چند روزی است که دولت اجازه فعالیت به بخشی از کسب‌وکارها در ساعت‌های مشخصی داده که گویی این ساعت طبق گفته اصناف بندرعباس، استان هرمزگان با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق جنوبی، کار آیی و تأثیری بر فعالیت مجدد این واحدها ندارد و آن‌ها همچنان با رکود شدید مواجه می‌باشند.

 اصناف بندرعباس از مسئولان خواستارند تا با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه و به‌منظور کاهش آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بر پیکره اقتصاد، ساعت‌های کاری واحدهای تجاری مناطق جنوبی ازجمله بندرعباس را تغییر و موردبررسی مجدد قرار دهند.

طبق مصوبه ستاد مقابله با بیماری کرونا، ساعت کاری مجتمع‌های تجاری در هرمزگان از ۹ صبح تا ۱۸ عصر است که فعالان بازار در این استان می‌گویند: در ساعت ۱۳ تا ۱۸ عصر به دلیل گرمای هوا، علنی فعالیت در این واحدها به‌نوعی تعطیل و به‌ندرت شاهد مراجعه مشتری هستند.

امیر محبی که در فروشگاه زیتون بندرعباس دارای یک مغازه لباس بچه است به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۲ ماه است که به دلیل شیوع ویروس کرونا، تعطیل هستیم و هیچ‌گونه درآمدی نداریم.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که صاحب مغازه خواستار پرداخت کرایه مغازه است و از سویی دیگر باید هزینه‌های زندگی را نیز تأمین کنیم.

محبی افزود: همه قشرها در این شرایط متضرر شدند، اما اصناف و بازاریان که درآمدشان از محل فروش کالا و خدمات است بیش از دیگر گروه‌ها آسیب دیدند و ما نیازمند حمایت مسئولان و دولت در این شرایط هستیم.

غلامرضا جعفری نیز که در مجتمع سیتی سنتر بندرعباس دارای مغازه بلورفروشی است، می‌گوید: باز بودن مغازه از ساعت ۱۳ تا ۱۸ نه‌تنها هیچ سودی برای ما ندارد، بلکه هزینه برق را نیز بر دوش ما می‌آورد.

وی ادامه داد: ما از مسئولان خواستاریم تا فکری برای حل این مشکل داشته باشند و دست‌کم ساعت کاری را تغییر دهند تا شاید ما بتوانیم حداقل بخشی از هزینه‌ها را تأمین کنیم.

جعفری افزود: در حال حاضر بیشتر مناطق کشور شاهد شرایط آب و هوایی مناسبی هستند اما ما در هرمزگان شاهد گرم شدن هوا و استفاده از کولر در خانه و محل کار هستیم و در این شرایط کمتر کسی در ساعت‌های اوج گرما برای خرید مراجعه می‌کند.

وی بیان داشت: برخی‌ها توصیه به فروش آنلاین دارند که آن‌هم در این شرایط واقعاً سخت است؛ زیرا که این روزها بیشتر گوشی‌ها دست فرزندانمان است تا به شبکه شاد متصل و از آموزش عقب نمانند و از سوی دیگر سرعت‌پایین اینترنت و قطع‌ووصلی‌های بسیار، فروش آنلاین را سخت کرده است.

محبوبه مدنی که در مجتمع ستاره جنوب دارای مغازه مانتوفروشی است، هم می‌گوید: اگر شرایط به همین روال ادامه پیدا کند بسیاری از ما ورشکست خواهیم شد.

وی ادامه داد: من همسرم را از دست دادم و خودم به‌تنهایی مسئولیت دو فرزندم را عهده‌دار هستم و باید بتوانم از پس هزینه‌های آن‌ها و کرایه مغازه و خانه بربیایم.

مدنی افزود: با آمدن کرونا من نه‌تنها درآمدی نداشتم بلکه مجبور به قرض از دوست و آشنا نیز شدم و هرروز نگران چک‌هایی هستم که زمان بازپرداختشان نزدیک می‌شود و واقعاً نمی‌دانم باید چکار کنم.

این فعال بازار می‌گوید: ساعت کاری در نظر گرفته‌شده برای شهری همچون بندرعباس، ساعت مناسبی نیست و هیچ کمکی به اصناف و بازاریان نمی‌کند.

وی ادامه داد: در این شرایط کرونا، فروش به‌خودی‌خود به صفر رسیده و ما از مسئولان خواستاریم تا ساعت کاری اصناف را با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مشخص کنند تا حداقل ما بتوانیم بخشی از هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنیم.

مدنی تصریح کرد: کارمندان دولت و حقوق بگیرها حداقل مطمن هستند که پایان ماه یک حداقل درآمدی دارند اما فعالان بازار در این مدت هیچ‌گونه درآمدی نداشتند و ضرر واردشده به این آسانی قابل جبران نیست.

وی خاطرنشان کرد: در شهرهایی همچون تهران، شیراز، اصفهان، رشت، تبریز و دیگر شهرهای بزرگ که شرایط آب و هوایی بهتری دارند، در ساعت‌های مصوب می‌توان فعالیت کرد اما در شهرهایی همچون بندرعباس که ساعت یک ظهر تا ۱۸ عصر اوج گرما است، باز بودن مغازه هیچ معنایی ندارد و فقط هزینه برق را به هزینه‌های ما اضافه می‌کند.

روند صعودی کرونا در بندرعباس

صحبت‌های فعالان اقتصادی در بندرعباس قابل‌تأمل است و باید مسئولان امر فکری برای حل موضوع داشته باشند تا بتوان تا حد امکان اقتصاد را سرپا نگاه داشت و از سقوط آن پیشگیری کرد.

اما در کنار این موضوع باید مسئله روند صعودی مبتلایان به کرونا در بندرعباس را نیز در نظر گرفت و این‌که چگونه باید در کنار تلاش برای پویایی فعالیت‌های اقتصادی، سلامت جان مردم را نیز حفظ کرد.

فعالان اقتصادی می‌گویند می‌توان ساعت کاری واحدهای تجاری در بندرعباس را تغییر داد تا واحدهای صنفی به‌جای فعالیت از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر، از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ و نیم ظهر و عصرها نیز از ساعت ۱۸ تا ۲۱ فعالیت کنند و در کنار آن مسئولان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، نظارت‌ها را تشدید و با واحدهای متخلف برخورد کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص گفت: تغییر ساعت کاری موضوعی است که باید در ستاد استانی مقابله با کرونا مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری کرد.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: متأسفانه برخی از مردم باوجود هشدارهای بسیار، توجه چندانی نسبت به رعایت مسائل بهداشتی ندارند و این مسئله بسیار نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته درنتیجه بی‌توجهی برخی گروه‌ها، شاهد افزایش شمار مبتلایان به کرونا از مبدأ بازار ماهی‌فروشان بندرعباس بودیم که درنهایت تصمیم به تعطیلی دوهفته‌ای این بازار گرفته شد.

نوروزیان تصریح کرد: برای پیشگیری از کرونا توصیه‌های بهداشتی به واحدهای صنفی داده‌شده تا با شست و شوی مرتب و ضدعفونی کردن غرفه‌ها و فضای کسب‌وکار خود، برای قطع زنجیره انتقال کرونا کمک کنند.

وی تأکید کرد: در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی ممکن است مشابه اتفاقی که در بازار ماهی‌فروش‌ها افتاد در مجتمع‌های تجاری هم رخ دهد.

طبق آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شمار مبتلایان به کرونا تا روز پنجم فروردین‌ماه ۶۲۷ نفر بوده که از این شمار ۲۲ نفر جان خود را از دست دادند.

به اعتقاد نگارنده باید سیاست‌گذاران و مسئولان امر هرگونه سیاست‌گذاری برای کنترل شیوع کرونا را با بررسی هم‌زمان آثار اقتصادی آن موردبررسی قرار دهند و در مقابل حمایت از بازار و اقتصاد نیز با در نظر گرفتن سلامت مردم و کمک به پیشگیری از شیوع ویروس کرونا باید باشد.

کد خبر 505082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هرمزگان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha