بررسی‌ها نشان می‌دهد که جنگل‌زدایی می‌تواند عامل گسترش عفونت‌ها و آلودگی‌ها از حیوانات به انسان باشد.

جنگل زدایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که از بین رفتن زیستگاه‌های جنگلی تماس میان بشر و نخستی‌سانانِ غیرانسان را افزایش داده و بنابر این شرایط برای انتقال بیماری‌ها از حیوانات با انسان همچون کووید-۱۹ فراهم می‌شود.

در مطالعات آمده است که جنگل‌زدایی احتمال انتقال بیماری از حیوان به انسان را افزایش می‌دهد. در این بررسی برخی از فاکتورهایی که موجب تماس و ارتباط بیشتر بین بشر و نخستی‌سانان غیرانسان می‌شوند، شناسایی شده است.

کارشناسان تاکید کردند تداوم از بین رفتن زیستگاه‌های جنگلی به منظور کشاورزی یا سکونت انسان موجب خواهد شد تا تماس میان انسان‌ها و نخستی‌سانان غیرانسان بیشتر شود. در نتیجه احتمال انتقال بیماری از این نخستی‌سانان به بشر افزایش می‌یابد.

بیماری کووید-۱۹ ناشی از شیوع کروناویروس نمونه‌ای از ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از تمامی عوامل بیماری‌زا در انسان، منشاء حیوانی دارند به این مفهوم که ابتدا در حیوانات ظاهر شده و سپس به انسان منتقل می‌شوند.

فاکتورهای متعددی وجود دارد که احتمال گسترش پاتوژن‌ها به انسان را افزایش می‌دهد. بخش کشاورزی در جهان گسترده شده، تغییرات اقلیمی اکولوژی را دگرگون کرده، زیستگاه‌ها تغییر کرده‌اند، تنوع زیستی کاهش یافته و در نهایت تماس انسان با حیات‌وحش بیشتر شده است.

کد خبر 504995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha