مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

بیش از یک سال است که همه صرافان قزوینی، مغازه‌های خود را تعطیل کرده و هیچ خبری از فعالیت دوباره آن‌ها نیست.

گردشگران قزوین

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، استان قزوین با بیش از ۱۳۰۰ جاذبه طبیعی و تاریخی همچون دریاچه و آبشار اوان، آب انبار سردار بزرگ، مسجد جامع عتیق، کاخ چهلستون، حمام قجر و بازار قزوین، قطب گردشگری کشور بوده و هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر از کشورهای سراسر جهان است.

همچنین هرساله دانشجویان زیادی از حدود ۱۳۰ کشور جهان برای آموزش زبان فارسی، رشته‌های تحصیلی علوم انسانی، اجتماعی و مهندسی و آشنایی با فرهنگ انقلاب اسلامی ایران عازم دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) واقع در شهر قزوین می‌شوند.

بیشتر افراد خارجی که برای تفریح یا تحصیل به ایران و استان قزوین سفر می‌کنند برای تبدیل ارز خود به واحد پول ملی ایران (ریال) باید به اماکنی همچون بانک، صرافی، طلافروشی یا دفتر هتل مراجعه کنند. در بین این موارد، صرافی یکی از امن‌ترین و مطمئن‌ترین مراجع تبدیل ارز است. اما بیش از یک سال است که همه صراف‌های قزوین بنا به دلایلی به بستن مغازه‌های خود اقدام کرده‌اند و در عمل هیچ‌گونه مرکز صرافی برای تبدیل ارز توریست‌ها و دانشجویان خارجی به پول ملی در استان وجود ندارد.  

شرط بانک مرکزی

«عیسی قبادی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار قزوین گفت: تا سال ۹۷، پنج واحد صرافی معتبر در قزوین فعال بود. به دلیل شرط بانک مرکزی مبنی بر تودیع سرمایه نقدی به مبلغ چهار و نیم تا شش میلیارد تومان بر حسب درجه صرافی و شهر محل آن، به تدریج این پنج واحد به فعالیت خود پایان دادند.

وی افزود: در حال حاضر گردشگران در هتل‌های محل اقامت خود یا در واحدهای طلافروشی به تبدیل ارز خود اقدام می‌کنند. البته در صورتی که اقامت گردشگر به اندازه‌ای باشد که شماره فراگیر بگیرد(حداقل سه ماه)، می‌تواند این تبدیل را در بانک‌ها انجام دهد.

قبادی بیان کرد: علاوه بر مواردی که ذکر شد، ارز گردشگر در مبادی ورودی منتخب، تبدیل به ریال شده و در «گردشگرکارت» وی شارژ می‌شود. همچنین در هنگام خروج از کشور اگر ریال مازاد داشته باشد، تا میزان تبدیل اولیه دوباره به ارز تبدیل می‌شود. در کل هیچ مشکلی برای تبدیل ارز متوجه این افراد نیست.

کنترل نرخ ارز

«فرزین بهنامی‌ فر»، مدیر کل اداره اقتصاد و دارایی استان قزوین اظهار کرد: صرافی‌ها مجوز از بانک مرکزی می‌گیرند و تحت نظر آن فعالیت می‌کنند؛ به علاوه بانک مرکزی نمایندگی در استان ندارد و به صورت متمرکز عمل می‌کند.

وی افزود: تمرکز این بانک بر کنترل نرخ ارز بوده است. عملکرد صرافی‌ها به علت وضع قوانین گوناگون و کنترل کننده، بسیار محدود شده بود و مانند سال‌های گذشته دیگر قادر به جابه‌جایی پول و تبدیل ارز نبودند، صرافان به علت این قوانین و محدودیت‌های اعمال شده از سوی بانک مرکزی و سودآوری کمتر، به تعطیلی صرافی‌ها اقدام کردند.

تعهدات سنگین

«محمد فرج زاده»، رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و رسته های وابسته استان قزوین درباره علت تعطیلی صرافی‌ها عنوان کرد: این صرافان باید تعهدات سنگینی را به عنوان ذخیره‌ پولی نزد بانک مرکزی قرار می‌دادند که توانایی مالی عمل به این مقررات مصوب شده را نداشتند.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی به علت عمل نکردن این صرافان قزوینی به تعهدات مصوب شده و تکمیل پرونده قانونی خود، هیچ گونه ارزی را در اختیار صرافی‌های قزوین قرار نمی‌داد این در حالی است که این افراد مانند صرافان مستقر در تهران درآمد آن چنان بالا نداشتند و به همین دلیل مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

کد خبر 504870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha