ترجمه - نیلوفر قدیری: مقامات دولت بوش درباره توافقنامه‌ای که قرار است میان دولت پاکستان و رهبران قومی و شبه‌نظامی در مناطق مرزی این کشور به امضا برسد ابراز نگرانی کرده‌ و آن را باعث به خطر‌افتادن بیشتر امنیت منطقه می‌دانند.

حملات از داخل خاک پاکستان به افغانستان توسط شبه‌نظامیان مستقر در پاکستان در ماه گذشته دوبرابر شده‌است. این درحالی است که مقامات غربی از کاهش فعالیت‌های ارتش و نیروهای امنیتی پاکستان در مناطق مرزی برای سرکوب شبه‌نظامیان گلایه دارند.

مقامات ضدتروریستی آمریکا از این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند که دولت ائتلافی جدید در اسلام‌آباد بخشی از 120 هزار نیروی پاکستانی در مرز خود با افغانستان را عقب بکشد و یا مانع ماموریت نظامیان آمریکایی در این منطقه شود.

واشنگتن و اسلام‌آباد این روزها دچار نوعی تضاد ماموریت و منافع شده‌اند. دولت بوش تلاش می‌کند در این ماه‌های باقی‌مانده از عمر خود، پایگاه‌های القاعده در خاک پاکستان را نابود کند. این درحالی‌است که دولت جدید پاکستان می‌خواهد با فاصله گرفتن از واشنگتن چهره مخدوش شده خود را میان مردم و افکار عمومی پاکستان ترمیم کند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که گزینه‌های واشنگتن اکنون محدود‌تر هم شده‌ چرا که مشرف دیگر حرف آخر را در پاکستان نمی‌زند. همه این تحولات حاکی از آن است که اوضاع در مناطق قبیله‌نشین و مرزی پاکستان در ماه های آینده بهتر نمی‌شود.

بنابراین دولت بوش نباید امیدی از این نظر داشته ‌باشد. آمریکا در تلاش برای خارج کردن این منطقه از نفوذ شبه‌نظامیان طالبان و القاعده، سیل کمک‌های اقتصادی و توسعه‌ای خود را روانه مناطق قبیله‌ای کرده‌است. دولت بوش حتی در دوران قدرت و یکه‌تازی مشرف در پاکستان هم نتوانست توفیق چندانی در این مورد در مناطق مرزی پاکستان به دست آورد.

رهبران دولت جدید پاکستان یعنی آسف زرداری و نواز شریف تاکید کرده‌اند که به وعده‌های خود برای عمل نکردن به تاکتیک‌های مشرف در حمله نظامی به مناطق مرزی پاکستان پایبند خواهند بود. دولت پاکستان مذاکراتی را با رهبران قومی و قبیله‌ای این کشور آغاز کرده که قرار است نتیجه این مذاکرات، توافقنامه صلح و آتش بس در این منطقه باشد.

اما سیاستگذاران، دیپلمات‌ها و مقامات ارشد نظامی آمریکا نگران آن هستند که این توافقنامه جدید مانند پیمان‌های گذشته مشرف با شبه‌نظامیان به القاعده و طالبان امکان و زمان سازمان‌دهی دوباره و تجهیز و تجدید قوا را برای حملات جدید بدهد.

مقامات دفاعی آمریکا تخمین می‌زنند که بین 150 تا 500 نفر از جنگجویان القاعده در مناطق قومی و قبیله‌ای پاکستان مشغول فعالیت هستند. اعضای دولت جدید در پاکستان بر این باورند که مذاکرات کنونی صلح نسبت به مذاکرات گذشته مشرف با اقوام و قبایل پاکستانی شانس بیشتری برای موفقیت دارد.

اعضای دولت جدید پاکستان می‌گویند که چون مذاکرات میان دولت مشرف و قبایل مرزی بعد از شکست نظامی ارتش در این مناطق صورت گرفته‌بود، دولت مجبور بود از موضع ضعف مذاکره کند،‌اما حالا این‌طور نیست.

نیویورک تایمز- 30 آوریل 2008

کد خبر 50482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز