فواد ایزدی، عضو هیات علمی گروه مطالعات آمریکا مطلبی در مورد خروج نیروهای آمریکایی از عراق را در توئیتر خود منتشر کرد.

فواد ایزدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، سال ۲۰۰۳ بود که جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق به این کشور حمله کرد. اما آمریکایی‌ها نه تنها پس از حمله هیچ سلاح کشتارجمعی در عراق پیدا نکردند بلکه آن را فرصتی برای اِشغال این کشور یافتند. حمله و اشغالی که با گذشت ۱۷ سال از آن میراثی جز کشاندن عراق و منطقه به کام کشتار و نابودی نداشته است.

اما سال گذشته و با ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید قاسم سلیمانی در خاک عراق، وضعیت حضور نیروهای آمریکایی در این کشور کاملا تغییر کرده است. اکنون بیشتر مردم عراق به حضور آمریکایی‌ها در خاک کشورشان معترض هستند و این اعتراض چاره‌ای جز ترک این کشور برای آمریکا باقی نگذاشته است.

قدرت روزافزون ایران در منطقه و جهان و از طرفی نفرت روزافزون مردم عراق از حضور نیروهای آمریکایی در خاک کشورشان بدون شک مقامات عراق را به اتخاذ تصمیمی تاریخی و اعلام ضرب الاجل خروج سوق خواهد داد.

عراق به دلیل داشتن روابط دوستانه با یک قدرت نوظهور مانند ایران هرگز حاضر نخواهد شد که این رابطه را با حضور سربازان آمریکایی‌ در خاکش قمار کند؛ موضوع مهمی که فواد ایزدی، عضو هیات علمی گروه مطالعات آمریکا به نقل از وبسایت شورای آتلانتیک آمریکا در توئیتر خود منتشر کرد.

 ایزدی در توئیتر خود نوشت: مقاله شورای آتلانتیک آمریکا درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق ۱- اگر عراق مجبور به انتخاب بین ایران و آمریکا شود، ایران را انتخاب خواهد کرد. ۲- قتل قاسم سلیمانی حضور نیروهای آمریکایی در عراق را بسیار سخت و در عمل غیر ممکن کرده است.

کد خبر 504592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 5
    شک نکنید عراق بدلیل اقتصاد قوی آمریکا ، مارا انتخاب نخواهد کرد پس در گفتار احساسی بیشتر دقت بفرمایید و کمتر دشمن ردیف کنید.
  • جانباز IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    1 2
    این یک نظر است و تا واقعیت فاصله ها دارد . باید در آینده مشاهده کرد . بیشتر سیاستمداران عراق با ایران هستن د ولی باید دید مردم چه نظری دارند . اصل مردم هستند.
  • عربی IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    4 0
    اگر شیر مردان ایرانی و حاج قاسم عزیز نبود دیگر عراقی وجود نداشت که طرفدار آمریکا باشد یا ایران و مردم فهیم عراق این را میدانند