چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: باراک اوباما، سوای از جمهوریخواهان که رقبای اصلی او محسوب می‌شوند و سوای از تیم کلینتون که در حال حاضر با او در انتخابات مقدماتی مبارزه می‌کنند در چند جبهه دیگر باید مبارزه کند.

به تازگی کشیش سابق او اظهار نظرهایی کرده که برای اوباما دردسر آفرین شده و خشم او را بر انگیخته است، به طوریکه سناتور دمکرات دیروز مجبور شد از سخنان جرمایا رایت، کشیش کلیسای خود به شدت انتقاد کند. اینکه سیاهپوستان آمریکا باید به دولت این کشور لعنت بفرستند، یکی از این اظهار نظرهای جنجالی این کشیش بوده است.

اوباما گفت: روابطش با رایت پس از سخنرانی او تغییر کرده است. ماه گذشته انتشار بخش‌هایی از سخنرانی‌های تند رایت در سایت یوتیوب، باعث انتقادهایی از اوباما که در حال رقابت با هیلاری کلینتون برای به دست آوردن نامزدی حزب دمکرات است، شد.

جرمایا رایت در این سخنرانی‌ها که در سال‌های 2001 و 2003 انجام شده، با زیر سؤال بردن سیاست خارجی آمریکا، از برخورد متفاوت دولت این کشور با سیاه پوستان انتقاد کرده بود. او همچنین حملات یازده سپتامبر را نتیجه تعرض آمریکا با کشورهای دیگر دانسته بود.

رایت پس از افزایش انتقادها از سخنانش خود را از سرپرستی کلیسایی در شیکاگو که اوباما عضو آن است، بازنشسته کرد. او پیش از این با اوباما رابطه نزدیکی داشت و علاوه بر جاری کردن عقد او و همسرش، فرزندانش را نیز غسل تعمید داده است.

اوباما در حالی از سخنان جرمایا رایت انتقاد کرده است که هفته آینده در انتخابات مقدماتی حزب دمکرات در ایالت‌های کارولینای شمالی و ایندیانا رقابت خواهد کرد. فرماندار کارولینای شمالی روز سه‌شنبه حمایت خود را از نامزدی خانم کلینتون اعلام کرد.

باراک اوباما در واکنش به سخنان رایت گفت: از نظراتی که (به وسیله رایت) بیان شد عصبانی هستم و از نمایشی که دیروز دیدیم دلتنگ شده‌ام.

او همچنین سخنان رایت را تفرقه انگیز و مخرب دانست و آن را در جهت منافع افرادی دانست که برای افزایش تنفر نژادی تلاش می‌کنند.

رایت این هفته پس از یک ماه سکوت با شرکت در چند برنامه عمومی به دفاع از خود پرداخته است. رایت در این سخنرانی‌ها بر سخنان سابق خود تاکید کرده و دولت آمریکا را به بدرفتاری با سیاهان و انتشار عمدی ویروس عامل بیماری ایدز در بین آنها متهم کرد.

به گفته رایت، سیاهان آمریکا باید به خاطر ادامه بدرفتاری دولت با خود بگویند: خداوند آمریکا را به خاطر برخورد غیرانسانی با شهروندانش لعنت کند.

رایت با انتقاد از منتقدان خود، دوره شش ساله خدمت در ارتش آمریکا را بیانگر میهن دوستی خود دانست.اما اوباما در واکنش به سخنان جنجالی جرمایا رایت درباره دولت آمریکا گفت: بر این باورم (این سخنان) تصویر درستی را از دیدگاه کلیسای سیاه پوستان آمریکا ارائه نکرده است. این سخنان مطمئنا ارزش‌ها و باورهای من را به تصویر نمی‌کشد.

باراک اوباما همچنین سعی کرد از رایت فاصله بگیرد. او گفت: فردی را که دیروز دیدم، آن فردی نیست که 20 سال پیش دیده بودم. هر رابطه‌ای که با او داشتم در نتیجه سخنانش تغییر کرده است.

کد خبر 50453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز