رئیس اداره مرتع اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی رویشگاه‌های گیاهان دارویی و صنعتی این استان قرق شد و عملیات حفاظتی در این عرصه‌ها کلید خورد.

گونه‌هاي گياهي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، قربانعلی فتحی افزود: این عرصه‌ها در شهرستان‌های خمین، تفرش، زرندیه و خنداب قرار دارند و در چند سال اخیر بیشترین برداشت غیر مجاز گیاهان مرتعی و دارویی از آن‌ها انجام شده ‌است.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: عملیات حفاظت و قرق این عرصه‌ها از سوی ۹ قرقبانان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در دست انجام است و تا ابتدای فصل تابستان ادامه می‌یابد.

فتحی گفت: با اجرای این طرح ضمن حفظ گونه‌های ارزشمند گیاهی، به گونه‌های گیاهی صنعتی و دارویی فرصت داده می‌شود از مرحله رویشی به مرحله زایشی وارد شده و با تولید بذر زمینه تکثیر طبیعی و افزایش این گیاهان فراهم شود.

استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در زاویه برخورد ۲ رشته کوه البرز و زاگرس دارای شرایط آب و هوایی متنوعی بوده و این مهم موجب تنوع گیاهی بالایی در نقاط مختلف استان شده‌است.

یک‌هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی بر اساس مدارک و اسناد مکتوب علمی تاکنون در استان شناسایی و جمع‌آوری شده که  بیش از ۲۳۰ گونه گیاهی دارای جنبه  دارویی و صنعتی است و به‌عنوان منابع و ذخائر ژنتیکی گیاهی استان محسوب می‌شود.

هرسال با فرار رسیدن فصل بهار و رویش گونه های گیاهی مرتعی برداشت غیر اصولی و غیر مجاز از گیاهان صنعتی، دارویی و خوراکی استان مرکزی آغاز می‌شود که این نوع برداشت بیشتر وقت‌ها درسطح وسیع و در موارد متعدد توسط افراد غیر بومی از سایر استان ها انجام می‌گیرد.

کد خبر 504492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha