مجموع نظرات: ۰
جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت:سیاست این سازمان توسعه و ارتقای سطح مکانیزاسیون به ویژه در اراضی شالیزاری است، به همین دلیل در سال ۹۹، ٦ هزار و ۵۰۰ دستگاه نشاء کار را برای کشت برنج آماده کردیم.

نشا برنج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی درجانی افزود: برای برداشت برنج در این استان نیز افزون بر ٣ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمپاین برای برداشت برنج آماده کار است.

وی اظهارکرد: استفاده از مکانیزاسیون در کاشت و برداشت برنج نه فقط بهره‌وری را افزایش می دهد بلکه در حفظ سلامتی کشاورزان و رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از ویروس کرونا مؤثر است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان با بیان اینکه در کاشت نشاء در سطح  ۶۵ درصد از اراضی شالیزاری می تواند به صورت مکانیزه انجام شود، بیان کرد: گیلان در این حوزه در بین استان های شمالی رتبه اول را دارد، ضمن اینکه در برداشت برنج نیز حدود ٧٠ درصد محصول را می‌توان به صورت مکانیزه برداشت کرد.

درجانی گفت: بیش از ١٠٠ مورد بانک نشاءآماده کردیم، افزون بر ٣٠ درصد از مزارع ما امکان استفاده از بانک نشاء و ظرفیت های موجود را دارند.

وی در ادامه با تاکید و توصیه کشاورزان به رعایت اقدامات پیشگیرانه از کرونا، اضافه کرد: افزون بر ٢٠ دستورالعمل بهداشتی و فنی برای کشاورزان در بخش های مختلف تهیه کردیم که در ١٦ شهرستان و ٦٣ مرکز جهادکشاورزی این دستورالعمل ها ارائه شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان بیان کرد: کار نشاء کاملا فنی و تخصصی است که کارگر عادی نمی‌تواند انجام دهد، توصیه ما به کشاورزان با توجه به شیوع کرونا این است که به صورت خانگی و استفاده از ظرفیت های محلی کار کاشت و برداشت برنج را انجام دهند.

وی ادامه داد: اگر کشاورزی خواست از سایر روستاها افرادی را به عنوان نشاء کار به کمک گیرد، باید به رعایت دستورالعمل ها و فاصله گذاری اجتماعی توجه جدی داشته باشند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان اظهارکرد: با توجه به اینکه اقتصاد و اشتغال استان بر پایه کشاورزی است قطعا همه مسئولان و برنامه ریزان نگاهشان این است که در بخش کشاورزی حمایت‌های ویژه‌ای داشته باشند.

وی اظهار کرد: در این ارتباط در سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز چند کار عمده را به عنوان سیاست ها پیگیری می‌کنیم که مهمترین آن ارتقاء دانش در هکتار و در حوزه دیگر تامین به موقع نهاده ها است.

وی درباره تامین نهاده‌ها بیان کرد: امسال بیش از یک هزار و ٧٠٠ تن بذرگواهی شده با مشارکت بخش خصوصی، تشکل‌ها، بخش دولتی و مراکز تحقیقاتی تولید شد ضمن اینکه تاکنون بیش از ٣١ هزار تن کودشیمیایی در بین کشاورزان توزیع شده و این کار تا رفع نیاز کشاورزان ادامه دارد.  

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می‌آید.  

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 504414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha