صنعت روز به روز نیاز به نو شدن دارد و برای اینکه از چرخه به روزرسانی عقب نماند مجبور است همیشه به یک شکل ممکن اقدام به نوآوری و علمی شدن خود کند و ایده‌های نوآور می‌توانند صنعت را در بازار رقابتی در هر شکل ممکن سرپا نگهدارد.

چهارمحال و بختیاری

به گزارش همشهری‌آنلاین، با توجه به نقش اساسی صنعت در اقتصاد هر منطقه و بالا بردن ارزش ‌افزوده تولیدات، ایجاد اشتغالزایی پایدار از طریق این بخش، علمی شدن تولید و حرکت صنعت به سمت صنایع پیشرفته در کشور ضروری است.  

از این‌رو، با توجه به تنوع بالای بخش‌های تولیدی و صنعتی و سرمایه‌گذاری در این بخش، با هدف تداوم فعالیت هر بخش از صنعت و حتی رونق آن و بالا بردن کیفیت تولیدات و ارزش افزوده محصول، باید فعالیت صنایع از تولیدات سنتی به سمت علمی شدن حرکت کند و به سمت نوآوری برود.

برای رسیدن به اهداف بلندمدت در سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴در مسیر توسعه صنعتی، شناسایی نیازهای کشور در بخش‌های مختلف صنعت، متناسب با هر منطقه با الگوهای علمی و فناوری به روز دنیا، ضروری است.

با توجه به این‌که نقش فناوری در تولید محصول نهایی و ارزش افزوده تولید، بالا است، لزوم تغییر الگوی تجربی به سمت الگوی علمی و نوآورانه در صنایع ضروری است.

امروزه صنایع پیشرفته شامل بخش‌های صنایع طراحی و ساخت نظیر کامپیوتر، مدارهای مجتمع، تجهیرات الکترونیکی و ارتباطی، کامپوزیت‌ها، مواد نو، صنایع اُپتیک و لیزر، نانو فناوری پزشکی، ایمپلنت‌ها، صنایع هوا و فضا به سرعت در جهان در حال گسترش است.

کارشناسان اقتصاد صنعتی بر این عقیده‌اند، "صنایع هایتک" که در این سال‌ها در حال توسعه و راه‌اندازی است، منحصر به تعدادی شهر خاص در کشور و با حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها هستند، که این امر می‌طلبد، این صنایع به تناسب در تمامی شهرک‌های استانی نیز راه‌اندازی شود.

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: با توجه به رشد علم و فناوری در جهان و حرکت صنایع در جهان مطابق آن علم و اهمیت بخش صنعت در تولید و اشتغال کشور، باید این واحدها به سمت تحقیق و توسعه علمی حرکت کنند.

احمدرضا نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:با هدف افزایش تولیدات نوآورانه و بومی‌سازی محصولات در کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهشگران و مهندسان باید در بخش صنایع کشور حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

به گفته وی، اکنون بیشتر صنایع کشور باید به سمت صنایع علمی و پیشرفته سوق داده شوند، چرا که با وجود بالا بودن ظرفیت تولید و به روز بودن فناوری هر واحد، اما این صنایع با ظرفیت کمتر از میزان اسمی تولید به فعالیت مشغول هستند.

این کارشناس اقتصادی گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار و پویایی صنعتی، با هدف رشد اقتصادی در هر منطقه، باید بخش صنعت به سمت تغیر الگوهای سنتی خود به سمت الگوهای علمی و نوآورانه حرکت کنند.        

کارشناس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: لازمه بالابردن کیفیت تولیدات و ارتقاء تولیدات با ارزش افزوده بالا، حرکت و سوق یافتن واحدهای تولیدی و صنعتی بسمت واحدهای دانش بنیان است.  

محمدحسن قنبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع برای به روز شدن تولیدات واحدها و بالا بردن کیفیت تولیدات ضروری است.

به گفته وی، در سال‌های اخیر۷۰ واحد صنعتی استان موفق به دریافت گواهی تحقیق و توسعه شده است.  

وی افزود: با هدف پیشرفت در تولیدات، بالابردن کیفیت تولیدات و رسیدن به ظرفیت اسمی تولید در واحدهای تولیدی و صنعتی در استان باید به سمت تولیدات علمی  و پژوهش‌های کاربردی پیش رفت.  

قنبری ادامه داد:هم‌اکنون ۱۸ شرکت تولیدی در استان موفق به کسب دریافت مجوز شرکت دانش بنیان شده است.

به گفته وی، در صورتی که پس از دو سال از کسب گواهی و  مجوزها، شرایط علمی شدن تولیدات در بنگاه‌های اقتصادی فراهم نشود، مجوز و گواهی باطل می شود.

کارشناس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، شرکت‌های گاز کربنیک شهرکرد، پلیمر بروجن و ظریف مصور را از جمله واحدهای سوق یافته به سمت تحقیق و توسعه عنوان کرد.

قنبری ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه‌های دولت در راستای حرکت بنگاه‌های اقتصادی به سمت تحقیق و توسعه علمی، اقدام برای اجرای طرح "توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار" با عنوان طرح " تاپ  " است.                            

وی افزود: یکی از شرایط حرکت واحدهای تولیدی به سمت صنایع پیشرفته، ارتباط صنعت و دانشگاه به صورت واقعی است که در نهایت مکانیزم بُرد-بُرد ایجاد کند.

قنبری ادامه داد: در صورت اجرای صحیح این طرح، اهداف طرح بهره‌وری بنگاه اقتصادی پس از استفاده از توان علمی استادان و دانشجویان ارتقاء یافته و نیازهای فناورانه بنگاه در قالب استفاده از تحصیلات دانشگاهی و رفع نیاز به تخصص با هزینه کم تامین می‌شود.  

مسئول اجرای طرح تاپ در چهارمحال و بختیاری افزود: در مرحله ثبت‌نام بنگاه‌های اقتصادی و دانشجویان و استادان ۳۰ واحد صنعتی استان در سامانه تاپ ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۲۴ واحد موفق به تکمیل و تایید تقاضا شدند.  

قنبری ادامه داد: رسوخ دانش و فناوری جدید در بنگاه‌های اقتصادی، خَلق ارزش افزوده جدید از طریق توسعه تولید کالا و خدمات و تقویت کارآفرینی و اشتغالزایی و افزایش بهره‌وری در واحدهای صنعتی و تولیدی در استان ضروری است.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در تعاریف کارشناسی، صنعت یا واحدی در صورتی به عنوان صنایع پیشرفته (هایتک) شناخته می‌شود که، نه تنها تکنولوژی و ماشین‌آلات بلکه محصول و تولیدات نیز پیشرفته و به روز باشد.  

کاظم منزوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:هم‌اکنون در بسیاری از واحدهای صنعتی استان به روزترین و پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات و تکنولوژی بکارگرفته شده است، ولی چون تولیدات به روز نیست به عنوان صنایع پیشرفته شناخته نمی‌شوند.  

به گفته وی، فعالیت صنایع پیشرفته فقط در چند شهر کشور محدود است و بیشتر استارتاپ‌ها و پژوهش‌ها در آنها مبتنی بر تولید علم است.

وی گفت: از حدود ۳ سال قبل، استارتاپ‌های پارک علم و فناوری به بخش تولیدات و سوق دادن واحدها به سمت تولیدات علمی ورود پیدا کرده‌اند.

منزوی تصریح کرد: با هدف حرکت به سمت ایجاد تولیدات علمی و تولیدات با کیفیت باید به صورت مداوم الگوهای دانش‌بنیان در صنایع تعریف شود و هر چند سال فناوری‌ها پیشرفته و به روز شود.                       

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اگر چه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی شده است اما هنوز به صورت واقعی دانشگاه و صنعت ارتباط ندارند و دانشگاه پشتوانه ضعیفی برای صنعت است.                        

منزوی تصریح کرد: باید از طریق توسعه علمی کیفیت و ارزش افزوده تولیدات را بالا بُرد تا بتوان به سمت صنایع پیشرفته حرکت کرد.          
وی ادامه داد:در سال‌های اخیر دنبال محصولی هستیم که تولید و مقدارش توسط الگوهای دانش‌بنیان و دانشگاهی تعریف شده باشد.

به گفته وی، در سال‌های گذشته در علم کارشناسی محصولاتی جزء صنایع پیشرفته و هایتک مطرح شده‌اند، که در چهارمحال و بختیاری فعال نیستند و دامنه فعالیت صنایع پیشرفته بسیار گسترده و فعالیت آن در سطح استان انگشت‌شمار است.

معاون صنایع چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: پروانه بهره‌برداری یکهزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری صادر شده است، که از این تعداد پروانه ۳۴۰ واحد در ۴ سال اخیر شده است و هم‌اکنون ۹۳۰ واحد تولیدی و صنعتی با ۲۲ هزار نفر اشتغال فعال است.

رییس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: موسسات دانش‌ بنیان با هدف  افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در یک راستا و در نهایت تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های برتر در حال فعالیت هستند.

مجتبی بنیادیان افزود: به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی(شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه(شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان، این واحد با صنایع در ارتباط است.  

وی گفت: زمینه به کارگیری هر چه بیشتر توانمندی‌های دانشگاه‌ها واحدهای پژوهشی در جامعه و به خصوص در صنایع باید فراهم شود و متخصصان، نوآوران، مخترعان، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی برای فعالیت‌های بیشتر در رفع نیازهای جامعه به خصوص رسیدن به اقتصاد پویا و توانمندسازی تولیدات داخلی باید ترغیب شود.

این استاد دانشگاه افزود: تشویق بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی به بهره‌گیری از یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های شکل یافته در مراکز پژوهشی ضروری است.
وی گفت: آنچه که تاکنون بیشتر به آن توجه اقتصادهای فیزیکی است و به اقتصاد دانایی که ایده‌سازی و تجاری کردن آن ایده‌هاست، نادیده گرفته شده است.

بنیادیان افزود: شرکت‌های دانش بنیان با ظرفیت‌های خود مانند ارزش افزوده بالا و برخورداری از توان رقابت بیشتر به نسبت دیگر واحدهای تولیدی به دلیل اتکاء به خلاقیت و دانش و پژوهش ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می‌روند و سرمایه‌گذاری در این بخش اشتغال پایدار را به همراه دارد.

وی ادامه داد: تولیدات دانش بنیان برخلاف تولیدات سنتی، بر ابتکار و خلاقیت استوار است و به همین دلیل فراوانی نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص نقش مهمی در پدید آمدن مزیت رقابتی آنها ایفا می‌کند.  

به گزارش ایرنا، بنابر آخرین آمار اعلام شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعداد شرکت‌های دانش بنیان تایید شده استان چهارمحال و بختیاری ۱۸ شرکت است که از این تعداد ۹ شرکت دانش بنیان نوپا و ۹ شرکت دانش بنیان تولیدی هستند.

اکنون با رفتن به سمت و سوی صنایع و محصولات پیشرفته در بخش صنعت چهارمحال و بختیاری می‌تواند در حوزه اقتصادی استان یک جهش مطلوب را رقم زد.

کد خبر 504285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha