«دروازه قزوین» و مسیر خاکی پر پیچ و خم جاده اطراف آن (خیابان قزوین امروزی)، زمانی یکی از ورودیهای مهم پایتخت بود. تا چشم کار می کرد اطرافش پر بود از زمین های کشاورزی و کاروانسرهای سنگی که برای استراحت و اتراق مسافران خسته از سفر پیش بینی شده بود.

قندچی

همشهری آنلاین / بهاره خسروی :اما با ورود اتومبیل و پایان جنگ «جهانی دوم»، سبک زندگی تغییر کرد و جاده ها آسفالت و کاروانسرها تبدیل به گاراژهای مسافربری و تعمیر اتومبیل های سبک و سنگین شدند.

کارخانه «ایران کاوه» مرحوم «اصغر قندچی»، کارآفرین و پدر صنعت کامیون سازی ایران هم درست در یکی از همین کاروانسراها در تکه دهم پایتخت حوالی خیابان قزوین، دوراهی قپان پا گرفت. قندچی در خیابان قزوین صاحب گاراژ بزرگی بود که در آن قطعات کامیون های خارجی را مونتاژ می کرد.

مرحوم قندچی متولد سال 1307 بود و از کودکی علاقه به کارهای فنی داشت. او در یکی از مصاحبه های زمان حیاتش در باره آغاز به کار و علاقه اش به کارهای فنی چنین نقل می کند: «برخلاف علاقه پدرم به درس و تحصیل علم، من علاقه مند کارهای فنی بودم و درس و مدرسه را رها کردم. کارم را از پادویی، آهنگری و تعمیر اتومبیل آغاز کردم. آنقدر علاقه مند کار فنی بودم که از صبح تا غروب در یک دکان و از غروب به بعد هم در دکان دیگری کار می کردم. میان مکانیک ها به «اوس اصغر» معروف بودم.»

قندچی از بنیانگذاران صنعت «تولید خودروهای تجاری» در ایران بود. او در دوران جنگ تحمیلی در انتقال «تانک» و ماشین آلات سنگین به جبهه ها خدمات ارزشمند و حیاتی برای رزمندگان انجام داد. اصغر قندچی، مرداد ماه سال گذشته، در سن 91 سالگی دعوت حق را لبیک گفت. 

کد خبر 504259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha