تنهایی، در روزهایی که شیوع کرونا در جهان، مردم را از هم جدا کرده، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. این روزها آدم‌ها می‌دانند که در احساس تنهایی با دیگران مشترکند و در این تجربه، تنها نیستند. تجربه زندگی به دور از جمع، می‌تواند درک یوناتان نوئل داستان کبوتر را برایمان آسانتر کند. آقای نوئل هم، از چیزهایی که نمی‌تواند کنترلشان کند، می‌ترسد.

پاتریک زوسکیند

به گزارش همشهری آنلاین، یوناتان نوئل، مرد پنجاه ساله‌ای تنها است که ترجیح می‌دهد از آدم‌ها فاصله بگیرد. او که کودکی عجیبی را پشت سر گذاشته، در تمام سال‌های بزرگسالیش تلاش کرده همه چیز را کنترل کند و تا جای ممکن از مرگ فاصله بگیرد. خیلی‌ها می‌خواهند همه چیز را تحت کنترل بگیرند. چه کسی است که نخواهد؟ این میل کم و بیش در همه وجود دارد. واقعیت این است که زندگی، غیر قابل پیش‌بینی است و هرگز نمی‌توان همه چیز را کنترل کرد. چیزی که شاید این روزها بیشتر از گذشته به چشممان آمده باشد.

زندگی یکنواخت آقای نوئل، از جایی تغییر می‌کند که یک روز کبوتری جلوی اتاق او می‌نشیند و آرامش ساختگی زندگی این نگهبان بانک منظم و مرتب، بر هم می‌خورد. 

آقای نوئل در چاردیواریش خودش را از آدم‌ها جدا کرده است. آدم‌هایی که به باور او ناپایدار و نامتعادلند و راه دادنشان به زندگیش فقط برایش آشفتگی درست می‌کند. کبوتری که جلوی در اتاق اجاره‌ای یوناتان نوئل ظاهر می‌شود، و با سماجت همان‌جا می‌ماند، می‌تواند او را بکشد، یا زندگیش را نجات دهد. 

یوناتان نوئل از چیزهایی که نمی‌داند، نمی‌تواند پیش‌بینی کند و با برایشان کاری کند، می‌ترسد. همین هم او را با وجود داشتن پول برای نقل مکان به یک خانه بهتر، به سال‌های سال زندگی در اتاقی اجاره‌ای راضی کرده است. او در اتاق کوچکش می‌تواند خیلی راحت به همه امور رسیدگی کند و بر همه چیز مسلط باشد، اما کبوتر مهمان ناخوانده‌ای است و کابوس‌هایش را زنده کرده است.

برای نوع بشر هم که سال‌های سال تلاش کرده همه چیز را کنترل کند، بیماری تازه، با قابلیت همه‌گیری و شیوع سریع حکم مهمان ناخوانده‌ای را دارد که زندگیش را بحران‌زده کرده است. بیماری‌ای که از یک‌سو می‌تواند نجات‌دهنده و از سویی دیگر، ویرانگر باشد. تنهایی روزهای شیوع کرونا، به عنوان تجربه مشترک، درک زندگی جاناتان نوئل را برای ما ساده‌تر کرده است. ما هم مثل او، و البته متفاوت با او، در تنهایی به سر می‌بریم و با عبور از بحران، رابطه‌مان با جهان دوباره تعریف می‌شود.  

کبوتر، کتاب کم‌حجمی است از پاتریک زوسکیند، نویسنده آلمانی که اغلب او را با رمان معروفش «عطر؛ قصه یک آدم‌کش» می‌شناسند. از روی رمان عطر، در سال ۲۰۰۶ فیلمی به کارگردانی تام تیکور ساخته شده است که در آن بازیگرانی چون بن ویشاو، داستین هافمن، آلن ریکمن و ریچل هاردوود ایفای نقش کرده‌اند.

کتاب کبوتر، در لیست ۱۰۰۱ کتابی است که آمازون با عنوان کتاب‌هایی که باید پیش از مرگ خواند، منتشر کرده است. کبوتر را فرهاد سلمانیان ترجمه و نشر مرکز منتشر کرده است. البته از آن‌جایی که این کتاب چند سالی است تجدید چاپ نشده، شاید پیدا کردنش خیلی ساده نباشد.

کد خبر 504121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha