مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

یک کارشناس اکوتوریسم اظهارکرد: همه‌گیری بیماری کرونا موجب شده است تا یک آرامش نسبی در طبیعت حکم‌فرما شود.

فلامینگوهای دریاچه ارومیه در مرحله جوجه‌آوری هستند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حسن‌ عمویی گفت: حداقل درسی که می‌توانیم از کرونا بگیریم این است که مرزهای سیاسی مهم نیستند، زیرا اکوسیستم بزرگ کره زمین یکپارچه است و تغییرات اقلیمی مرز نمی‌شناسند.

وی افزود: در این شرایط برخی از حیوانات وحشی در سراسر دنیا و حتی ایران احساس امنیت کرده و وارد محدوده‌های شهری و روستایی شده‌اند. به‌نظر می‌رسد این احساس امنیت، یکی از اثرات مثبت کوتاه‌مدت کرونا بر محیط زیست است.

این کارشناس اکوتوریسم ادامه داد: چند سال پیش با شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان ممنوعیت شکار اعلام شده‌ بود. شکارچیان هم از ترس ابتلا به این بیماری اسلحه‌های خود را کنار گذاشته بودند و شکار نمی‌کردند.

وی افزود: به‌همین ‌دلیل آن سال در تالاب عینک شهر رشت مرکز استان گیلان  شاهد حضور انواع پرندگان مهاجر بودیم، زیرا این حیوانات احساس امنیت کرده بودند، اما سال بعد دوباره شکار شروع شد و دیگر آن پرندگان مهاجر را حتی در بخش‌های بزرگی از تالاب انزلی هم نمی‌بینیم.

عمویی کاهش تولید کربن را دومین اثر مثبت کوتاه‌مدت شیوع کرونا دانست و بیان کرد: تعطیلی موقتی کارخانه‌ها و کاهش عبور و مرور خودروها به پاکیزه‌تر شدن هوا کمک کرده، اما با تمام شدن این اپیدمی، دوباره شاهد افزایش کربن در جو خواهیم بود؛ مگر اینکه رویکرد کشورها در بلندمدت تغییر پیدا کند.

این کارشناس ارشد زیست‌شناسی گفت: غفلت نهادهای نظارتی در ایام کرونایی را موجب بالا رفتن آمار شکار شده و  شکار بی‌رویه جانوران وحشی در سال‌های اخیر، فشاری مضاعف بر اکوسیستم شکننده ما وارد کرده‌است.

عمویی همچنین از افزایش مصرف مواد شوینده و ضد عفونی‌کننده و ورود مقادیر زیادی از این مواد به مسیر رودخانه‌ها و در نهایت تالاب انزلی یاد کرد و گفت: اثرات بلندمدت شیوع کرونا بر محیط زیست را هنوز نمی‌دانیم.

این کارشناس ارشد زیست‌شناسی بیان کرد: اگرچه همه آحاد جامعه در محیط زیست اثرگذار هستند، اما سیاست‌گذاری‌های نادرست دولت‌ها بیشترین ضربه را به محیط زیست می‌زند. به طور مثال  خشک کردن تالاب‌ها، جنگل‌زدایی و ویلاسازی‌های بی‌ضابطه، افراط در سدسازی و استخراج بی‌رویه آب‌های زیرزمینی برای گسترش کشاورزی، مالچ‌پاشی و... موجب کاهش محسوس توان اکولوژیکی کشور شده‌است.

این کارشناس اکوتوریسم ادامه داد: در طول دهه‌های اخیر با تخریب اکوسیستم‌های ارزشمندی مواجه هستیم و این تخریب‌ها با سرعت ادامه دارد، لذا حفاظت از محیط زیست باید با تغییر سیاست‌های دولت‌ها اتفاق بیفتد؛ نه شیوع کرونا!

این کارشناس ارشد زیست‌شناسی عنوان کرد: توقف چرخ تولید و صنعت به واسطه شیوع کرونا، ممکن است دولت‌ها را بر آن دارد تا به سرعت این عقب‌ماندگی را برطرف کنند و بیش از پیش دست به تخریب محیط زیست بزنند، به همین دلیل شاید در پساکرونا اوضاع محیط زیست بدتر شود!

کد خبر 504051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha