چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

مدیر کل بنیاد مسکن استان اردبیل گفت: در حال حاضر ۴۰ هزار واحد کم‌دوام روستایی در اردبیل نیازمند بهسازی و بازسازی است.  

مقاوم سازی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، فرهاد سبحانی، اظهار کرد: با توجه به وقوع زلزله در استان‌های همجوار نظیر آذربایجان شرقی و غربی ما به شدت نیازمند مقاوم‌سازی واحدهای کم‌دوامی هستیم که همچنان در روستاها اسباب نگرانی و دغدغه ما را فراهم کرده است.  

وی خاطرنشان کرد: از ۱۰۰ هزار واحد روستایی شناسایی شده در استان ۵۵ هزار واحد تاکنون مقاوم‌سازی شده ولی همچنان ۴۰ تا ۴۵ هزار واحد نیازمند مقاوم‌سازی هستند.  

مدیر کل بنیاد مسکن استان اردبیل ادامه داد: برای بهسازی و مقاوم‌سازی مساکن روستایی روستانشینان می‌توانند تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی با چهار درصد سود دریافت کنند که بازپرداخت آن نیز با دو سال تنفس طولانی مدت خواهد بود.  

سبحانی افزود: در کنار این تسهیلات و آورده خود روستائیان بنیاد مسکن چهار تا ۸ میلیون تومان نیز برای اقشار نیازمند تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌کند که در سال گذشته براساس سهمیه ۷ هزار واحدی استان برای مقاوم‌سازی چهار هزار متقاضی به بانک‌ها معرفی شدند.  

وی بیان کرد: بانک‌ها مشکل ضمانتنامه را نیز با استفاده از روش سفته زنجیره‌ای حل کردند و کلیه بانک‌ها موظف شدند بر همین اساس پرداخت تسهیلات خود را در کوتاه‌ترین زمان به روستانشینان انجام دهند.  

مدیر کل بنیاد مسکن استان اردبیل با بیان اینکه تاکنون عقد قرارداد برای بهسازی ۴ هزار واحد انجام شده است، گفت: امیدواریم تا پایان سال مالی همه ۷ هزار سهمیه استان محقق شود.  

سبحانی تصریح کرد: روستانشینان در ابتدا باید با مراجعه به دهیاری‌ها فرم مورد نظر را پر کنند، سپس با پروانه‌ای که از سوی دهیاری صادر می‌شود، به بنیاد مسکن مراجعه و معرفی‌نامه به بانک دریافت کنند.  

وی اظهار کرد: ما به عنوان تسهیل‌گر در این بین عمل می‌کنیم و سعی‌مان بر این است تا پرداخت تسهیلات با سرعت انجام شود تا سازندگان بنا برمبنای دیدگاه‌های کارشناسی و مهندسان ناظر ساخت و ساز خود را انجام دهند.  

مدیر کل بنیاد مسکن استان اردبیل خاطرنشان کرد: با مقاوم‌سازی در سال‌های اخیر ما حتی در زلزله‌های بالای پنج ریشتر کمترین تخریب واحدهای مسکونی را در روستاها شاهد بودیم و تمام واحدهای مسکونی احداث شده تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.  

سبحانی افزود: معمولا روستانشینان در متراژ ۱۰۰ تا ۱۲۰ متر ساخت و ساز خود را انجام می‌دهند و برای طبقات بالاتر نیز تسهیلات مازادی در نظر گرفته شده تا روستانشینان نسبت به تامین مصالح و ساخت واحد خود اقدام کنند.  

وی گفت: بازپرداخت این تسهیلات با نرخ چهار تا پنج درصد ۱۲ ساله با دو سال تنفس است و ما انتظار داریم تمام روستانشینانی که واحدهای کم‌دوام دارند با مراجعه به بنیاد مسکن از فرصت به وجود آمده استفاده کنند.  

مدیر کل بنیاد مسکن استان اردبیل بیان کرد: ما در چهار تا پنج روستا به صورت روستاهای هدف گردشگری ساخت و ساز را با معماری مشخص انجام می‌دهیم و به خود روستائیان نیز کمک می‌کنیم تا عملیات بهسازی را انجام دهند.  

کد خبر 504035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha