چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

ایرانیان باستان، سوم اردیبهشت را با برپایی جشن اردیبهشتگان، برای حفظ زمین و پاکی طبیعت هم پیمان می‌شدند.

اردیبهشتگان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، از سال ۱۹۶۹، سازمان ملل روز ۲۲ آوریل هم‌زمان با سوم اردیبهشت را روز جهانی زمین پاک نامگذاری کرد که به همه انسان‌ها یادآور شود که نیازمند زمین پاک هستیم.

برگزاری روز زمین، فرصتی برای پیمان بر پاک نگهداشتن زمین از آلودگی و آلاینده‌ها است و مسئولیت ایرانیان در این میان بیشتر از سایر ملت‌هاست، زیرا پیشینه و پشتوانه بزرگی به نام فرهنگ ایرانی و دینی دارند که احترام به زمین و طبیعت خداوندی را از دیرباز جشن می‌گرفتند، بسیار پیشتر از آنکه جهانیان به این باور برسند.

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشان، اصفهان اظهار کرد: در دنیای معاصر، حفظ زمین و مسایل مربوط به محیط‌زیست در همه اجزا جامعه تنیده شده است و کشوری به توسعه پایدار می‌رسد که مسائل زیست‌محیطی به عنوان فرهنگ شهروندی نهادینه شده باشد.

حسین خادمی افزود: نامگذاری روز زمین پاک در سراسر دنیا، نمادی برای ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از محیط‌زیست است و فرصتی برای جلب توجه همگان به این فرهنگ سلامت محور و آینده‌نگر تلقی می‌شود.

وی افزود: تولید زباله، پسماندهای صنعتی و خانگی و آلودگی‌های صوتی، تهدیدی برای اکوسیستم و محیط‌زیست انسانی است که کاهش آسیب‌های ناشی از آلاینده‌ها، نیازمند نهادینه ساختن باور جمعی برای کاهش زباله، حفظ پاکی طبیعت و محیط‌زیست با مشارکت همه افراد جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان است.

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشان، تصریح کرد: سال گذشته، متخلفان رقمی معادل یک میلیارد و ۷۶ میلیون ریال زیان  به محیط‌زیست شهرستان کاشان وارد کردند که بیش از سه برابر بودجه این اداره است و در نتیجه پیگیری‌های حقوقی مبلغ ۶۷۷ میلیون ریال آن دریافت شده و بقیه این مبلغ نیز مراحل قانونی خود را طی می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ حفظ زمین و محیط‌زیست گفت: تنظیم تقویم آموزشی و اجرای برنامه‌هایی در قالب گرامیداشت روز طبیعت، روز زمین پاک، هفته محیط‌زیست، روز هوای پاک و این گونه مناسبت‌ها، تلاشی برای جلب مشارکت همگانی است.

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشان افزود: برای حدود ۲۵ هزار دانش‌آموز در ۱۶۰ واحد آموزشی شهرستان «طرح محیط یار» برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان ما به عنوان صاحبان آینده جامعه، به این آگاهی برسند که مسائل زیست‌محیطی در زندگی روزمره آنها نقش اساسی دارد.

خادمی اظهار کرد: طرح محیط‌بان طرح دیگری است که در مدارس حاشیه منطقه حفاظت‌شده قمصر و برزک اجرا می‌شود و حدود ۱۴۰۰ دانش‌آموز در ۲۵ مدرسه تحت پوشش آموزش‌های متناسب با شناخت گونه‌های گیاهی و جانوری و مسئولیت‌پذیری برای حفاظت محیط‌زیست، قرار می‌گیرند.

وی گفت: با هدف ترویج آموزش‌های همگانی و فرهنگ حفظ محیط‌زیست، به طور متوسط هر ماه ۲۰ خبر در رسانه‌های سراسری و محلی و فضای مجازی منتشر می‌شود. همچنین همایش‌های زیست‌محیطی با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و دوستداران محیط‌زیست در مناطق مختلف شهرستان کاشان برگزار شده است.

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشان، افزود: برگزاری مناسبت‌های زیست‌محیطی، جلب مشارکت دوستداران محیط‌زیست و تشکیل سمن‌ها و پویش‌های زیست‌محیطی، برگزاری دوره‌های آموزشی و گردش‌های تفریحی با حضور دانشجویان و دانش‌آموزان در منطقه حفاظت‌شده قمصر و برزک، از جمله برنامه‌های اداره حفاظت محیط‌زیست کاشان است.

وی در مورد فعالیت بخش طبیعی اداره حفاظت محیط‌زیست کاشان، اظهار کرد: گشت و کنترل در زیستگاه‌های طبیعی شهرستان و منطقه حفاظت شده قمصر و برزک به میزان ۳۶ هزار نفر ساعت بوده که منجر به کشف و ضبط ۱۳ قبضه اسلحه و ۱۸ مورد ادوات شکار شده است.

خادمی تصریح کرد: فعالیت شبانه‌روزی محیط‌بانان این اداره در یک سال گذشته، منجر به دستگیری ۲۳ متخلف و کشف و ضبط شش راس شکار چهارپا و هشت قطعه پرنده شد.

همچنین معاون آموزش متوسطه شهرستان کاشان گفت: فرهنگ حفظ محیط‌زیست را باید از خودمان شروع کنیم و هدف از اجرای طرح همیار طبیعت این است که جامعه دانش‌آموزی باور کند که با کارهای کوچک هم می‌توان باعث حفظ زمین و محیط‌زیست شد.

سعید مکاریان نوش‌آبادی، اظهار کرد: آیین‌های تاریخ و تمدن ایران بر پایه تمیز نگهداشتن محیط‌زیست و منابع طبیعی بوده و جشن‌های مختلف هر ماه با عنوان پاک نگهداشتن چهارگوهر آب، باد، خاک و آتش برگزار می‌شده که هدف آن تمیزی جسم و جان و جامعه است.

وی افزود: با اجرای برنامه‌های مشترک با اداره حفاظت محیط‌زیست، به دانش‌آموزان، آموزش می‌دهیم با کاهش مصرف کاغذ، قطع درختان و تولید زباله نیز کاهش پیدا می‌کند و این همان فرهنگی است که در روز جهانی زمین پاک و هوای پاک در مورد دوستی با طبیعت و محیط‌زیست باید نهادینه شود.

معاون آموزش متوسطه شهرستان کاشان، تصریح کرد: جامعه امروز با مشکلات زیست‌محیطی زیادی روبروست و اولین گام موثر برای رفع این مشکلات مشارکت همگانی شهروندان است که این کار با اجرای طرح‌های محیط یار از مدارس آغاز شده و نزدیک به نیمی از دانش‌آموزان در اجرای آن مشارکت دارند.

مکاریان نوش‌آبادی گفت: علاوه بر تعالیم باستانی، آموزه‌های دینی ما به حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست تاکید کرده و هر رفتاری که منجر به آلودگی منابع طبیعی شود یک منکر و عمل ناشایست است و همه گروه‌های مردم باید نسبت به آن حساس باشند.

مدیر دبستان دخترانه شهید فخار کاشان نیز گفت: در نظام‌های آموزشی، مدرسه به عنوان محلی برای آموزش و تمرین مهارت‌های زندگی فردی و اجتماعی است و محتوای درسی نیز بر این اساس تدوین می‌شود، اما تداوم این آموزش‌ها نیازمند مشارکت خانه و جامعه است.

مریم پورقدرت اظهار کرد: اجرای طرح‌هایی مثل محیط‌یار در مدرسه با استقبال دانش‌آموزان روبرو می‌شود، اما در خانه و جامعه شرایطی خلاف آموزش‌های خود می‌بیند و به دوگانگی می‌رسد، بنابراین استمرار رفتاری مثل حفظ طبیعت و محیط‌زیست در همه ارکان اجتماع باید نهادینه شود.

وی افزود: سال تحصیلی گذشته سه نوبت جشن کاغذ در پایان خرداد، اول مهر و ۲۹ دی برگزار کردیم که از یک مدرسه با ۳۷۰ دانش‌آموز حدود یک هزار کیلو کاغذ باطل‌شده جمع‌آوری شد که متوسط هر خانواده سه کیلو کاغذ بود.

مدیر دبستان دخترانه شهید فخار کاشان تاکید کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی، نیازمند مشارکت دستگاه‌های اجرایی نیز هست. مثلا جشن کاغذ با مشارکت اداره حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، اما شرکت بازیافت، وظیفه خود را به درستی انجام نداد و بعد از ۱۸ ماه هنوز پول کاغذها را پرداخت نکرده است.

پورقدرت گفت: آموزش دانش‌آموزان دوره ابتدایی، باید در قالب بازی و ایفای نقش باشد و باید محتوای نظری کاهش پیدا کند تا فرصت کافی برای تمرین آموخته‌های خود داشته باشند و باهم زیستن را تجربه کنند، همانطور که در آیین‌های سنتی مثل جشن اردیبهشتگان و نظیر آن، برخی آموزه‌ها نسل به نسل منتقل شده است.

کد خبر 503997
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha