نخستین مورد ثابت‌شده بیماری کووید-۱۹ در ایتالیا مدت‌ها پس از پاک شدن ویروس‌های کرونا از بینی‌اش، میزان‌های قابل‌شناسایی ذرات واگیردار ویروسی را در چشمانش داشت.

eye

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس این زن ۶۵ ساله در ۲۳ ژانویه از ووهان چین – کانون اولیه شیوع ویروس کرونا- به ایتالیا پرواز کرد. این زن پنج روز بعد علائم کووید-۱۹ را بروز داد و روز بعد در بیمارستان بستری شد. علائم اولیه او سرفه خشک، گلودرد، آبریزش و گرفتگی بینی، قرمزی چشم (التهاب ملتحمه چشم) بود. آزمایش این زن برای ویروس جدید کرونا (سارس-کوو-۲) مثبت شد و چند روز بعد تب، تهوع و استفراغ هم به علائمش افزوده شد.

پزشکان در روز سوم بستری این زن از چشم او نمونه گرفتند و RNA یا ماده ژنتیکی ویروس را در آن کشف کردند.

پزشکان گرفتن نمونه از چشم این زن را ادامه دادند. گرچه قرمزی و التهاب چشم این زن در روز بیستم بستری برطرف شد، اما ویروس تا روز بیست و یکم بستری در ترشحات چشمی او یافت می‌شد. سپس برای چند روزی ویروس نه در بینی و در چشمان او قابل‌شناسایی نبود، اما در روز بیست‌وهفتم بستری یک بار دیگر ویروس در چشم‌های این زن پیدا شد.

پزشکان ایتالیایی که مورد این زن را گزارش کرده‌اند، می‌نویسند: «RNA ویروس سارس-کوو-۲ در نمونه‌های ترشحات چشمی این بیمار روزها پس از ناپدید شدن آن در نمونه‌های ترشحات بینی یافت شد.» مهمتر اینکه این پژوهشگران با استفاده از تکنیک‌های آزمایشگاهی که شمار ذرات ویروسی را افزایش می‌دهد، ثابت کردند که این نمونه‌های ویروسی برداشته از چشم‌های این زن قابلیت تکثیر دارند و بنابراین می‌تواند فعال و زنده باشند.

به گفته این پزشکان، با توجه به این یافته‌ها ترشحات چشمی از بیماران کووید-۱۹ ممکن است حاوی ویروس‌های عفونت‌زا باشند و بنابراین اهمیت اقدامات بهداشتی مانند پرهیز از تماس دست با بینی، دهان و چشم‌ها و شستشوی مکرر دست بیشتر روشن می‌شود.

همچنین چشم‌پزشکان هنگام معاینه بالینی باید احتیاط بیشتری کنند، چرا که چشم‌ّ‌ها هم محل ورود ویروس و هم منشا انتشار آن است.

قرمزی و التهاب چشم قبلا نیز به عنوان یک علامت احتمالی کووید-۱۹ گزارش شده بود. گزارش‌ها از چین نیز پیشنهاد کرده بودند که چشم‌ها می‌توانند محل تکثیر ویروس و منشا انتشار عفونت باشند. اما هنوز روشن نیست میزان سرایت‌دهندگی ترشحات چشمی حاوی ویروس کرونا چقدر است.

گزارش این پژوهشگران در ۱۷ آوریل در ژورنال «سالنامه‌های پزشکی داخلی» منتشر شده است.

کد خبر 503754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha