مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

امروز در جنگی نابرابر با دشمنی نامرئی و عاملان انتقالی که شاید هیچ رد و نشانی از بیماری نداشته باشند، بهورزان با در دست گرفتن زندگی خویش به پیشواز مرگ می‌روند تا شاید ناجی کسی باشند و بیش از این آتش زیر خاکستر کرونا دامن‌گیر خیلی‌های دیگر نشود.

بهورزان روستاها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اینان خود را سپر بلای جان دیگران می‌کنند تا با شناسایی به‌موقع بیماران هم ناجی جان آنها باشند و هم از ابتلای سایر افراد به کرونا پیشگیری کنند. بی‌شک در کنار همه پزشکان و پرستاران و کادر درمانی خط مقدم سلامت، بهورزان همانا خط‌شکنان این جبهه‌اند که با تلاش و پیگیری شبانه‌روزی خود در نقاط دور افتاده با کمترین امکانات به جنگ کرونا رفته‌اند.

بهورزان تلاش می‌کنند با حداقل امکانات و با کمترین هزینه و فعالیت‌های شبانه‌روزی ضمن جلب اعتماد مردم در دل روستاهای دور و نزدیک حافظ سلامت مردم باشند و ناجی لحظات سخت و دلهره‌آور افرادی که دور از امکانات و تجهیزات در نقاط دور افتاده به سر می‌برند.

بهورزان کم‌هزینه‌ترین و پرثمرترین عوامل اجرایی در توسعه سلامت هستند و همواره حامی و یاور زنان باردار مناطق روستایی، کودکان امید فردا، پیرمردان و پیرزنان ناتوان و کم‌توانی که یارای حضور در مراکز درمانی را ندارند. اینان نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه‌های درمانی در عرصه اقتصاد مقاومتی خانواده‌ها دارند.

بهورزان در خانه‌های بهداشتی روستایی با تکاپو و تلاش خود سفیران سلامتند و حتی در مواقع اضطرار با گذر از راه‌های پرپیچ و خم و سخت‌گذر برای نجات جان عشایر به دل کوه و بیابان می‌زنند.

۱۴ روز دوری از دختر ۴ ساله

بهورز یکی از شهرک‌های حاشیه شهر ایلام گفت سخت‌ترین لحظات زندگی‌اش زمانی بوده که ناچار شده است ۱۴ روز دختر چهارساله‌اش را نبیند.

خودش را زینب صیدیوسفی، متاهل و دارای یک دختر ۴ساله معرفی کرد که ۱۵ سال است به عنوان بهورز شهرک سرطاف در حاشیه شهر ایلام فعالیت می‌کند.

صیدیوسفی گفت: به واسطه شغلم و چون برخی مواقع شیفت فرودگاه و بررسی وضعیت مسافران هستم و گاهی برای نمونه‌گیری یا آموزش در بیمارستان شهید مصطفی شهر ایلام شیفت هستم، با بیماران کرونایی سر و کار دارم. بعد از پایان شیفت باید ۱۴ روز قرنطینه باشم و با افراد مسن و کودکان برخورد نداشته باشم. دخترم را در این ۱۴ روز ندیدم که سخت بود.

وی اظهار کرد: اکنون ۶۰ روز است پدر و مادرم را چون مسن هستند، ندیده‌ام. تنها به خاطر اینکه نگرانم که نکند ناقل بیماری باشم و به آنها بیماری را انتقال دهم.

این بهورز اضافه کرد: بعضی وقت‌ها که دیدار من و دخترم طولانی می‌شود، به گفته پدر و مادرم که از وی نگهداری می‌کنند، بهانه‌گیری می‌کند و به خاطر اینکه من را ببیند می‌گوید نمی‌توانم راه بروم، خفه می‌شوم، دست و پایم درد می‌کند، بدنم درد می‌کند، مامانم بیاید، دعا می‌کنم کرونا تمام بشود تو بیایی. شنیدن این کلمات برایم بسیار سخت است، اما تنها به عشق مردم تحمل می‌کنم.

پیگیری روزانه وضعیت افراد مشکوک به کرونا

صیدیوسفی گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا سعی کرده‌ام بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایلام با تب‌سنجی، آموزش و ارجاع نمونه‌های مشکوک به مراکز درمانی به افراد تحت پوشش خودم از نظر سلامت کمک کنم.

وی اظهار کرد: آموزش بیماران سرپایی و خانواده‌های آن‌ها، پیگیری شرایط افراد مشکوک به صورت مستمر، پیگیری شرایط زنان باردار و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از دیگر وظایف من به صورت روزانه است که ضمن آموزش‌های لازم بهداشتی در رعایت فاصله اجتماعی، وضعیت تغذیه مناسب و همچنین رعایت قرنطینه توسط افراد مشکوک، بررسی و پیگیری می‌شود.

تغذیه سالم؛ کمک به حفظ سلامت افراد

وی اضافه کرد: افرادی که از نظر کرونا مشکوک هستند علاوه بر آموزش‌های بهداشتی از نظر تغذیه نیز به آنها آموزش داده می‌شود که باید از میوه و سبزی سالم استفاده کنند، مایعات گرم بیشتر مصرف کنند و ۴ گروه مواد غذایی را بیشتر در تغذیه روزانه خود قرار دهند.

وی از غربالگری همه جمعیت تحت پوشش خود خبر داد و گفت: کل جمعیت شامل کودکان و نوجوانان، افراد میانسال و سالمند و مادران باردار همگی غربالگری شده‌اند و کودکان زیر ۵ سال و بیماران بالینی شناسایی شده‌اند و وضعیت افرادی که فشار خون، دیابت یا بیماری زمینه‌ای دارند و بیماران تنفسی به صورت مستمر و روزانه از طریق سرپرستان خانوار پیگیری می‌شود.

صیدیوسفی افزود: افرادی که مشکوک به کرونا باشند تاکید می‌شود در یک اتاق جدا قرنطینه باشند و فاصله‌گذاری اجتماعی را حفظ کنند. هر روز وضعیت آنها را پیگیری می‌کنیم و از نظر مصرف دارو و شرایط جسمی نیز از طریق سامانه ۴۰۳۰ پیگیر اوضاع آنها هستیم تا در صورت وجود علائم دیگر و وخیم شدن حال افراد فورا آنها را به مراکز درمانی ارجاع ‌دهیم.

نقش مهم خیران در سرطاف

بهورز خانه بهداشت سرطاف گفت: با کمک یک فرد خیر وسایل بهداشتی و محافظتی نظیر ماسک و دستکش برای مردم تهیه شد و در اختیار آنها قرار گرفت.

صیدیوسفی اظهار کرد: این فرد خیر مقداری گوشت مرغ نیز برای تغذیه افراد نیازمند اهدا کرده بود که بین آنها توزیع شد.

وی افزود: در روز نیمه شعبان نیز یک فرد خیر گوسفندی قربانی کرده بود که گوشت آن را بسته‌بندی و بین مردم تقسیم کردیم که موجب خوشحالی بسیاری از افراد نیازمند شد، و چون خودم پیگیر شده بودم برای جذب کمک خیرین، وقتی خوشحالی مردم را دیدم بسیار خوشحال شدم.

فراموشی سختی‌ها با بهبودی بیماران

صیدیوسفی گفت: بسیار خدا را شکر می‌کنم که به واسطه شغلم می‌توانم خدمتی به مردم بکنم. با وجود همه سختی‌های دوری از خانواده، وقتی حال یک بیمار مشکوک پس از پیگیری‌های زیاد خوب می‌شود و برای ما دعا می‌کند و حتی حضوری برای تشکر به خانه بهداشت می‌آید خوشحال می‌شویم.

وی اظهار کرد: خوب شدن حال مردم و شادابی آنها موجب خوشحالی همه ما می‌شود و همه کادر درمان از دیدن حال عمومی خوب مردم بسیار خرسند می‌شوند.

ماما، مراقب و بهورز روستای گنجوان

پروانه کارزانی، یکی دیگر از بهورزان روستای دورافتاده گنجوان بخش چوار ایلام گفت: ۵ سال است که به عنوان ماما، مراقب و بهورز مشغول کار هستم و مدت ۲ سال است که در روستای گنجوان فعالیت دارم.

وی اظهار کرد: به نمایندگی از همه همکارانم در دانشگاه علوم پزشکی از همه رسانه‌ها و خبرنگاران که پا به پای ما برای آموزش‌دهی و اطلاع‌رسانی به مردم کمک می‌کنند تشکر می‌کنم.

کارزانی افزود: بالا بردن دانش سلامت نقش مهمی در حفظ سلامت افراد دارد، زیرا مهم‌ترین و اولین گام آموزش در خصوص چگونگی پیشگیری از ابتلا به کرونا،   وضعیت سلامت افراد روستا، مسافران نوروزی  به صورت آموزش تلفنی، حضوری و مراجعه به منزل افراد و آگاهی‌بخشی به آنان در خصوص بیماری به صورت مکرر انجام می‌شود.

وی از افراد خواست که با خوداظهاری در طرح غربالگری، به مراکز و خانه‌های بهداشت کمک کنند تا از وضعیت سلامت آنها مطلع شوند و از مراجعه حضوری به مراکز درمانی خودداری کنند تا ریسک انتقال بیماری کاهش یابد.

کارزانی گفت: از طریق سامانه ۴۰۳۰ به صورت روزانه پیگیر وضعیت افراد هستیم و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند هر روز با آنها تماس تلفنی برقرار می‌کنیم و از وضعیت سلامت آنها مطلع می‌شویم.

وی اظهار کرد: علاوه بر غربالگری افراد روستا، وضعیت سلامت مسافران نیز بررسی می‌شود و اطلاعات آنها در سامانه ثبت می‌شود تا عامل انتشار بیماری به منطقه نباشند.

کارزانی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری کرونا در روستا نداشته‌ایم، اما جمعیت مسافران ۲-۳ برابر جمعیت روستا است و به محض ورود حتی به صورت تک‌تک به همراه پزشک وضعیت آنها را بررسی می‌کنیم که تاکنون مورد مشکوکی نداشته‌ایم.

پیاده‌روی طولانی تا مناطق عشایری

وی اضافه کرد: به خاطر اینکه روستاهای اطراف قابلیت آنتن‌دهی ندارند برای اجرای طرح غربالگری مجبور شدیم خانه به خانه به منزل افراد مراجعه کنیم.

کارزانی گفت: از مهر ماه سال قبل، عشایر کوچ‌رو به منطقه میمک کوچ کرده‌اند و اکنون در زیر چادر و سیاه‌چادر به سر می‌برند و در مناطق دورافتاده و سخت‌گذر زندگی می‌کنند. برای آموزش و اهدای داروی رایگان بسیج جامعه پزشکی و همچنین طرح غربالگری به منطقه عشایری می‌رویم و تک‌تک افراد عشایر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی اظهار کرد: با توجه به سختی راه و طولانی بودن مسافت مناطق عشایری، هر روز ساعت ۶ صبح می‌رویم و ۶ عصر به محل کار خود برمی‌گردیم.

وی مهمان‌نوازی و استقبال گرم و خونگرمی عشایر را دلگرمی برای تحمل این همه سختی برشمرد و گفت: مردم این مناطق با توجه به پیگیری اخبار با آموزش‌ها و بیماری آشنا بودند و این امر ما را در ارائه آموزش به آنها بسیار کمک کرد، زیرا اطلاعات آنها همسطح اطلاعات ما بود.

مادران باردار بیشتر مواظب باشند

کارزانی از همه مادران باردار خواست که در این شرایط شیوع بیماری کرونا بسیار مواظب باشند و از مراجعه به مراکز درمانی و بیرون از منزل خودداری کنند.

وی اظهار کرد: ویزیت ضروری برای مادران باردار فقط در ابتدای تشکیل پرونده هفته سی و یکم، سی و چهارم و سی و هفتم بارداری است. در غیر این صورت از مراجعه غیرضروری خودداری کنند، زیرا ما اکنون در مراکز بهداشت ویزیت غیرضروری برای مادران باردار را حذف کرده‌ایم.

این بهورز مهم‌ترین افراد در معرض خطر را مادران باردار، افراد دیابتی، افرادی دارای بیماری تنفسی و قلبی و کلیوی، بیماران سرطانی و ایدزی و افرادی که دچار نقض سیستم ایمنی هستند برشمرد و گفت: این افراد باید بیش از دیگران مواظب باشند.

مراجعه به روستا برای حفظ سلامت افراد پرخطر

کارزانی گفت: با توجه به اینکه نگران شیوع بیماری و به خطر افتادن سلامت افراد پرخطر هستم، آنها را شناسایی و خودم روزانه به آنها مراجعه می‌کنم و مسیر طولانی برای پیگیر سلامتی آنها طی می‌کنم.

وی افزایش شیفت کاری با توجه به تعداد کم کارکنان را از مهم‌ترین مشکلات خانه بهداشت گنجوان برشمرد و گفت: به خاطر بیماری کرونا همکاران شیفت‌بندی شده‌اند و در مراکز درمانی مختلف به همین خاطر نیرو کم است. مردم می‌توانند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تردد غیرضروری به مراکز درمانی کمک حال ما باشند.

کارزاری اضافه کرد: برخی از افراد به خاطر ترس و وسواس فکری برای گرفتن یک فشار خون ساده یا زدن آمپول به مراکز درمانی هر روز مراجعه می‌کنند که در این شرایط این کار بسیار خطرناک است و ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

لحظاتی لذت‌بخش‌ در میان عشایر

وی بهترین خاطره و لذت‌بخش‌ترین لحظات خود را حضور در میان عشایر که از ایل‌های مختلف هستند و با فرهنگ‌ها و رسوم خاص به گونه بسیار مناسبی از مهمانان پذیرایی می‌کنند برشمرد و گفت: با وجود سخت‌گذر بودن راه و طولانی بودن مسیر، خونگرمی و استقبال گرم این افراد موجب می‌شود که این سختی‌ها به شیرین‌ترین خاطره‌ها مبدل شود.

کارزانی گفت: چون منطقه گنجوان از نظر بیماری کرونا پاک است، بیشتر مردم برای تفریح به این منطقه هجوم می‌آورند که ما از دهیاری، سپاه و پاسگاه خواسته‌ایم مانع حضور افراد غیربومی شوند.

فعالیت ۳۰۰ بهورز در مناطق دورافتاده ایلام

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: اکنون ۳۰۰ بهورز در مناطق دورافتاده و روستاهای ایلام در ۲۰۴ خانه بهداشت به مردم خدمت می‌کنند.

دکتر جمیل صادقی‌فر اظهار کرد: با کمک این بهورزان خوشبختانه در مرحله اول موفق به اجرای طرح غربالگری در ۹۵ درصد جمعیت استان شدیم که با توجه به جمعیت روستایی و عشایری، بهورزان ناچار بودند چهره به چهره با افراد مواجه شوند.

وی تاکید کرد: بهورزان از گروه‌های پرخطر در مقابل بیماری کرونا با ارائه آموزش‌ها و پیگیری روزانه محافظت می‌کنند. با توجه به سواد سلامت مردم و همکاری با بهورزان می‌توان در مهار این بیماری در مناطق روستایی موفق عمل کرد.

کرونا؛ آتش زیر خاکستر

دکتر صادقی‌فر گفت: مردم نباید فریب آمار کم ابتلا به کرونا  را بخورند و بدون توجه به رعایت بهداشت در بازار و محافل مختلف حاضر شوند، زیرا کرونا آتش زیر خاکستر است و ممکن است موجب ایجاد بحران شود. این امر تنها ناشی از بی‌توجهی مردم به ترددهای غیرضروری در شهر ایلام است.

وی اضافه کرد: با کمک دهیاران علاوه بر ضدعفونی روستاها دفع اصولی پسماندها نیز پیگیری شده است که انتظار داریم بیشتر به این مساله توجه شود.

کد خبر 503612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha