معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اعتراض برخی دانشجویان مبنی بر بی‌کیفیت بودن آموزش الکترونیک گفت: آموزش مجازی در سطح گسترده برای اولین بار در ایران انجام می‌گیرد و ما با مشکلات ریز و درشتی در خصوص آن دست به گریبان هستیم.

دانشگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، علی خاکی صدیق درباره اعتراض برخی از دانشجویان مبنی بر بی عدالتی آموزشی و عدم دسترسی دانشجویان در استان‌های کردستان، لرستان، سیستان و بلوچستان به اینترنت و امکانات آموزشی مجازی اظهار داشت: بحث آموزش الکترونیکی آن هم با این وسعت در کشور ما یک تجربه تازه است. اگر مشکلی هم وجود دارد، به این خاطر است که ما در شرایط بحرانی خاصی قرار داریم.

وی درباره مشکلات ناشی از آموزش الکترونیک گفت:‌ آموزش الکترونیک در بسیاری از دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها جلو می‌رود، اما یک جاهایی مشکلاتی از قبیل قطعی اینترنت و کمبود پهنای باند داریم و حتی ممکن است برخی دانشجویان به اینترنت،‌ گوشی هوشمند و لپ‌تاپ دسترسی نداشته باشند.

خاکی صدیق افزود: یک سری از دانشجویان امکان استفاده از آموزش الکترونیک را دارند و الان از این امکانات استفاده می‌کنند. آنها حتی خواستار ادامه رویه هستند تا از نظر تحصیلی لطمه نخورند؛ ما برای این دسته از دانشجویان و آن دسته که به امکانات و اینترنت دسترسی ندارند، در قوانین آموزشی،‌ تسهیلات و انعطاف‌هایی ایجاد کرده‌ایم.

معاون وزیر علوم گفت: این تسهیلات یعنی اگر دانشجویانی نمی‌توانند آموزش الکترونیکی را به هر دلیلی ادامه دهند، در هر مرحله‌ای از ترم که باشند می‌توانند درس را حذف کنند. حتی می‌توانند حذف ترم بدون احتساب انجام دهند و می‌توانند تا دو برابر معرفی به استاد شوند.

وی با اشاره به در نظر گرفتن تسهیلات آموزشی برای جبران خلاءهای پیش آمده گفت: یک سند ۲۰ بندی از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ارسال شده که در آن، ۲۰ مورد در رابطه با تسهیلات برای دانشجویان ذکر شده است. البته تشخیص اینکه چه کسی می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند و کدام یک از این تسهیلات به آنها مربوط می‌شود؛ طبیعتا به عهده دانشگاه‌هاست. زیرا شرایط داخلی دانشگاه‌ها را بهتر از هر کسی می‌دانند.

خاکی صدیق بیان کرد: دانشگاه‌های ما در طیف وسیعی از امکانات و شرایط قرار دارند و خواهشمان از دانشگاه‌ها این است که با دانشجویان مساعدت کنند؛ یعنی اگر دانشجویی نمی‌تواند، ترم را به صورت الکترونیکی ادامه دهد و مایل است که ترم یا درس مورد نظرش را حذف کند،‌ دانشگاه با آنها مساعدت کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

  •  حذف کامل ترم تمام دانشجویان یکی از راه‌حل‌ها بود

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: ما یک راه حل دیگر داشتیم که حذف ترم کامل تمام دانشجویان بود، اما به دلیل اینکه به تعداد زیادی از دانشجویان صدمه می‌زد و نظام و آموزشی کشور و سیستم آموزشی دانشگاه‌ها را مختل می‌کند، مورد قبول واقع نشد. بنابراین ما مجبوریم دنبال راه حل آموزش مجازی باشیم که همه دنیا نیز همین کار را کردند و کاری نیست که ما آن را ابداع کرده باشیم.

خاکی صدیق گفت:‌ قطعا این روش مشکلاتی دارد و ممکن است یک استاد نتواند به شکل آنلاین ارتباط برقرار کند، یا زمانی که کلاس‌ها با کیفیت خوبی ارائه نمی‌شود، دانشجو می‌تواند این مساله را به معاون آموزشی دانشگاه منعکس کنند و آن درس را حذف کند.

وی افزود: نباید به اساتیدی که زحمت کشیدند و در طول تعطیلات نوروز مطلب آماده کرده و همچنین به دانشجویانی که به خوبی با این سیستم جلو می‌روند صدمه بزنیم. بلکه باید بگذاریم آنها کارشان را انجام دهند، اما اگر در مواردی که دروس خوب ارائه نشده باشد،‌ دانشجویان می‌توانند موضوع را به معاونان آموزشی دانشکده‌ها و مدیر گروه خود ابلاغ کنند و درخواست حذف آن درس یا واحد را داشته باشند.

  • نحوه برگزاری امتحانات

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره برگزاری امتحانات هم گفت: در حال تدوین یک دستورالعمل برای نحوه ارزیابی امتحانات نیمسال هستیم که به زودی آن را به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم. هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده، زیرا ممکن است شرایط خاصی پیش بیاید. یعنی ممکن است بعد از ماه مبارک رمضان مساله کرونا تا مقدار قابل توجهی در کشور حل شده باشد و امکان حضور دانشجویان در دانشگاه فراهم شود اگر این اتفاقات بیفتد، امتحانات حضوری برگزار خواهد شد اما اگر این اتفاق نیفتاد، باید گزینه‌های دیگری را اعمال کنیم.

کد خبر 503543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha