مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس گفت: با توجه به سال جهش تولید، با اقدامات جهادی و مشارکت و همراهی مردمی بسیاری از شاخص‌های توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی در این استان جهش چشمگیر داشته و فراتر از متوسط کشوری در حال رشد است.

توسعه روستایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عطاالله زمانی افزود: عمده این شاخص‌ها در حوزه اجرای طرح‌های هادی روستایی، بهسازی روستایی، صدور اسناد مالکیت، مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی، توسعه مسکن شهری و اعطای تسهیلات برای بازسازی و تعمیر واحدهای آسیب‌دیده از سیل و حوادث رقم خورده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با تشریح برخی از عملکردهای این نهاد در سال۹۸ بیان کرد: ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان فارس دارای طرح‌هادی هستند، با اجرای این طرح‌ها در سال گذشته در ۴۱۰ روستای دیگر، شاخص اجرای طرح  به ۵۴ درصد رسید که فراتر از متوسط  شاخص کشوری است. تاکنون این طرح‌ها در یک هزار و ۲۶۴ روستای استان فارس اجراشده است.

 زمانی اضافه کرد: اعتبارات مصوب برای اجرای این طرح‌ها ۴۹۲ میلیارد ریال بوده که ۳۶۷ میلیارد ریال آن تخصیص‌یافته است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس، صدور اسناد مالکیت شهری و روستایی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و در همه روستاهای استان فارس را با مشارکت ثبت‌اسناد و املاک یکی دیگر از عملکردهای قابل‌توجه دانست و گفت: در سالی که گذشت ۵ هزار ۴۴۶ سند روستایی و ۲ هزار ۷۲۵ سند شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در استان فارس صادرشده است، شاخص صدور سند روستایی در استان فارس ۶۷.۷ درصد و این شاخص در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ۱۶.۷ درصد است.

به گفته وی از ابتدای اجرای طرح صدور سند مالکیت در روستاهای استان فارس ۲۷۵ هزار و ۱۸۲ جلد سند و در شهرها ۳۰ هزار و ۴۵۶ جلد سند صادرشده است.

 زمانی به واگذاری زمین روستایی به‌عنوان اقدامی برای ایجاد انگیزه ماندگاری زوج‌های جوان در روستاها اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۳ هزار ۳۹۹ قطعه زمین مسکونی در روستاهای استان واگذارشده که زمینه ماندگاری بیشتر و کاهش مهاجرت‌های ناخواسته را ایجاد کرده است، از ابتدای اجرای طرح واگذاری زمین به متقاضیان تاکنون بنیاد مسکن ۹۸ هزار ۳۴۰ قطعه زمین واگذار کرده و استان فارس در این زمینه به شاخص ۲۴.۲ درصد رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با اشاره به حادثه‌خیز بودن استان فارس و لزوم مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی اضافه کرد: برای مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده در سال گذشته اقدامات مناسبی انجام‌شده و امسال نیز برنامه‌ریزی جامع انجام شده است، در سالی که گذشت این بنیاد به مقاوم‌سازی ۶ هزار و ۳۷ واحد روستایی مبادرت ورزید، در این رابطه ۹۰۱ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان روستایی پرداخت‌شده است، شاخص مقاوم‌سازی، نوسازی و بافت‌های بازسازی‌شده  در استان فارس ۵۷ درصد است که نیاز به استقبال و افزایش بیشتری دارد. از ابتدا اجرای طرح مقاوم‌سازی تاکنون ۲۳۳ هزار و ۹۱۰ واحد مسکونی در فارس مقاوم‌سازی شده است.

مهندس زمانی همچنین به اجرای طرح‌های توسعه و بهسازی معابر روستایی اشاره کرد و گفت: در سالی که گذشت شاهد توسعه معابر در سطح ۳۳۸ روستای استان فارس بودیم، این طرح‌ها بااعتبار ۱۹۵ میلیارد ریال اجراشده است، از سال ۹۴ که طرح‌های توسعه معابر در استان فارس کلید خورد تاکنون با سهم قیر ۷.۲ درصدی  قیر کشور ۱۲ درصد از  سطوح آسفالت کشور در استان فارس انجام‌شده است. در سال گذشته نیز مساحتی معادل ۲میلیون ۷۳۱ هزار و ۴۰۹ مترمربع از معابر روستایی فارس آسفالت شده و توسعه‌یافته است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس همچنین ادامه‌داد: تأمین مسکن متناسب با سطوح درآمدی اقشار مختلف جامعه در شهرها از کارکردهای اصلی بنیاد مسکن است، هم‌اکنون بیش از یک هزار واحد مسکونی شهری با میانگین ۳۸.۵ درصد پیشرفت  در شهرهای مختلف استان فارس در دست اجرا است، سال گذشته برای تکمیل و اجرای این واحدها ۴۲۷ میلیارد ریال صرف شده است، از سال ۸۵ با اجرای طرح‌های تأمین مسکن شهری در استان فارس تاکنون تعداد  ۴ هزار ۷۱۶ واحد به اتمام رسیده و تعداد یک هزار و ۳۷ واحد در دست اقدام است و مجموعاً تعداد ۵ هزار ۸۴۹ واحد یا به اتمام یا در دست احداث است.

 زمانی کمک به احداث مسکن برای خانواده‌های دارای دو عضو معلول را از عملکردهای قابل‌توجه در استان فارس دانست و گفت: بنیاد مسکن با حمایت و همراهی سازمان‌ها و نهادهای حمایتی در این بخش نیز عملکرد قابل‌توجهی داشته است، در سالی که گذشت ۵۱۳  واحد مسکونی ویژه این خانواده‌ها در استان فارس احداث‌شده و در این رابطه۴۳میلیارد و ۲۸۹ میلیون ریال هزینه شده است.

 مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس افزود: همچنین این بنیاد برای کمک به احداث واحدهای مسکونی روستایی در سال گذشته برای ۴ هزار و ۳۰۹ واحد مسکونی روستایی ۱۶۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال  کمک  اعطا کرده است.

 زمانی  گفت: کمک به احداث واحد مسکونی به خانوارهای زیر پوشش کمیته امداد نیز از دیگر کارکردهای این نهاد است، در سال گذشته برای ۳۲۰ مسکونی مددجویان ۱۲ میلیارد و ۱۴۰میلیون ریال اعطا شده است.

کد خبر 503521

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha