معاون‌ کل وزارت بهداشت گفت: تا اطلاع ثانوی در کل دنیا حتی کشورهایی که به‌نظر می‌رسد پاک هستند، پیک دوم، سوم و چندم کاملاً محتمل است.

كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، دکتر ایرج حریرچی امروز دوم اردیبهشت ماه در حاشیه نشست با رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: این‌گونه نیست که اگر در قم و گیلان شیوع شدید داشتیم و الآن افت کرده، پرونده این بیماری بسته شده باشد. در استان مازندران که در یک برهه زمانی، پیک بیماری وجود داشت، الان به مرحله مدیریت بیماری وارد شده‌ایم اما نباید خیالمان راحت شود.

وی تاکید کرد: باید تا اطلاع ثانوی به زندگی با کرونا، رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیرانه، بهداشت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی تا حد مقدور و تا زمانی که واکسن و داروی این بیماری ساخته نشده، عادت کنیم.

حریرچی گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت مرحله دوم غربالگری را انجام می‌دهد؛ در مرحله اول غربالگری با بیش از ۹۹ درصد از افراد در استان‌ها تماس گرفتیم اما در مرحله دوم غربالگری تاکنون با بیش از ۸۰ درصد افراد تماس گرفته شده است.

وی افزود: یکی از اقدامات بزرگی که در حال انجام است، غربالگری با تست مولکولی نمونه از حلق و بینی برای اشخاص کم‌علامت و بی‌علامت و افرادی است که با مبتلایان کووید۱۹ در تماس نزدیک بوده‌اند. عامل اصلی انتشار بیماری در سطح جامعه، اشخاص کم‌علامت و بی‌علامت هستند. افرادی که علائم بیماری دارند نیز ایزوله و بستری می‌شوند.

معاون‌کل وزارت بهداشت ادامه داد: اقدام بزرگ دیگری که با دانشگاه صنعتی شریف انجام شده، شناسایی افراد مبتلا به کووید ۱۹ و محل رفت‌وآمد آنها با استفاده از نرم‌افزار تلفن همراه است و بر این اساس مردم می‌توانند از طریق نرم‌افزار، مناطق حضور افراد مبتلا را شناسایی کنند.

دکتر حریرچی اظهار کرد: همان‌طور که این ویروس هوشمندانه عمل می‌کند، ما هم باید هوشمندانه عمل کنیم، تاکتیک‌ها را به روز کنیم و آرایش دفاعی را به‌میزان لازم تغییر دهیم تا بتوانیم بر این بیماری پیروز شویم.

معاون‌کل وزارت بهداشت گفت: این ویروس در سطح جهان بیشتر فقرا را درگیر می‌کند و فقرایی که درگیر می‌شوند، عوارض بیشتری دارند. در آمریکا میزان مرگ سیاه‌پوستان و فقرا دو برابر سفیدپوستان و ثروتمندان است. عوارض اقتصادی این بیماری، بیشتر متوجه فقرا، افراد روزمزد و شاغلان بخش خصوصی است.

کد خبر 503517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha