مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره روند آموزش و برگزاری امتحانات هنرستانی‌ها که در تعطیلات ناشی از کرونا از حضور در کارگاه‌های عملی محروم هستند توضیحاتی ارائه کرد.

مصطفی آذرکیش 

به گزارش همشهری آنلان به نقل از ایسنا، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر اجازه بازگشایی مدارس داده شود کارگاه‌های عملی برگزار می‌شوند اما اگر اجازه بازگشایی داده نشد، متناسب با تصمیمات ستاد ملی کرونا برنامه‌ریزی و موارد را اعلام خواهیم کرد.

مصطفی آذرکیش در این باره اظهار کرد: در شرایط فعلی مدارس تعطیل است اما آموزش تعطیل نشد و با همین رویکرد از ابتدای تعطیلات برای استمرار آموزش هنرستانی‌ها در کنار آموزش‌های دیگر در سایر دوره‌های تحصیلی برنامه‌ریزی کردیم.

وی افزود: از قبل عید آموزش‌ها از طریق شبکه آموزش و شبکه چهارم سیما استمرار یافت و علاوه بر این هنرآموزان و مدیران مدارس از روش‌های دیگر چون آموزش از طریق پیام‌رسان‌های در اختیار و شبکه‌های استانی و یا دبیرخانه‌های رهبری کشوری دروس کاردانش استفاده کردند.

آذرکیش با بیان اینکه آموزش‌های ما در هنرستان‌ها شامل چندبخش می شود اظهار کرد: یکسری دروس عمومی هستند مانند عربی، قرآن و زبان و چون مشترک همه رشته‌ها بود برای همه دانش آموزان دبیرستانی ارائه شد و مشکلی وجود نداشت. آموزش اکنون نیز در حال انجام است. برای دروس پایه چون ریاضی نیز امکان آموزش از طریق تلویزیون و پیام‌رسان‌ها وجود داشت.

وی ادامه داد: پنج درس تحت عنوان شایستگی‌های غیرفنی داریم که مواردی چون کارآفرینی و اخلاق عمومی را در برمی گیرد و اینها هم قابل تدریس به روش‌های گفته شده بودند. چهار برنامه ویژه در شبکه چهارم و یکی دو برنامه برای دروس عمومی داریم که همگام با دروس علوم نظری آموزش داده می شود.

بیشتر بخوانید:

رتبه‌بندی معلمان ترمیم شد | احکام جدید چه زمانی صادر می‌شود؟

فیلم | امتحانات از پایان ترم دانشگاه‌ها حذف شدند؟ | اساتید می‌توانند نمره هم ندهند

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره دروسی که نیازمند کارگاه عملی هستند گفت: بیش از هزار عنوان درس مهارتی در ۲۰۱ رشته فنی و حرفه ای و کاردانش داریم. پیش بینی‌های اولیه ما بازگشایی مدارس بعد از تعطیلات نوروز بود. یک مرحله برنامه ریزی اولیه تا پایان اسفند و یک مرحله برنامه‌ریزی از اول تا ۲۱ فروردین داشتیم. در مرحله سوم که اکنون در آن هستیم نیز اقدامات لازم متناسب با سیاست‌ها و مصوبات ستاد کرونا صورت می گیرد.

آذرکیش ادامه داد: از اول اسفند تا آخر اردیبهشت ۱۰ هفته آموزشی داشته‌ایم. بچه‌ها در شاخه فنی و حرفه‌ای دقیقا هفته‌ای دو روز کارگاه شایستگی‌های فنی داشتند. اگر سه هفته زمان آموزش حضوری داشته باشیم می توانیم کارگاه‌ها را به طور کامل برگزار کنیم. بخشی از برخی رشته‌ها امکان ارائه آموزش در شبکه مجازی را دارند ولی خب بخشی دیگر ماهیت کارگاهی دارند. به سه هفته زمان برای آموزش پودمان و استانداردهای باقی مانده نیاز داریم البته در دوره کاردانش تعداد روزهای کارگاهی در برخی رشته‌ها سه روز است و زمان بیشتری نیاز داریم.

وی با بیان اینکه اگر اجازه بازگشایی مدارس داده شود این کارگاه‌ها برگزار می‌شوند اما اگر اجازه بازگشایی داده نشد متناسب با تصمیمات ستاد ملی کرونا برنامه‌ریزی و موارد را  اعلام خواهیم کرد گفت: کرونا در اکثر کشورها یک بحران بدون تجربه قبلی برای نظام‌های آموزشی ایجاد کرد و ما از آن مستثنی نبودیم.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به آیین نامه اجرایی، مسئولیت نظارت، برنامه ریزی،  کنترل و ارزیابی آموزش برعهده مدیران مدارس و تلاش ما ایجاد عدالت نسبی آموزشی در بحران کرونا و پساکرونا است. در شرایط اضطرار قرار داریم و اولویت در آموزش و پرورش تداوم آموزش‌ها از طریق ظرفیت‌های ایجاد شده است.

آذرکیش در پاسخ به اینکه در صورت عدم بازگشایی مدارس تا پایان سال تحصیلی وضعیت برگزاری امتحانات و جبران کارگاه‌های برگزار نشده چگونه خواهد بود؟ عنوان کرد: ما دانش آموزان دهم و یازدهم را برای سال آینده هم در اختیار داریم و می‌توانیم سال آینده هم این کارگاه‌ها را برایشان برگزار کنیم. اما پایه دوازدهمی‌ها از سیستم خارج می‌شوند و تکمیل آموزش آنها برای ما مهم است. درباره امتحانات نیز باید تصمیمات نهایی به ما اعلام شود.

وی افزود: احتمالا طی روزهای آینده تصمیماتی برای پایه دوازدهم در ستاد ملی کرونا اتخاذ شود. امتحانات نهایی، کنکور کاردانی و کنکور سراسری در پیش است و امیدوارم تصمیمات ستاد به حفظ سلامت و رفع دغدغه دانش‌آموزان و خانواده‌ها کمک کند.

کد خبر 503363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha