کارشناسان شهرداری منطقه۱۶ عنوان می‌کنند که یکی از چالش‌های موجود بر سر راه نوسازی بافت‌های فرسوده، کوچه‌های بن‌بست هستند.

نوسازی

همشهری آنلاین / رضا نیکنام: کوچه‌های بن‌بست بیشتر در محله‌های جنوب شهر دیده می‌شوند و ساکنان این کوچه‌ها به دلیل نبود دسترسی مناسب، با محدودیت‌ تردد و حتی کمبود امنیت مواجه هستند. با این وجود به گفته این کارشناسان در شرایطی که بافت فرسوده شهرمان تاب و تحمل حوادث غیرمترقبه‌ای مثل زلزله، حتی به میزان کم را ندارد، نمی‌توان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بود. در روزهایی که موانع دست و پاگیر زیادی بر سر راه نوسازی بافت فرسوده وجود دارد، به ثمر رسیدن تلاش دفتر توسعه محله‌های جوادیه و نازی‌آباد برای عمران و آبادانی منطقه۱۶ و رونق ساخت‌وساز جای تأمل دارد. «محمدحسین کناری» مدیر دفتر توسعه محله‌های جوادیه و نازی‌آباد در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد.

  •  پروژه‌های نوسازی بزرگ در راه جوادیه

به گفته مدیر دفتر توسعه محله‌های جوادیه و نازی‌آباد، بزرگ‌ترین پروژه نوسازی منطقه۱۶ در ۳فاز عملیاتی در محله جوادیه در حال انجام است که با تحقق آن اتفاق‌های خوبی در زمینه مشارکت‌های مردمی رقم خواهد خورد. این پروژه از شرق به غرب جوادیه یعنی بزرگراه شهید نواب صفوی به سمت دشت آزادگان قابل مشاهده است.

«محمدحسین کناری» می‌گوید: «کوچه شهید ظهیری محله جوادیه از لحاظ تراکم جمعیت، تعداد ساختمان‌ها و مساحت منحصربه‌فرد است. در این کوچه باریک و بلند، ۸کوچه بن‌بست فرعی با خانه‌های قدیمی و فرسوده وجود داشت که در زمان وقوع حوادث طبیعی مثل زلزله بسیار آسیب‌پذیر بودند. به دلیل اهمیت این موضوع کارشناسان دفتر توسعه محله دست به کار شدند و با اجرای فعالیت‌های اجتماعی و مشاوره چهره به چهره، ساکنان کوچه‌های بن‌بست را به تجمیع و نوسازی خانه‌های فرسوده خود تشویق کردند که البته متقاعد کردن آنها کارساده‌ای نبود.»

به گفته کناری، در تجمیع پلاک‌های فرسوده همراهی و مشارکت مردم بیش از هرچیز اهمیت دارد، چراکه مخالفت یکی از همسایه‌ها می‌تواند نوسازی را سال‌ها به تأخیر می‌اندازد. کناری تأکید می‌کند: «اگر اکنون تجمیع و نوسازی پلاک‌های فرسوده در ۶معبر بن‌بست موجود در کوچه شهید ظهیری به‌طور کامل انجام شده، این موفقیت را باید نتیجه تلاش کارشناسان دفتر توسعه محلی در تغییر نگاه اهالی و اصلاح تصور اشتباه آنها در تجمیع پلاک‌های فرسوده دانست. روند نوسازی در فاز سوم، یعنی در ۲بن بست باقیمانده، با سرعت خوبی در حال انجام است تا همچون فاز اول و دوم به مرحله نهایی برسد.»

  • وجود ۵۸۰ کوچه بن‌بست در جوادیه

کوچه‌های بن‌بست محله جوادیه هرکدام ویژگی خاص خود را دارند. عرض این معابر از ۸۰سانتی متر تا ۶متر متفاوت است. تعداد خانه‌ها هم در این بن‌بست‌ها زیاد و متفاوت است. مثلاً در محله جوادیه کوچه بن‌بست با عرض یک و نیم‌متر وجود دارد که داخل آن ۴خانه ساخته شده است. همان چیزی که «امیرحسین ورمرزیار» رئیس ایستگاه۹۰ آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری مطرح کرده بود. وی در این‌باره گفته بود: «یکی از چالش‌های اساسی ما هنگام وقوع حوادثی مثل آتش‌سوزی در محله جوادیه، انجام مأموریت در کوچه‌های بن‌بست است. در واقع در بیش از ۸۵درصد ازکوچه‌های بن‌بست این محله امکان خدمت‌رسانی ضروری وجود ندارد.»

«محمد آزادی» دبیر شورایاری محله جوادیه در این‌باره می‌گوید: «در روزگار قدیم زندگی در کوچه‌های بن‌بست مشتری بیشتری داشت. اغلب ساکنان با هم فامیل بودند و یکدیگر را می‌شناختند، اما باید قبول کرد که زمانه عوض شده و سکونت در کوچه‌های فرسوده و بن‌بست، دیگر به صلاح شهروندان نیست و فقط نوسازی و تجمیع املاک می‌تواند این مشکلات را برطرف کند.»

مدیر دفتر توسعه محله‌های جوادیه و نازی‌آباد از شناسایی ۵۸۰کوچه بن‌بست در محله جوادیه صحبت می‌کند و با بیان اینکه به‌طور متوسط در طول سال بین ۴۰ تا ۴۵کوچه با اجرای طرح نوسازی از بن‌بست خارج می‌شوند، می‌افزاید: «عمر بعضی از ساختمان‌های موجود در کوچه‌های بن‌بست به بیش از ۵۰سال می‌رسد. در این بن‌بست‌ها ۳ تا ۴نسل کنار هم زندگی کرده و به هم وابسته شده‌اند.»

  • صدور ۲۲۰ پروانه ساختمانی در سال گذشته

در شرایط نامناسب اقتصادی و از همه مهمتر تورم، صدور ۲۲۰پروانه ساختمانی در محله جوادیه که سال پیش انجام شد، اتفاق بزرگی در مدیریت شهری است. به گفته مدیر دفتر توسعه محله‌های جوادیه و نازی‌آباد، اکنون منطقه۱۶ بین مناطق بیست و دوگانه شهر تهران، در ردیف ۱۰محله برتر قرار گرفته است. طبق آمار موجود، قبل از این تنها ۱۰درصد نوسازی املاک در محله جوادیه انجام شده بود که سال گذشته به ۶۵درصد رسید.

کناری، به میزان ساخت املاک در سال گذشته اشاره و عنوان می‌کند: «از ۲۲۰پروانه ساختمانی صادر شده در سال گذشته، ۱۰۸پروژه انجام شده و بقیه در حال انجام است که در این بین ۴۸مورد تجمیعی با متوسط ۳پلاک فرسوده و بالاتر دیده می‌شود. امسال هم شاهد اجرای ۲پروژه مهم دیگر در محله جوادیه خواهیم بود. اول؛ تجمیع ۲۲پلاک فرسوده در کوچه شهید رضایی با مساحت تقریبی هزار و ۲۰۰مترمربع و دیگری تجمیع ۱۴پلاک در کوچه شهید مؤمنی. اینها نشان می‌دهد شهروندان در زمینه نوسازی بیش از گذشته به مدیریت شهری اعتماد کرده‌اند.»

کد خبر 503254
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha