تا همین چند سال پیش کارتن‌خواب‌ها و افراد معتاد، بیشتر در محله‌های شوش و هرندی و اطراف آن دیده می‌شدند، اما از مدت‌ها پیش سر و کله آنها در دیگر نقاط تهران به‌خصوص منطقه۱۸ نیز پیدا شده بود. همین موضوع باعث نگرانی خانواده‌ها شد تا اینکه اقدام مناسبی در این محدوده از پایتخت انجام شد و به دغدغه‌ها پایان داد.

باغ انگوري

همشهری آنلاین/مریم قاسمی: اگر به محدوده شهرک صاحب‌الزمان(عج) و اطراف خیابان شهید فاخری که بافت کشاورزی گسترده‌ای دارد سر زده باشید، آلونک‌ها و بیغوله‌هایی را در گوشه و کنار مزرعه‌ها و باغ‌ها می‌دیدید که به نگرانی اهالی از وقوع اتفاق‌های ناگوار و آسیب‌های اجتماعی دامن می‌زد. در جای جای مزرعه شنبلیله و باغ انگوری، انواع سرنگ آلوده و مصرف شده دیده می‌شد که نه تنها چهره منطقه را زشت می‌کرد، بلکه آثار منفی روحی و روانی بسیاری بر جا می‌گذاشت. مسئولان شهرداری منطقه۱۸ پس از اطلاع از مشکلات شهروندان و شنیدن دغدغه آنها در محل حاضر شدند و در اقدامی ضربتی معتادان و کارتن‌خواب‌های خیابان شهید «محمد فاخری» را جمع‌آوری کردند. اهالی این کار شهرداری را قابل تقدیر می‌دانند، با این وجود همچنان نگران تکرار این مشکل هستند.

آرامش برباد رفته ساکنان اطراف مزرعه

«چند وقتی بود که شاهد حضور افراد معتاد و کارتن‌خواب در محله‌مان بودیم. راستش از زمانی که بیماری کووید ۱۹ آمد، تعداد این افراد در محله‌مان بیشتر شد. نمی‌دانستیم باید از کرونا بترسیم یا از افراد معتاد و بی‌خانمان که شب‌ها در مزرعه و کنار آلونک‌ها جمع می‌شدند و در شبانه‌روز هم به کوچه و خیابان‌ها رفت‌وآمد داشتند. این افراد سر و وضع مناسبی نداشتند. یا کنار مزرعه و داخل آلونک‌ها در حال مصرف موادمخدر بودند یا در محله‌ها و معابر چرت می‌زدند.»

«مسعود تقوایی» از شهروندان قدیمی خیابان شهید فاخری شهرک صاحب‌الزمان(عج) بارها شاهد حضور افراد معتاد و بی‌خانمان در محله‌اش بوده است. او عنوان می‌کند که در این محدوده از منطقه، بیشتر خانواده‌های مذهبی و فرهنگی ساکن هستند و حضور افراد معتاد و کارتن‌خواب در بافت کشاورزی و باغ‌ها موقعیت اجتماعی و امنیت ساکنان را برهم زده بود. تا چند سال پیش کسی فکرش را هم نمی‌کرد که روزی افراد معتاد و کارتن‌خواب هرندی پایشان به این محله باز شود، اما چند وقت بود که آنها در این محدوده جا خوش کرده بودند.»

تقوایی از ترس و نگرانی اهالی قبل از اجرای طرح ضربتی شهرداری صحبت می‌کند و می‌گوید: «خطر هر لحظه جان اهالی و بیشتر از همه بچه‌ها و بانوان را تهدید می‌کرد. این نگرانی که در زمان عبور از این محل، معتادان با سرنگ‌های آلوده تهدید یا از آنها سرقت کنند، خواب خوش را از خانواده‌ها گرفته بود. به همین خاطر شهروندان از مسئولان مربوطه انتظار داشتند که هرچه زودتر دست به کار شوند. مثل همین‌کاری که شهرداری منطقه انجام داد و در کمتر از ۲ ساعت محله را پاکسازی کرد.»

این شهروند به بی‌توجهی برخی سازمان‌ها اشاره و عنوان می‌کند: «از آنجا که کارتن‌خوابی و اعتیاد جرم به حساب نمی‌آید،  به نظر من اقدام جدی برای مقابله با این معضلات هم انجام نمی‌شود.»

دلهره مهمان روزها و شب‌های ما

«طیبه صابری» از بانوان هم‌محله‌ای در این‌باره می‌گوید: «باید پدر و مادر باشید تا حرف ما را درک کنید. تا قبل از اینکه افراد معتاد و بی‌خانمان به اینجا بیایند، آرامش و آسایش بیشتری داشتیم، اما مدتی بود آرامش از زندگی ما رخت بسته بود.» این شهروند عنوان می‌کند که شیوع ویروس کرونا در شهر و مشغول شدن مدیران به مقابله با این بیماری باعث شد تا افراد معتاد و کارتن‌خواب با خیال راحت و دور از چشم مردم به اینجا بیایند و برای خودشان آلونک بسازند. هرچند که رفت‌وآمد در محله‌مان کم و خیابان‌ها و مغازه‌ها خلوت شده، اما خانواده‌ها نیازهایی دارند که باید خارج از خانه برطرف شود. اگر معتادان از محله ما جمع آوری نمی‌شدند، ممکن بود در زمان خروج از خانه با افراد معتاد و خلافکار برخورد می‌کردند و خدای ناکرده اتفاق ناگواری برایشان می‌افتاد.»

صابری عنوان می‌کند: «بارها هنگام عبور از خیابان شهید فاخری که دور و برش مزرعه شنبلیله و باغ انگور است، با دیدن افراد معتاد از ترس مسیرمان را کج می‌کردیم تا از کنارشان عبور نکنیم. وضعیت ظاهری بعضی از این افراد آنقدر نامناسب بود که جرئت نداشتیم از کنارشان رد شویم. می‌ترسیدیم که با سرنگ آلوده به ما صدمه بزنند.»

این شهروند ادامه می‌دهد که این افراد معمولاً سلاح سرد به همراه داشتند و بدون ترس به مردم حمله می‌کردند. برای همین اهالی جرئت نداشتند که با آنها مقابله کنند.

وی می‌گوید: «ما در محله‌مان جز ترس از کرونا با مشکل سرنگ‌های آلوده کنار باغچه‌ها و مزرعه‌ها هم مواجه بودیم. اگر کودکان و نوجوانان محله به دلیل کنجکاوی به این وسایل دست می‌زدند، در معرض بیماری بودند. اکنون اهالی خوشحالند که زمین‌ها و مزرعه‌های همجوار خیابان شهید فاخری از وجود معتادان و بی‌خانمان‌ها پاکسازی شده و دوباره رنگ و بوی امنیت گرفته است.»

مدیر مرکز رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه۱۸:

معتادان تحویل سازمان‌های مربوطه شدند

کارشناسان و عوامل اجرایی مستقر در مرکز رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه ۱۸ به محض اطلاع از محل تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها در زمین‌های زراعی شهرک صاحب‌الزمان(عج)، با هماهنگی نیروی انتظامی و با به کارگیری نیروهای ویژه و خودرو حمل آسیب‌دیدگان اجتماعی به محل مورد نظر مراجعه کرده و کلونی معتادان را از بین بردند.

«حسین هوشمند» مدیر مرکز رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه ۱۸ می‌گوید: «در بازدید میدانی از خیابان شهید فاخری مشخص شد که این گروه از معتادان که بیشتر از محله‌های شوش و هرندی آمده بودند، از خلوتی شهر و محله سوءاستفاده کرده و در بخش‌هایی از مزرعه سبزی و باغ انگوری و... آلونک و محل زندگی درست کرده بودند. در این طرح ضربتی بیش از ۳۰ نفر از افراد معتاد و کارتن‌خواب شناسایی و با حفظ اصول بهداشتی، با خودروهای ویژه به نهادهای مربوطه تحویل داده شدند تا درباره آنها تصمیم‌گیری شود.»

وی اضافه می‌کند: «پس از این مرحله برای برطرف کردن مشکلات بهداشتی و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، محدوده موردنظر با مواد ضدعفونی‌کننده پاکسازی و وسایل به جا مانده از معتادان جمع‌آوری شد.»

کد خبر 503245
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha