این روزها ممکن است به دلیل شیوع ویروس کرونا میزان اضطرابمان از حد معمولی بالاتر رفته باشد چطور می‌توانیم میزان اضطراب خود را بسنجیم و با راهکارهای آرام‌سازی ناشی از نگرانی و اضطراب آشنا شویم.

اضطراب - روانشناسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس،‌ این روزها نگرانی‌ها و اضطراب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شده که به صورت روزانه عده‌ای از افراد خود را بیش از پیش مضطرب ببینند، برخی از افراد که از گذشته نیز دچار مشکلات اضطرابی بودند ممکن است علائم جسمانی چون بی قراری، تنگی‌نفس، تپش قلب، تعریق و بی‌خوابی را بیشتر تجربه کنند و اینها را به علائم مربوط به کرونا نسبت دهند در حالی که همه به دلیل اضطراب و استرس ناشی از پیش بینی گرفتن بیماری است.

بیشتر بخوانید:

تست روان‌شناسی | آیا شما یک رهبر هستید؟

تست روان‌شناسی | آماده ورود به رابطه جدید هستید؟

تست روان‌شناسی | ذهن و روان شما چند ساله است؟

تست روان‌شناسی | روزهای کرونایی و قرنطینه شما را چقدر افسرده کرده است؟

افراد مضطرب در طوفانی از افکار غیرمنطقی گرفتار می‌شوند که اضطراب آنها را افزایش می‌دهد. آنها ممکن است در مورد نگرانی خودشان نگران شوند و غالبا احساسات و رفتارهای متناقضی داشته باشند. آنها از یکسو باور دارند که نگرانی شان آنها را آماده نگه می‌دارد و از آنان در برابر بیماری یا هرچیز دیگری محافظت می‌کند و از سوی دیگر هم اعتقا دارند نگرانی آنها را بیمار می‌کند و باید فورا آن را متوقف کنند.

این افراد بدترین حالت ممکن را پیش‌بینی می‌کنند، به توانایی خود برای مقابله با استرس اطمینان ندارند و در دنیای بلاتکلیفی دائما به دنبال یافتن قطعیت هستند. 

اگر فرد نگرانی هستید شاید زندگی کردن در لحظه حال و لذت بردن از زندگی برایتان دشوار باشد و یا همیشه دنبال پاسخ‌هایی باشید که شاید هیچگاه به آنها دست نیابید. دقت کنید که میزانی از اضطراب این روزها و با شرایط اپیدمی ویروس کرونا برای همه ما لازم و قابل قبول است تا هم مراقب باشیم و هم بیشتر رعایت کنیم اما بیش از آن دردسر است بهتر است با انجام این تست میزان اضطراب خود را بسنجیم:

لطفا با توجه به مقیاس ۴ درجه‌ای زیر، عددی را که به بهترین وجه احساس کلی شما را در طول ماه گذشته توصیف می‌کند، در جای خالی قرار دهید.

۱- اصلا صدق نمی کند             ۲- کمی صدق می کند          ۳- تا حدودی صدق می کند       

۴- خیلی صدق می کند

۱- احساس سستی و لرزش...

۲- ناتوانی در آرام سازی...

۳- احساس بی قراری...

۴- خستگی زودرس...

۵- سردرد...

۶- تنفس های کوتاه...

۷- سرگیجه یا احساس سبکی سر...

۸- تکرر ادرار...

۹- تعریق...

۱۰- تپش قلب...

۱۱- ناراحتی معده...

۱۲- تحریک‌پذیری...

۱۳- از جا پریدن...

۱۴- مشکل در به خواب رفتن...

۱۵- نگرانی زیاد...

۱۶- دشواری در کنترل نگرانی...

۱۷- عدم تمرکز...

دقت داشته باشید که هر یک از این علائم می‌تواند نشانه یک بیماری جسمی نیز باشد اما اگر بیشتر این علائم در کنار نگرانی برای شما صدق می‌کند، مشکل شما اضطراب زیاد است. درصورتی که امتیاز شما در این تست بیش از ۵۲ باشد بیانگر اضطراب مزمن و بین ۳۵ تا ۵۰ اضطراب متوسط و کمتر از ۳۵ بیانگر عدم اضطراب است.

► چند راهکار مقابله با اضطراب و نگرانی

  • کاهش برانگیختگی فیزیولوژیک: اگر نظر فیزیولوژیکی برانگیخته هستید، برای تجربه اضطراب آمادگی بیشتری دارید. باید میزان استفاده از کافئین (قهوه، چای، نوشیدنی های گازدار) را بررسی کنید. تمرینات تنفسی و آرام‌سازی را انجام دهید که با کمک آنها می‌توانید سطح برانگیختگی فیزیولوژیکی را متعادل کنید. تمرکز و یوگا هم می‌تواند برای آرامش بدن و ذهن بسیار مفید باشند. ورزش منظم نیز در این زمینه تأثیرگذار است. 
  • ذهن و بدن خودتان را آرام کنید: آرام‌سازی عضلانی و توجه آگاهی تنفسی را تمرین کنید. سعی کنید در لحظه حال بمانید و افکار و تنش‌ها را رها کنید.
  • شناسایی ترس‌ها و رویارویی با آنها: درصورتی که اضطراب شما از سطح معمول بالاتر باشد نیاز به مراجعه به روان درمانگر دارید تاشما را در شناسایی موقعیت‌ها و افکار پریشان کننده یاری کند.
  • اصلاح سبک تفکر: شاید شما بیش از حد مسائل را شخصی می‌کنید چیزهای زیادی را پیشگویی می‌کنید که هیچ‌گاه اتفاق نمی‌افتند و یا اتفاقات کوچک را فاجعه جلوه می‌دهید مثلا یک گلودرد ساده را در این روزها به ابتلا به کرونا تعبیر می‌کنید. از طرق صحیح می‌بایست تفکرتان را برای واقع‌بینی بیشتر اصلاح کنید و در مورد خودتان عدالت بیشتری داشته باشید.
  • یادگیری چگونگی برخورد با نگرانی: همانند بسیاری از افراد نگران، ممکن است شما بر این باور باشید که نگرانی از شما محافظت می‌کند. می‌توانید تفاوت نگرانی کارساز و دردسرساز را یاد بگیرید، برخی محدودیت‌ها و بلاتکلیفی‌های معقولانه در زندگی را بپذیرید، مثل همین شرایط قرنطینه خانگی کنونی، در زمان حال زندگی کنید، افکار و هیجانات ناخوشایند خود را مورد قضاوت قرار ندهید و فرمانبردار محض نگرانی‌های خود نباشید. با بکارگیری این روش‌ها یاد می‌گیرید احساس اضطرار با که باعث ایجاد احساس دائمی استرس در شما می‌شود، به‌تدریج از بین ببرید.
  • افزایش توانایی حل مسئله: افراد نگران اغلب مشکلاتی را برای خودشان می‌سازند که وجود ندارند. ولی مسائل ساده را حل نمی‌کنند، زیرا این افراد از موقعیت‌های اضطراب‌زا اجتناب می‌کنند. باید یاد بگیریم مشکلات خود را به صورت سازنده حل کنیم و این خود موجب افزایش اعتماد به نفس ما در برخورد با مشکلات احتمالی می‌شود.
  • رشد و توسعه هوش هیجانی: شمار زیادی از افراد نگران در برخورد با هیجان‌هایشان مشکل دارند. آنها غالبا باور دارند که هیجان‌های ناخوشایند، آنها را احاطه کرده‌اند. همچنین این افراد اعتقاد دارند که هیجان‌های منفی دائمی و یا خیلی بی‌معنا هستند. زندگی به معنی حذف احساسات و هیجان‌ها نیست، بلکه یادگیری چگونگی ایجاد زندگی با معنا در حضور هیجان‌ها است. 

در نهایت اینکه برای کاهش اضطراب‌هایمان باید بلاتکلیفی این روزها را بپذیریم، چراکه ما نمی‌توانیم از همه چیز آگاه باشیم یا همه چیز را بدانیم یا کنترل کنیم. عوامل زیادی در وقوع یک پدیده دخیل هستند. هرچه بیشتر محدودیت‌های خودمان را بپذیریم، در دنیای واقعی احساس قدرت بیشتری را تجربه می‌کنیم. 

کد خبر 503153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha