علیرغم بارش‌های بسیار و رودخانه‌های پرآب در رضوانشهر و پره سر، به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و سوء مدیریت، همچنان مشکل کمبود آب، بخش کشاورزی این شهرستان را به مخاطره انداخته است.

شالیزار

به‌گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سیلاب های فروردین ۹۹ و رودخانه‌های خروشان اعم از شفارود، تیزرود، لفارود، اردجان و دیناچال در سطح مناطق رضوانشهر و پره سر در غرب گیلان، موجی از خوشحالی در میان کشاورزان و شالیکاران این مناطق  بهراه انداخته بود.

کشاورزان بر این باور بودند که دوران خشکسالی گذشته و می‌توانند آسوده خاطر زمین‌های زراعی خود را آبیاری کنند اما اینک که فصل کشت و کار شده، نگران خراب شدن خزانه های برنج هستند که بر اثر نبود آب، تاریخ مصرف این خزانه ها در حال سپری شدن است.

عضو شورای اسلامی روستای چران بخش پره سرگفت: با گذشت یک ماه از سال ۹۹ و در حالی که باید فصل نشا برنج را در زمین‌های کشاورزی آغاز می‌کردیم، به دلیل تخریب سر دهنه رودخانه، قادر به انتقال آب به اراضی کشاورزی نیستیم، حال آنکه رودخانه‌ها دارای آب فراوان هستند که در طول شبانه روز به‌صورت هرز وارد دریا می‌شود.

حامد فقیری افزود: چندین روز منتظر تصمیم مسئولان اداره امور آب غرب نزدیک برای ترمیم و بازسازی سردهنه‌های کشاورزی بودیم تا با اعزام دستگاه های مربوطه اقدام به هدایت آب به سمت اراضی کشاورزی کنند، ولی هیچ خبری از این مقامات نشد.

فقیری گفت: ناگزیر تصمیم گرفتیم خود از محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی، یک دستگاه بیل میکانیکی اجاره کنیم تا نسبت به ترمیم و بازسازی سر دهنه تخریب شده ناشی از سیلاب های اخیر اقدام کنیم.

یکی از کشاورزان بخش پره سرگفت: اکنون خزانه های برنج ما برای نشا آماده شده ولی نبود آب موجب شده که نتوانیم زمین های کشاورزی را شخم بزنیم.

بهروز نصیری افزود: رودخانه های منطقه دارای آب فراون است و وجود این حجم آب در این فصل کم سابقه است و در حالی که هیچ اراده ای از سوی مسئولان برای ترمیم و بازسازی سردهنه ها وجود ندارد.

رئیس اداره آبیاری رضوانشهر هم ضمن تایید مشکلات موجود در زمینه ترمیم و بازسازی سردهنه‌های کشاورزی این شهرستان بیان کرد: رضوانشهر و پره سر با داشتن رودخانه‌های خروشان و سیلابی، دارای حدود ۴۰ سردهنه اصلی است که هماره با طغیان آب و جاری شدن سیل در این رودخانه ها، سردهنه ها نیز تخریب و ازبین می رود.

مولانا خوشحال افزود: پراکندگی و فاصله زیاد این سردهنه‌های کشاورزی نیاز به چندین دستگاه ماشین آلات راه سازی از قبیل بیل میکانیکی، لودر و بولدوزر است تا در سریع‌ترین زمان ممکن بتوان این ترمیم و بازسازی ها را انجام داد.

وی بیان کرد: اکنون از مجموع حدود ۴۰ سردهنه کشاورزی موجود، تنها ۲۰ مورد بازسازی شده  و بقیه هنوز بدلیل کمبود دستگاه‌های مربوطه در نوبت هستند تا این مشکلات برطرف شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گیلان نیز گفت: اکنون به‌دلیل کمبود امکانات و دستگاه های راه سازی از قبیل بیل میکانیکی و بولدوزر این مشکلات در سطح شهرستان های غرب گیلان وجود دارد.

مهندس مرتضی میرزایی افزود: با هماهنگی و رایزنی های بعمل آمده و تأمین اعتبار لازم از محل منابع مالی و تنخواه تحت اختیار از سوی این معاونت طی دو سه روز آینده و با به‌کارگیری ماشین آلات سنگین، این مشکلات رفع خواهد شد.

کد خبر 503113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha