علیرغم وعده‌های مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سمنان مبنی بر ثبت جهانی چشمه علی دامغان در سال 98 ، تاکنون وعده مدیرکل محقق نشده و هیچگونه خبری از ثبت جهانی این مجموعه نیست .

چشمه علی دامغان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، چشمه علی یکی از مهم‌ترین تفریحگاه‌های شهر دامغان و استان سمنان است که دارای فضای محصور شده برای تفریح تابستانی شاهان قاجار بوده‌ است.

این مجموعه به علت واقع شدن در قسمت کوهستانی شهرستان دامغان دارای آب و هوای بسیار مناسبی در فصول بهار و تابستان است و از 2 بخش قراولخانه و سازه درون آب تشکیل شده‌ است. دیرینگی سازه‌های درون مجموعه به روزگار صفویان می‌رسد اما کاربری تفریحی آن بیشتر در روزگار قاجار بوده‌ است؛ این بنا در سوم خرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۱۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در گفتگویی با رسانه ها در مورخ 11 خرداد 1398 گفته بود: اقدامات اداری و عمرانی لازم در راستای ثبت جهانی چشمه علی دامغان و تبدیل آن به باغ ملی در حال انجام است.

وی اضافه کرده بود: چشمه علی دامغان برای رسیدن به ثبت جهانی در سازمان یونسکو نیازمند رفع مشکلات زیرساختی است که تا پایان سال ۹۸ این امر انجام می‌شود و تاکنون ۸۰ درصد از مراحل لازم به منظور ثبت جهانی این اثر فاخر انجام شده است.

جمال ضمن بیان اینکه انجام مکاتبات اداری، رفع مشکلات زیرساختی در بعضی از بخش‌ها و حل مشکلات اقامتی از اقداماتی است که به منظور ثبت چشمه علی در یونسکو در حال پیگیری است، گفته بود : هم اکنون مکاتبات اولیه توسط اداره کل ثبت آثار ملی با سازمان یونسکو انجام شده است و مشکلات موجود با تمام توان در حال رفع است که پس از ثبت این اثر در سازمان یونسکو می‌توانیم شاهد تخصیص اعتبار و پیشرفت قابل توجه این بنا باشیم که نتیجه آن حضور گردشگران داخلی و خارجی در این مجموعه است.

 گردشگران و دوستداران محیط زیست در روزهای پایانی سال 98، بی وقفه منتظر اعلام این خبر از سوی مدیران مربوطه بودند که نه تنها این خبر اعلام نشد بلکه در جلسه مورخ 99/01/28 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان با معاونین و کارشناسان حقوقی این اداره کل دوباره موضوع ثبت جهانی چشمه علی دامغان مطرح شده و قرار است مرمت و ساماندهی مجموعه یاد شده از سر گرفته شود.

این موارد در حالی است که با گذشت حدود یک ماه از سال 1399 خبری از وعده های مدیرکل مربوطه نیست و گویا پرونده ثبت جهانی چشمه علی به کرونا مبتلا گشته و در قرنطینه خانگی به سر می برد!

در صورت ثبت چشمه علی دامغان در یونسکو این مجموعه، دهمین باغ ایرانی کشور خواهد بود که به ثبت جهانی می‌رسد؛ برای تحقق این امر در سفر هیات دولت به استان سمنان 45 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی مجموعه چشمه علی و تپه حصار اختصاص یافته بود.

کد خبر 503051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha