اعلام واریز وام یک میلیونی برای اقشار آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا صف‌های طویلی در برابر دفاتر پیشخوان دولت ایجاد کرده و سبب نادیده گرفته شدن فاصله‌گذاری اجتماعی شده‌است.

فاصله اجتماعی

به گزاش همشهری آنلاین به نقل از مهر، فاصله گذاری اجتماعی موضوعی که از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا به عنوان راهکاری برای پیشگیری از انتقال این ویروس خطرناک در سطح جامعه از سوی متخصصان امر مطرح شد. ۸ فروردین ۹۹ بود که با افزایش ترددهای بین استانی به رغم هشدارهای وزارت بهداشت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی به منظور ممانعت از ورود خودرو با پلاک غیربومی به استان‌ها اجرا شد.

طرحی که بعد از اتمام در مرحله نخست، آمارهای ارائه شده نشان از موفقیت آن در کاهش بار ترافیکی و تردد بین استان‌ها داشت و به برخی از استان‌های درگیر با ویروس کرونا در مدیریت بهتر این ویروس کمک کرد. از ۲۳ فروردین ماه با مصوبه ستاد ملی کرونا برای آغاز به کار برخی صنایع و اصناف کم‌خطر و همچنین عادی شدن فعالیت در سطح ادارات، دستگاه‌های دولتی و سازمان‌ها و نهادها مرحله دوم این طرح با عنوان فاصله گذاری اجتماعی هوشمند اجرایی شد موضوعی که البته از همان ابتدا با افزایش ترددها در سطح معابر و خیابان‌های شهرها سبب افزایش نگرانی مسئولان وزارت بهداشت و کادر درمان و پرستارانی که طی ۲ ماه گذشته به عنوان مدافعان سلامت در خط مقدمه مبارزه با این ویروس وارداتی بودند، شد.

خطر دریافت بسته حمایتی برای اقشار آسیب دیده

شیوع ویروس کرونا علاوه بر فشار بر حوزه بهداشت و درمان و پرستاران، به بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی نیز آسیب وارده کرده و تعطیلی فعالیت مشاغل سبب شد که بسیاری از مردم از نظر اقتصادی دچار آسیب شوند از این رو دولت برای حمایت از اقشار آسیب دیده طرح‌ها و بسته‌های مختلف حمایتی ارائه کرده است که پرداخت وام یک میلیون تومانی به یارانه بگیران یکی از بسته‌هاست.

متقاضیان دریافت این وام باید درخواست خود را از طریق پیامک به وزارت رفاه اعلام کنند. از این رو وزارت رفاه از ساعت ۲۲  چهارشنبه ۲۷ فروردین پیامکی با مضمون «سرپرست محترم خانوار؛ در صورتی که متقاضی استفاده از بسته حمایتی دوران کرونا بر اساس شرایط اعلامی دولت هستید، لطفاً تنها از خط تلفن همراه اصلی خود که مالک آن هستید، فقط کد ملی خود را به شماره ۶۳۶۹ ارسال فرمایید.» وامی که شرط اصلی دریافت آن داشتن سیم کارت به نام سرپرست خانوار است موضوعی که از روز گذشته سبب ایجاد ازدحام و شلوغی برابر دفاتر پیشخوان دولت شده است.

این موضوع سبب شد که از  همان ساعات ابتدایی آغاز به کار فعالیت دفاتر پیشخوان دولت در شنبه ۳۰ فروردین شاهد ازدحام باور نکردنی مردم بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی برابر این دفاتر در شهرهای مختلف ایران به ویژه استان گیلان باشیم. دیدن این حجم از جمعیت به صورت فشرده در کنار یکدیگر سبب می‌شد تا بیننده تصور کند که گویی اصلاً ویروس کرونایی وجود ندارد یا به صورت کامل کنترل شده است در حالی که هنوز هم به گفته مسئولان وزارت بهداشت شاهد مراجعه روزانه بسیاری از هموطنان با علائم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها هستیم.

انتشار تصاویر این ازدحام در فضای مجازی و رسانه‌ها سبب ایجاد موجی از نگرانی از شیوع موج دوم این اپیدمی در میان مسئولان، کادر درمان و پرستاران و دست اندرکاران مقابله با ویروس کرونا به ویژه در استان‌هایی که تا حدودی این ویروس را کنترل کرده اند، شده است. حال این سوال به ذهن می‌رسد که ستاد ملی مبارزه با کرونا که خود بر اجرای دقیق فاصله گذاری اجتماعی برای قطع چرخه زنجیره انتقال این ویروس تأکید دارد آیا نمی‌توانست برای افرادی که سیم کارت به نام خود ندارند نیز راهکاری اتخاذ کند تا شاهد این حجم از ازدحام در مقابل دفاتر پیشخوان دولت نباشیم.

هرچند از صبح روز دوشنبه یکم اردیبهشت ۹۹ خبر توقف صدور سیم کارت به صورت حضوری در دفاتر پیشخوان در برخی رسانه‌ها دست به دست شده و از سرپرستان خانوارهای فاقد سیم کارت خواسته شده درخواست خود را از طریق اینترنتی و در منازل ثبت کند اما شاید همان ازدحام روز گذشته در مقابل این دفاتر اثرات منفی خود را در روزهای آینده به نمایش بگذارد.

الزام شهروندان به رعایت فاصله گذاری اجتماعی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: ارائه شماره تلفن همراه متقاضیان دریافت تسهیلات یک‌میلیون تومانی دولت الزامی‌است. به همین دلیل درخواست می‌شود مردم زمان مراجعه به دفاتر پیشخوان و مراکز عرضه سیم کارت الزامات فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

فردین مهرابیان تأکید کرد: مردم همچنان باید موازین و پروتکل‌های بهداشتی مطرح شده برای پیشگیری از شیوع و انتقال ویروس کرونا را به عنوان یک اصل اساسی مد نظر قرار دهند.

وی گفت: ازدحام و تجمع‌های روزهای گذشته در مقابل دفاتر پیشخوان برای دریافت سیم کارت برای حوزه بهداشت و درمان استان نگرانی‌های فراوانی ایجاد کرده است. اما شهروندان حتی در این شرایط نیز باید فاصله گذاری اجتماعی و حداقل فاصله یک تا ۱/۵ متری را رعایت کنند.

کد خبر 503039

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha