روش فعلی انتخاب و تشکیل شوراهای کلان شهرها به ویژه در تهران نیازمند اصلاح و بازنگری است و شوراها برای اداره کردن شهرها باید از سطح محلات و از پائین به بالا شکل بگیرند.

حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفت وگو با همشهری می‌افزاید: برگزاری انتخابات شوراها در کلان شهرها به ویژه تهران بر پایه محله محوری موجب خواهد شد تا منتخبین مردم ابتدا از طریق محلات به شورای مناطق و از آنجا به شورای شهر راه یابند و در واقع یک پارلمان شهری تشکیل شود.

وی معتقد است که در این صورت، با انتخاب شهردار توسط پارلمان محلی و سپردن مدیریت واحد شهری و ۲۳ وظیفه دولتی توسط دولت به شهرداری، عملاً شهردار اداره شهر را بر عهده خواهد داشت.

به گفته وی، با توجه به گستردگی محدوده کلان شهرها، در صورت محله محوری شدن انتخابات شوراها، مردم با شناخت و انگیزه بیشتری رأی می‌دهند زیرا در بین نامزدها طیف‌ها و سلیقه های گوناگون وجود خواهد داشت.

بیادی می افزاید: مثلاً وقتی در شهری مانند تهران تنها ۱۵ عضو مطرح باشد طبعاً اقبال مردم به انتخابات کاهش می یابد و این موضوع را از نوع حضور مردم در پای صندوق‌های رأی می‌شود این طور ارزیابی کرد که آنان این روش را نمی‌پسندند.

وی می گوید: اگر می خواهیم در این زمینه عدالت را محقق سازیم نیز باید به فکر محله محوری کردن انتخابات باشیم و شورایاری ها می‌تواند کمک بزرگی در راستای تحقق پارلمان شهری محسوب شود.

نایب رئیس شورای شهر همچنین موفقیت مدیریت واحد شهری را نیز در گرو ایجاد پارلمان‌های شهری می‌داند و می‌گوید، حتی در صورت تحقق مدیریت واحد شهری باز هم بدون تشکیل پارلمان شهری امیدی به اثربخشی آن بر بهبود وضعیت شهرها نیست.

وی با این حال می‌گوید: در حال حاضر برخی مسئولین در بدنه دولت شوراها را باور ندارند و به دنبال تضعیف آنها هستند و دیدگاهشان نسبت به مردم دیدگاه ارباب و رعیتی است.

نایب رئیس شورای شهر در عین حال معتقد به انجام کار کارشناسی و ارایه راهکارهای مناسب در رابطه با شوراهاست و می‌گوید: دولت و مجلس باید شوراها را باور داشته باشند و با توجه به اهمیت نقش این نهاد مدنی در احقاق حقوق و سپردن امور به مردم و کاهش تصدی‌گری‌ها موانع را از سر راه شوراها بردارند.

کد خبر 5030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز