دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از آغاز برنامه تهیه پرونده ثبت ملی غذاها و نان‌های محلی کرمانشاه که با گیاهان خوراکی بهاری پخت می‌شوند، خبر داد.

سفره کردی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اکرم طهماسبی با اشاره به اقلیم کوهستانی استان کرمانشاه، اظهار کرد: این شرایط آب و هوایی و چشمه سارهای جوشان در استان باعث شده تا هرساله در فصل بهار رویش گیاهان خوراکی و دارویی زیادی را در دشت‌ها و کوه‌های شهرستان‌های مختلف داشته باشیم.

وی تصریح کرد: کنگر، زو، پیچک، سورانه، شنگ، پاغازه، گیلاخه، ریواس و قارچ ازجمله این گیاهان هستند که از دیرباز بخشی از تغذیه و خوراک مردم ساکن در روستاها و شهرهای استان را به‌ویژه در فصل بهار تشکیل می‌دهند.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی استان عنوان کرد: مردم کرمانشاه با استفاده از این گیاهان خوراکی غذاها، آش‌ها و نان‌های محلی خوشمزه‌ای تهیه می‌کنند، با توجه به اینکه قدمت پخت برخی از این آش‌ها و نان‌ها بسیار طولانی بوده و به‌نوعی میراث معنوی برجای‌مانده از پیشینیان ما هستند، برای همین از سال گذشته برنامه ثبت ملی آن‌ها را در دستور کار قراردادیم.

وی تصریح کرد: برای تحقق این هدف در گام اول نحوه پخت آش "گیلاخه" که از گیاه گیلاخه در منطقه کرندغرب درست می‌شود را در برنامه قراردادیم و پس از تکمیل پرونده آن را به وزارت میراث فرهنگی ارسال کردیم تا در شورای ثبت آثار ملی وزارتخانه مورد داوری قرارگرفته و به ثبت ملی برسد.

طهماسبی اضافه کرد: در حال حاضر هم با توجه به شروع فصل بهار و رویش گیاهان خوراکی در نظر داریم تا با فیلم‌برداری از محل رویش، تهیه و نحوه پخت خورشت کنگر و نان پیچک و کلانه، پرونده آن‌ها را برای ثبت ملی آماده کرده و به وزارتخانه ارسال کنیم.

وی افزود: ثبت ملی سایر غذاها و خوراکی‌های محلی هم که با گیاهان بهاری پخت می‌شوند در دستور کار قرارگرفته، هرچند ممکن است غذاهایی که با گیاهان خوراکی در کرمانشاه پخت می‌شود در استان‌های هم‌جوار هم آن‌ها را داشته باشیم، اما نحوه پخت آن‌ها در هر منطقه متفاوت است و از این نظر مشکلی برای ثبت ملی آن‌ها نداریم.

کد خبر 502977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha