مواجهه شناورهای سپاه پاسداران با ناو آمریکایی؛ این نخستین رویداد نظامی سال جدید است. رویدادی که بار دیگر خلیج فارس را به کانون توجهات تبدیل کرده است و حالا اطلاعیه سپاه پاسداران زوایای دیگری از این رویارویی را مطرح کرده است. سپاه در این اطلاعیه به ادعاهای آمریکایی‌ها پاسخ داده و روایت آنها از واقعه را «سناریوی هالیوودی» دانسته است.

  نزدیک شدن قایق‌های سپاه به ناوهای آمریکایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، از سوی دیگر اطلاعیه سپاه حاوی نکات جدیدی است. طبق این  اطلاعیه از ۱۸ فرودین تاکنون شناورهای سپاه سه بار با ناو آمریکایی مواجه شدند. درحالی‌که آمریکایی‌ها تنها از مواجهه ۲۷ فرودین و نزدیک شدن ۱۱ شناور سپاه به ناو آمریکایی خبر داده بودند؛ اما سپاه در نخستین جمله بیانیه خود تأکید کرده که «در هفته‌های اخیر شاهد تکرار رفتارهای غیرحرفه‌ای نیروی دریایی تروریست آمریکا در خلیج فارس بوده‌ایم که امنیت و آرامش این منطقه را تهدید و با مخاطرات جدیدی مواجه ساخته است». سال گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی در عرصه نظامی سپری شده و بر حسب شواهد، سال ۹۹ می‌تواند آبستن رویدادهای دیگری باشد.

  •  روایت سپاه از رویارویی

در اطلاعیه سپاه روایت هر سه مواجهه با نیروی دریایی آمریکا شرح داده شده است. در این اطلاعیه بعد از اشاره به اقدامات نیروهای آمریکا در هفته‌های اخیر، آمده «از جمله این اقدامات سد راه کردن کشتی شهید سیاوشی در بازگشت از یک مأموریت در جنوب شرقی جزیره فارسی بود که در ساعت ۲۳ مورخ ۱۸ فروردین ۹۹ پدید آمد که براساس اطلاعات جعبه سیاه شناور، کشتی جنگی تروریست‌های آمریکایی با انجام رفتارهای پرخطر و بی‌توجهی به اخطارهای اولیه با مشاهده هشدارهای نیروهای خودی، سرانجام مجبور به کنارکشیدن خود از مسیر حرکت شناور نیروی دریایی سپاه شد».

طبق این اطلاعیه، درست صبح روز بعد دومین مواجهه شناورهای سپاه با ناو آمریکایی اتفاق می‌افتد: «در ساعت شش صبح مورخ ۱۹ فروردین ۹۹ نیز در منطقه روبه‌روی عسلویه و حدود ۳۰ مایلی سکوهای ایران، مجددا ناو تروریست‌های آمریکایی با شماره بدنه CG ۷۲  با حرکتی خطرناک راه شناور شهید سیاوشی را که در حال گشت‌زنی در منطقه بود بدون توجه به اخطارهای شناور خودی، برای مدتی سد و سرانجام این شناور با اقدامی حرفه‌ای و هوشمندانه و کنارزدن ناو آمریکایی موفق به ادامه مسیر خود شد». سپاه در بیانیه‌اش تأکید کرده که «برای پیشگیری از ادامه رفتارهای غیرقانونی، غیرحرفه‌ای، خطرناک و حتی ماجراجویانه تروریست‌های آمریکایی و نیز تحکیم امنیت تردد شناورهای خودی و مقابله با قاچاق سوخت» ظرفیت گشت‌های دریایی در آب‌های خلیج فارس افزایش پیدا کرده است.

در این راستا سومین مواجهه نیز اتفاق افتاده: «۲۷ فروردین ماه ۹۹ (۱۵ آوریل ۲۰۲۰ ) پس از اعلام وضعیت تیراندازی در مناطق تمرینی که از گذشته با مختصات خاص روی نقشه مشخص شده است؛ شناورهای خود را به‌صورت گروهی شامل ۱۱ فروند قایق به منطقه اعزام کرد که با ناوها و کشتی‌های جنگی آمریکا مواجه شدند و به‌رغم اقدامات غیرحرفه‌ای و تحریک‌کننده تروریست‌های آمریکایی و بی‌توجهی آنها به اخطارها و هشدارها، با ایستادگی جانانه و شجاعت نیروهای خودی، آنها را مجبور به کنارکشیدن خود از مسیر حرکت شناورهای نیروی دریایی سپاه کردند». سپاه بیانیه آمریکا را که ۲۷ فروردین صادر شد «روایتی نادرست و هدفمند از این ماجرا» و دلالت بر علاقه‌مندی آمریکایی‌ها به «روایت هالیوودی از اتفاقات» دانسته است.

در بخش دیگر بیانیه نیز خطاب به آمریکایی‌ها آمده:«به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم مقررات بین‌المللی و پروتکل‌های دریانوردی را در خلیج فارس و دریای عمان تمکین و از هرگونه ماجراجویی و روایت‌های جعلی و دروغ پرهیز کرده و اطمینان داشته باشند نیروی دریایی سپاه و نیروهای مسلح قدرتمند جمهوری اسلامی ایران، رفتارهای پرخطر بیگانگان در منطقه را تهدید امنیت ملی و خط قرمز خود می‌دانند و هرگونه خطای محاسباتی آنان را قاطعانه پاسخ خواهند داد». در این بیانیه «تنها راه تحکیم امنیت پایدار در این منطقه راهبردی، خروج آمریکایی‌ها از غرب آسیا» دانسته شده است.

  •  آغاز فصل درگیری

فروردین ۹۹ در حالی با این رویارویی آغاز شده که هنوز اندکی بیش از حوادث سال ۹۸ نگذشته است. سالی که آمریکا آن را با اضافه‌کردن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی آغاز کرد. اقدامی که پیش از آن بی‌سابقه بود و هیچ کشوری نیروی نظامی رسمی کشور دیگر را تروریستی نخوانده بود.

پس از این اقدام، شورای عالی امنیت ملی ایران نیروهای سنتکام (ستاد فرماندهی کل نیروهای ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی) را تروریستی دانست و مجلس نیز آن را در مصوبه‌ای به قانون تبدیل کرد. پس از این، گمانه‌زنی‌ها از احتمال افزایش رویارویی‌ها شدت گرفت و اواخر خرداد ۹۸ نیز ایران یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد. 

مقامات نظامی ایران تأکید کردند این پهپاد پس از ورود به فضای هوایی ایران مورد هدف قرار گرفته و منهدم شده است. آمریکایی‌ها اما ادعا کردند پهپاد «گلوبال هاوک» در آب‌های بین‌المللی در حال پرواز بوده و حریم هوایی ایران را نقض نکرده است. چندی بعد مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل نیز تأکید کرد که پهپاد آمریکایی بعد از توجه‌نکردن به اخطارها مورد اصابت قرار گرفته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، یک روز بعد در توییتی ادعا کرد حمله تلافی‌جویانه را ۱۰ دقیقه قبل از شروع متوقف کرده است: «دیشب آماده بودیم تا با زدن سه هدف تلافی کنیم، وقتی پرسیدم چند نفر کشته می‌شوند، یک ژنرال گفت ۱۵۰ نفر قربان، ١٠ دقیقه قبل از حمله متوقفش کردم».

چندی بعد سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در مصاحبه‌ای گفت: «پس از سرنگون‌کردن پهپاد آمریکایی، تمام نیروهای نظامی ایران در «آماده‌باش» بوده‌اند و ایران دو پایگاه در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و یک ناو آمریکایی در دریای عمان را هدف گرفته بود».

آمریکا در نهایت واکنشی به این واقعه نشان نداد؛ اما این در حالی بود که در واسط خرداد، به دو نفت‌کش در نزدیکی تنگه هرمز حمله شد. این نفت‌کش‌ها در حال حرکت به سوی ژاپن بودند و این در حالی بود که نخست‌وزیر ژاپن پس از چند دهه راهی ایران شده بود. در چنین شرایطی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ایران را مسئول این حملات دانست. رئیس‌جمهوری آمریکا نیز همین ادعا را مورد تأکید قرار داد. از سوی دیگر، عربستان سعودی خواستار پاسخ به حملات به دو نفت‌کش در دریای عمان شد. آمریکایی‌ها در راستای ادعاهای خود اقدام به تشکیل ائتلافی برای بالابردن امنیت نفت‌کش‌ها در خلیج‌فارس کردند؛ اما اینها پایان ماجرا نبود.

  •  حمله به آرامکو 

شهریور ۹۸ حمله حوثی‌ها به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان، تنش‌های خلیج‌فارس را بار دیگر بالا برد. این حمله میزان تولیدات نفتی عربستان را قریب به ۲۰ روز تحت تأثیر قرار داد. با اینکه انصارالله یمن این حمله پهپادی را به عهده گرفتند، بار دیگر مقامات آمریکایی انگشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه رفتند؛ اما با وجود افزایش ادعاهای مقامات آمریکایی و حتی سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان مبنی بر دست‌داشتن ایران در این حمله، دبیرکل سازمان ملل چندی بعد تأکید کر: «این سازمان نمی‌تواند ایرانی‌بودن موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده‌شده در حمله به تأسیسات نفتی عربستان را تأیید کند». مقامات ایران نیز دست‌داشتن در این حمله را تکذیب و رد کردند.

  •  اوج و فرود تنش‌ها

زمستان ۹۸ تنش‌ها بین ایران و آمریکا به نقطه اوج خود رسید؛ تا جایی که برای چند روز سایه جنگ نیز بر سر دو کشور سنگینی کرد. نیروهای آمریکا ۱۳ دی فرمانده سپاه قدس ایران را به شهادت رساندند.

سردار قاسم سلیمانی بامداد همان روز برای مأموریتی دیپلماتیک وارد عراق شده بود؛ اما در نزدیک فرودگاه بغداد درحالی‌که ابومهدی المهندس، رئیس حشدالشعبی عراق، او را همراهی می‌کرد، به همراه هشت نفر از همراهانشان هدف پهپادهای آمریکایی قرار گرفتند. پس از این حمله، وزارت دفاع آمریکا پس از بیانیه کاخ سفید در بیانیه‌ای ادعا کرد این حمله با هدف «بازدارندگی از حملات آینده ایران» انجام شده ‌است. در این بیانیه ادعا شد: «ارتش آمریکا به دستور رئیس‌جمهور با کشتن {شهادت} سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اقدام دفاعی قاطعی برای حراست از پرسنل آمریکا در خارج از کشور انجام داده است».

پنتاگون در ادامه این بیانیه مدعی شد سردار سلیمانی در حال طراحی برنامه‌هایی برای حمله به دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکا در عراق و سراسر منطقه بوده است. وزارت دفاع آمریکا در بخش دیگری از این بیانیه، با اشاره به اعتراضات ضدآمریکایی مقابل سفارت آمریکا در عراق به‌عنوان «حمله به سفارت آمریکا»، مدعی شد این اقدام به دستور سردار سلیمانی انجام شده است. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد این اقدام با دستور مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا انجام شده‌ است. دونالد ترامپ، دقایقی پیش از انتشار این بیانیه، در توییتر تصویری از پرچم آمریکا منتشر کرده بود.

پس از این حمله، جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی ایران تشکیل شد. در بیانیه این شورا تأکید شد: «همان‌گونه که مقام معظم رهبری در پیام خود فرمودند، انتقام سختی در انتظار جنایت‌کارانی است که دست پلید خود را به خون پاک سردار سلیمانی آغشته کردند. این جنایت‌کاران با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب روبه‌رو خواهند شد. بدون تردید خط جهاد و مقاومت با انگیزه‌ای مضاعف ادامه پیدا خواهد کرد و درخت مقاومت هر روز تنومندتر و شکوفاتر خواهد شد. پیروزی از آنِ مجاهدان این راه مبارک است و آنان که به این جنایت دل خوش کرده‌اند، بدانند که این‌گونه اقدامات کور و بزدلانه اراده جمهوری اسلامی ایران را در تداوم بدون تنازل سیاست مقاومت فعال قوی‌تر نموده و تلخکامی آنان را زود و شدید خواهد کرد».

سردار سلیمانی در شهرهای ایران با استقبال کم‌نظیر مردم تشییع شد و در این مدت رویارویی احتمالی ایران و آمریکا در صدر اخبار و رسانه‌های دنیا قرار داشت. سرانجام بامداد هجدهم دی، یعنی زمان ترور سردار سلیمانی، سپاه پاسداران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد عراق حمله موشکی کرد؛ این پایگاه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پایگاه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه محسوب می‌شود.

سپاه پس از حمله در بیانیه‌ای اعلام کرد ده‌ها فروند موشک به این پایگاه شلیک شده و تأکید کرد: «به مردم آمریکا توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از خسارت‌های بیشتر، سربازان آمریکایی را از منطقه فراخوانده و اجازه ندهند با نفرت‌افزایی روزافزون رژیم ضدمردمی حاکم بر ایالات متحده، جان نظامیان آن کشور بیش از این به خطر افتد».

 حالا باید دید رویارویی در خلیج‌فارس چطور ادامه پیدا می‌کند و چه پیامدهایی خواهد داشت. 

کد خبر 502934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha