پژوهشگران آمریکایی می‌گویند عفونت با ویروس جدید کرونا در این کشور بسیار گسترده‌تر از حدی است که داده‌های بر مبنای آزمایش‌ نشان می‌دهند.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی این گزارش که بر مبنای داده‌های مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا درباره بیماری‌های شبه‌آنفلوانزا (ILI) است، تخمین می‌زند که دست کم ۸.۷ میلیون نفر در سراسر آمریکا در طول دوره ۳ هفته‌ای بررسی در ماه مارس به ویروس جدید کرونا آلوده شده‌اند. 

البته نتایج این پژوهش هنوز مورد بررسی کارشناسان مستقل قرار نگرفته و در ژورنالی منتشر نشده است.

در مقام مقایسه، مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) در ماه مارس بیش از ۱۲۲۰۰۰ مورد ثابت‌شده عفونت با ویروس کرونا گزارش کرده بودند.

این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان با یک بررسی جدید دیگر تطبیق دارد که آنتی‌بادی‌های ضد ویروس کووید-۱۹ را در خون ۳۳۰۰ ساکنان منطقه سانتا کلارا در کالیفرنیا اندازه گرفته بود. آن بررسی به این نتیجه رسیده بود که ۲.۵ تا ۴.۲ درصد از ساکنان منطقه آنتی‌بادی ضد ویروس دارند که به معنای وجود ۴۸۰۰۰ تا ۸۱۰۰۰ عفونت در این منطقه‌ است یا ۵۰ تا ۸۵ برابر شمار موارد شناخته‌شده عفونت ویروس کرونا با آزمایش. این بررسی را هم کارشناسان مستقل هنوز بازبینی نکرده‌اند.

پژوهشگران برای رسیدن به تخمینی از موارد عفونت با ویروس جدید کرونا موارد گزارش شده «بیماری شبه‌آنفلوانزایی» گزارش شده بوسیله پزشکان به CDC را در نظر گرفتند. بیماری شبه‌آنفلوانزایی به عنوان بیماری با تب دست کم ۳۷.۷ درجه سلسیوس، گلودرد یا سرفه، بدون علت شناخته‌شده‌دیگری غیر از آنفلوانزا تعریف می‌شود. سرماخوردگی، آنفلوانزا و سایر ویروس‌های تنفسی و نیز کووید-۱۹ را می‌توانند باعث این علائم شوند. 

پژوهشگران در مرحله بعد افرادی را که نهایتا ثابت شده بود، آنفلوانزا دارند، از این تعداد کنار گذاشتند.  تصور این پژ>هشگران این بود که در میان گروه باقیمانده افرادی که بالاتر از میانگین فصلی موارد غیرآنفلوانزایی هستند، به کووید-۱۹ مربوط هستند.

البته این پژوهشگران می‌گویند تخمین‌ آنها باید با روش‌های دیگر از جمله آزمایش نمونه‌های خون و گرفتن نمونه با سواب تایید شود.

به گفته این پژوهشگران یافته‌هایشان بیانگر نیاز به انجام آزمایش بیشتر از افراد و نه فقط آزمایش افرادی است که با علائم به پزشک مراجعه می‌کنند.

این پژوهشگران می‌گویند برای اینکه بتوان به درکی از میزان شیوع کرونا در هر ایالتی رسید باید هر روز شماری آزمایش تصادفی بر روی افراد از لحاظ ویروس کرونا انجام شود.

کارشناسان هم می‌گویند این یافته‌ها بیانگر نیاز فوری به انجام  آزمایش‌های بیشتر است. اما از آنجایی که نمی‌توان همه افراد را آزمایش کرد که شیوه این پژوهشگران بر متمرکز شدن بر داده‌های نظام موجود پایش بیماری شبه‌آنفلوانزایی در آمریکا جالب‌توجه است.

انجام ندادن آزمایش به اندازه کافی یکی از دلایل این است که بسیاری از کشورها اقدامات فاصله‌گیری اجتماعی را برای جلوگیری از انتشار کووید-۱۹ به کار گرفته‌اند.

نتیجه‌ دیگری که از یافته‌های این پژوهشگران درباره گستردگی بسیار بیشتر عفونت کووید-۱۹ نسبت به آمار رسمی می‌توان گرفت این است که میزان کشندگی کووید-۱۹ ممکن است کمتر از تخمین‌های فعلی باشد که از ۳ درصد بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت تا ۱.۴ درصد بر اساس گزارش کارشناسان دیگر متغیر است.

میزان‌های کشندگی ویروس جدید کرونا همچنین به شدت به اینکه بیمارستان‌ها تا چه زیر فشار موج بیماران باشند و اینکه چه درصدی از موارد بیماری آزمایش شوند، دارد. برای مثال چین در هفته اول ژانویه هنگامی که شیوع کووید-۱۹ در شهر ووهان در اوج خود بود، میزان کشندگی بیماری را ۱۷ درصد تخمین می‌زد، اما میزان در انتهای ماه فوریه به فقط ۰.۷ درصد رسید.

این پژوهشگران می‌گویند گرچه یافته‌هایشان بیانگر امکان پایین‌تر بودن میزان کشندگی ویروس کرونا است، اما هنوز زود است که میزان مرگ را بر اساس میزان عفونت یافت‌شده بوسیله آنها اندازه گرفت.

این پژوهشگران می‌گویند میزان مرگ احتمالا مهمترین عدد برای ارزیابی سود و زیان مداخلات هزینه‌زا مانند تعطیلی عمومی در مقابل اقدامات پراکنده‌تر مانند ماسک زدن در محیط‌های عمومی است.

کد خبر 502884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha