یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

شاید یکی از دلایل افزایش ریسک تصادفات به ویژه در خودروهای ارزان و بی کیفیت را بتوان در یارانه دادن دولت دانست؛ شکل قدیمی اما به تازگی اعلام شده این یارانه غلط، حمایت یارانه ای در تعیین حق بیمه خودروهای ارزان تر نسبت به خودروهای گران قیمت است.

بيمه خودرو

همشهری آنلاین - رضا کربلایی: ایران از معدود کشورهای جهان است که دانش و صنعت وارداتی را به شکلی ناقص بومی سازی کرده و آثار زیان بار آن همچنان مشاهده می شود، مرگ و میرهای جاده ای و تصادف خودروهای کم کیفیت حکایت تلخ و قصه پرغصه جامعه ایران است؛ شاید یکی از دلایل افزایش ریسک تصادفات به ویژه در خودروهای ارزان و  بی کیفیت را بتوان در یارانه دادن دولت دانست؛ شکل قدیمی اما به تازگی اعلام شده این یارانه غلط، حمایت یارانه ای در تعیین حق بیمه خودروهای ارزان تر نسبت به خودروهای گران قیمت است. زیرا قانون گذار به جای این که به سلامت جامعه و کاهش ریسک توجه داشته باشد، به رضایت مردم و کثرت خودروهای در حال تردد می نگرد و اجازه رقابتی تر شدن نرخ حق بیمه شخص ثالث را نمی دهد. یکی از اصلی ترین دلایل ترس از رقابتی کردن حق بیمه ها در بیمه شخص ثالث نگرانی بیمه مرکزی به عنوان نماد حاکمیت در صنعت بیمه از شیوع ویروس قیمت شکنی است، اما به نظر می رسد با اعمال حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک بتوان هم جلوی شیوع دوباره ویروس قیمت شکنی را گرفت و هم این که اجازه داد تا جامعه شاهد رانندگی ایمن تر با خودروهای باکیفیت تر باشد.

غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی دیروز از این معما پرده برداری کرد و گفت: نرخ حق بیمه خودروهای رایج نسبت به سایر خودروهای چهار سیلندر ارزان‌تر است و به نوعی قانون‌گذار قصد حمایت یارانه‌ای از صاحبان خودروهای ارزان‌تر را دارد. او با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورها بدون در نظر گرفتن شرایط معیشتی جامعه و وضعیت اقتصادی اقشار مختلف برابر فرمول‌های از پیش تعیین شده نسبت به تعیین نرخ حق بیمه و شرایط اقدام می‌کنند، گفت: خوشبختانه در کشور ما صنعت بیمه با لحاظ کردن ابزارهای حمایتی و نگاه معیشتی، نقش انسانی و مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی ایفا کرده است.

رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر طراحی سازوکار حق بیمه متناسب با معیشت دارندگان خودروهای چهار سیلندر، تاکید کرد: عواملی از قبیل کثرت استفاده از یک وسیله نقلیه خاص برای اقشار متوسط و ضعیف شامل موتورسیکلت و خودروهای سواری ارزان‌قیمت مثل پراید و پیکان در تعیین حق بیمه پایه مؤثر است و به همین دلیل نرخ حق بیمه خودروهای رایج نسبت به بقیه خودورهای چهار سیلندر ارزان‌تر است و به نوعی قانون‌گذار قصد دارد از صاحبان خودروهای ارزان‌تر حمایت یارانه‌ای کند.

رئیس شورای عالی بیمه مقایسه حق بیمه خودروهای متخلف را بدون توجه به سال ساخت، سوابق عدم خسارت و حجم موتور و مسائل مرتبط دیگر را غیرمنطقی توصیف کرد و گفت: تدابیری و تمهیداتی که در قانون بیمه اندیشیده شده متناسب با مصالح روز کشور بوده و علاوه بر پایبندی به منطق بیمه‌ای به نفع اقشار کم درآمد جامعه است. او تاکید کرد: صنعت بیمه یک صنعت وارداتی است و هر چند اصول و چارچوب‌های خودش را دارد اما در هر کشوری با توجه به قوانین بالادستی و بین دستگاهی دستخوش تغییراتی می‌شود.

  • نوبت تدبیر است نه تقدیر

به گزارش همشهری، ضعیف تر شدن بنیه اقتصادی خانوارها و ناتوانی آنها در استفاده از یک خودروی استاندارد و حتی پرداخت حق بیمه واقعی دولت به عنوان نماد حاکمیت ملی را ناچار می سازد تا حتی در یکی از رقابتی ترین صنایع دنیا یعنی دنیای بیمه هم در نرخ گذاری دخالت کند، مرگ و حرج ناشی از تصادفات در جاده ها و شهرهای ایران هرچند بر اساس اعلام راهنمایی و رانندگی بیشتر ناشی از قصور رانندگی است ته نقص ایمنی وسیله نقلیه،

اما همچنان این سوال سال ها بدون پاسخ مانده که اگر خودروها استاندارد بودند و جاده ها ایمن تر و ریسک رانندگی پرخطر بالاتر، آیا بازهم این میزان از  پرتاپ شدن خودروها و تصادفات سنگین و عزاردار شدن خانوارها رخ می داد؟ به نظر اکنون دیگر باید از تقدیرگرایی و مصلحت اندیشی برای رضایت نسبی و آنی شهروندان دست کشید و روی به تدبیر آورد، تدبیری که می تواند اگر سازمان ملی استاندارد را ناچار می سازد از تکلیف قانونی خود در برابر توقف خط تولید خودروی فاقد کیفیت عقب نشینی کند و راهنمایی و رانندگی این خودروها را تحت فشار شماره گذاری کند، آزادسازی بازار بیمه در رشته شخص ثالث شاید یک راه برای جلوگیری از خودروهای ناقص الخلقه باشند، زمانی که شرکت های بیمه از بیمه کردن این خودروهای مرگ خودداری کنند.

کد خبر 502883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha