سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

مصطفی شوقی: اگر به جدول دسته سنگین وزن سی و نهمین دوره مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری نگاه کنید ترکیب وزنه‌بردارانی که روی سکو می‌روند را خواهید دید.

به طور قطع و اگر اتفاقی رخ ندهد، رشید شریفی را روی سکوی نخست قرار می‌گیرد و محمد صالحی در سکوی دوم.

شریفی در آخرین تمرین خود که در سالن ایشیکاوا برگزار شد، وزنه 024 کیلوگرمی را بالای سر برده است، گرچه او در رکوردی که به کمیته فنی مسابقات داده است، از وزنه 400 کیلویی شروع خواهد کرد. محمد صالحی اما امید دیگر مدال‌آوری ایران است که گرچه وزنه‌اش را بنا‌ بر اعلام کمیته فنی با 390 کیلوگرم آغاز خواهد کرد،  اما در رقابت با شریفی امید دیگر مدال‌آوری ایران است.

شریفی و صالحی اما در غیاب حسین رضازاده برای جانشینی او با یکدیگر  رقابت دارند. در یک سال و نیمی که رضازاده قهرمان بلامنازع سنگین وزن جهان به دلایل مختلف از حضور در مسابقات امتناع می‌کند، این دو وزنه‌بردار به جای او در مسابقات جهانی و اردوهای مختلف تیم‌های ملی و مسابقات اخیر ژاپن حضور دارند.

از سوی دیگر احتمال می‌رود بعد از قهرمانی رضازاده در پکن و جاودانگی 3 مدال طلای المپیک در کنار مصدومیت‌ها و آسیب‌دیدگی‌های مستمر، او دیگر در مسابقات شرکت نکند، از این رو شریفی و صالحی دو جانشین احتمالی رضازاده خواهند بود. به همین دلیل است که فدراسیون وزنه‌برداری در غیبت رضازاده سرمایه‌گذاری زیادی روی این دو ورزشکار انجام داده است.

این دو سنگین وزن وزنه‌برداری در آستانه کسب مدال از مسابقات جهانی در گفت‌و‌گو با همشهری در مورد مسابقات قهرمانی ژاپن و آینده خود سخن می‌گویند.

  • مدال شما دو نفر تقریبا قطعی است؟

شریفی: ما امید زیادی داریم. امسال مسابقات شرایط خاصی دارد و گزینشی المپیک است، البته این برای کشور ما که 3 سهمیه کسب کرده، خیلی فرق نمی‌کند اما کشورهای آسیایی که هنوز  سهمیه المپیک کسب نکرده‌اند با تمام توان در مسابقات حضور دارند، از این جهت یک رقابت تدارکاتی مهم است.

 البته در سنگین وزن شرایط متفاوت است.
صالحی: سنگین وزن‌های امسال کمتر از سال‌های گذشته هستند، ضمن اینکه با نیامدن رضازاده، جابر سالم و دوفین چینی مدال‌آوری راحت شده اما حریفان آینده ما و سنگین‌وزن‌های آینده آسیا با هم رقابت می‌کنند.

  • چرا شما در سنگین وزن، کار می‌کنید؛ از این جهت می‌گویم که همیشه زیر سایه حسین رضازاده قرار داشتید و تازه در یک و سال و نیم اخیر است که به طور مستمر در اردو هستید؟

شریفی: بله، این‌طور است. شکر خدا ما در زمان آقای ایوانف به تیم ملی دعوت  نمی‌شدیم که اگر این اتفاق رخ می‌داد، ما هم جزو دوپینگی‌ها بودیم اما ما کار خودمان را می‌کنیم.

صالحی: این را که می‌گویید، درست است. من موقعی که وزنه زدن را شروع کردم در سنگین وزن نبودم اما بعدها به خاطر شرایط بدنی مجبور شدم که در دسته به‌اضافه 501 کار کنم. رضازاده یک استثناست. حتی اگر هم باشیم مثل او نمی‌شویم و نمی‌توانیم جانشین رضازاده باشیم و مثل او مدال‌آوری کنیم.

  • اما این احتمال وجود دارد که بعد از المپیک رضازاده خداحافظی کند و شما نفر اول شوید.

شریفی: خوب هر احتمالی وجود دارد. این دومین مسابقه‌ای است که در سنگین وزن حضور داریم. در این مورد من تصمیم نمی‌گیرم. این کادرفنی است که نظر نهایی را می‌دهد. ضمن اینکه جوانان هم هستند. الان وضعیت مشخص نیست.

صالحی: من اهل پیش‌بینی نیستم، ضمن اینکه  وزنه‌برداری پر از آسیب‌دیدگی است، اما اگر این اتفاق رخ داد از راهنمایی‌های حاج حسین استفاده می‌کنم.

  • مربیان از شما به عنوان مدال‌آوران مسابقات ژاپن نام می‌برند.

شریفی: امیدواریم که مشکلی نباشد. ما برای وزنه زدن از فرمول مربیان تبعیت می‌کنیم.

  • در جدول مسابقات آمده که وزنه 004 کیلو را می‌زنی ؟

شریفی: بیشتر از این هم هست. حالا ببینیم حریفان چقدر می‌زنند. اینجا مهم مدال‌آوری است، نه رکوردگیری.

  • اما اگر بیشتر وزنه بزنید رکوردتان بهتر می‌شود. این مگر ایرادی دارد؟

صالحی: وزنه‌بردار اهل ریسک نیست، منطقی است. ممکن است که بگوید من می‌توانم این وزنه را بزنم اما یک لغزش، یعنی از دست دادن سکوی قهرمانی. به همین دلیل منطقی و با فکر باید وزنه بزند.

کد خبر 50285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز