مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک موشک هندی دوشنبه 28 آوریل (9 اردیبهشت) برای اولین بار 10 ماهواره را در یک ماموریت واحد در مدار قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان پژوهش فضایی هند اعلام کرد موشک   PSLV  پس از پرتاب در ساعت 9:20 صبح به وقت محلی (03:50 به وقت گرینیچ) در هوای صاف از ایستگاه فضایی سرهاریکوتا در جنوب هند همه این ماهواره‌ها با فاصله چند دقیقه از یکدیگر در مدار کره زمین قرار داد.

بنا به اعلام سازمان پژوهش فضایی هند (ISRO) بر روی وب‌سایت پیام‌‌های ابتدایی بیانگر درست کار کردن این ماهواره‌هاست.

موفقیت این ماموریت نشان‌دهنده توانایی هند، که به دنبال استفاده تجاری از برنامه فضایی با سابقه 45 ساله‌اش است، برای پرتاب چند ماهواره به مداری دقیق است.

به گفته  ISRO. این پرتاب  که سیزدهمین پرتاب موشک‌های  PSLV است نشان دهنده قابل‌اعتماد بودن آنها برای حمل و نقل فضایی است.

موشک که در آسمان صاف خطی ردی نارنجی و دودی سفید پشت سر خود به جا می‌گذاشت، ابتدا یک ماهواره هندی سنجش از راه دور 690 کیلوگرمی را در مدار قرار داد.

همچنین یک مینی‌ماهواره هندی 83 کیلوگرمی و مجموعه‌ای هشت‌تایی از به اصطلاح نانوماهواره‌ها که وزنی بین 3 تا 16 کیلوگرم داشتند و موسسات پژوهشی در اروپا، کانادا و ژاپن آنها را ساخته بودند، در مدار قرار گرفتند.

پرتاب موشک هندی رکورد قبلی یک موشک روسی را که هشت ماهواره را در یک ماموریت در مدار قرار داده بود شکست.

هند برای اولین بار در سال 1980 با یک موشک ساخت داخل یک ماهواره داخلی به فضا فرستاد، اما کمتر به فکر استفاده تجاری از این توانایی بوده است و بیشتر سعی کرده است نقائص مخابراتی و پخش رادیو و تلویزیونی خود را به این وسیله برطرف کند.

هندی‌‌ها به دنبال این ماموریت فضایی روز قصد دارند در ادامه سال سفینه‌‌ای به سوی ماه بفرستند و به ژاپن و چین بپیوندند که برنامه‌های مشابهی برای کاوش ماه را در دست انجام دارند.

کد خبر 50271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز