بنابر اعلام رییس جمهور تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد در ماه رمضان نیز حداقل تا نیمه اردیبهشت ماه تداوم خواهد داشت.

روحانی

به گزارش همشهری آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ۳۱ فروردین ماه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: لازم می‌دانم از ملت فهیم و بزرگ ایران تشکر کنم به خاطر این که از ۲۳ فروردین کسب و کارهای آنهایی که کم ریسک بود در استان‌های مختلف شروع به فعالیت کردند و در  تهران از دیروز این فعالیت را شروع کرد.

وی ادامه داد: برای ما مهم بود که آیا همکاری مردم کامل یا ناقص است. در مجموع در گزارشی که دیروز و امروز داشتیم، مردم و کسبه در این زمینه بسیار کمک کردند و پروتکل‌ها را مراعات کردند.

نکات مهم اظهارات رئیس جمهور به نقل از خبرآنلاین به شرح زیر است:

* دلیل آن است که هیچ هجومی در مسئله مبتلا شدن یا بیمارستان نداشتیم. این معنایش این نیست که موضوع کرونا تمام شده یا رعایت نکنیم این موفقیت ما به خاطر مراعات مردم و کسبه است.

* از کادر درمانی بسیار تشکر کنیم که شبانه روز در بیمارستان‌های مختلف و در غربالگری‌ها و برنامه‌هایی که دارند تلاش می کنند و آمار آنها در این روزهای اخیر هر روز خوشحال کننده‌تر بوده است. هم بستری‌ها کمتر شدند و هم بستری‌هایی که حالشان خطرناک است نسبت به قبل کمتر شده است و هم آنهایی که جزو فوتی‌ها بودند مقداری کاهش پیدا کردند که همه اینها برای ما بسیار مغتنم است که هم مردم مراعات کردند و هم کادر درمانی با تمام توان تلاش کرد.

* در جلسه امروز وزارت بهداشت و درمان مسائلی را مطرح کرد که نشان می‌دهد که با شیوه‌های جدید هم غربالگری ادامه پیدا می‌کند و هم شناسایی افرادی که مبتلا هستند یا شرایط آنها وضعیت قرمز است دنبال می‌شود. و هم درباره درمان کار می‌شود که امیدواریم در هفته‌های آینده به یک مسیر و چارچوبی برسند که این دوره بیماری را کوتاه کنند. 

  • جزئیاتی از روش جدید غربالگری

* غربالگری جدید در استان‌ها شروع شده است که بر این مبنا است که همه افرادی که در تست مثبت می‌شوند می‌روند سراغ افرادی که در روزهای گذشته با این افراد مثبت در تماس نزدیک بودند و از آنها تست می‌گیرند. در مجموع آمار و ارقام ارائه شد و یکی از استان‌های پایلوت آمار ارائه شد.

* این قدم مثبتی است که ما را هر روز به شرایط مهار بیماری نزدیک می‌کند و این خیلی اهمیت دارد. دانشگاه شریف با داده‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیارش قرار داده، اپلیکیشنی آماده کرد که در جمعی که باهم توافق داشته و هم اپلیکیشن را نصب کرده باشند و بلوتوث شان روشن باشد به خوبی می‌فهمیم چه افرادی در شرایط قرمز (مبتلا) ، زرد (غیرمبتلایان) و بنفش (دارای وضعیت درمان شده و تا حدی پادتن دارند) نشان داده می‌شود. این برای بسیاری از مراکز و تجمعات در ادارات و بخش های مختلف می‌تواند مفید باشد. 

* به غیر از تستی که انجام می‌شود از تست آنتی بادی هم همزمان استفاده می‌کنند و در این جلسه دکتر ملک زاده اعلام کرد در این تست آنتی بادی افرادی که مثبت هستند قابل اعتماد است؛ یعنی قبلا این بیماری را داشتند و گذراندند و آنهایی که منفی هستند، محل بحث است. این شیوه هم به کمک شیوه‌های قبلی می آید و قرار است در برخی شهرها و کارگاه‌ها اینها تست شود و نتیجه آن را وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

* شرایط این روزها برای همه مردم در سراسر دنیا سخت است؛ کشوری نداریم با این ویروس درگیر نباشد و مشکل نداشته باشد. این ویروس در زندگی اجتماعی و سیاسی‌شان تاثیرگذار بوده در اقتصاد و سیاست جهانی هم تاثیر گذاشته است. اما این شرایط برای مردم ما سخت تر بوده  و دو سال است در شرایط تحریم بسیار سخت به سر می بریم.

*مسئله بعدی که خیلی سخت‌تر بود ایام نوروز را داشتیم و رفت و آمدها و دید وبازدیدهای نوروزی و سنتی که یک مراسم ملی است، را تعطیل کردیم و این برای مردم سخت بود. همه این کشورها این مراسم را نداشتند. سبک زندگی ما به گونه‌ای است که این شرایط برای ما سخت‌تر شده است در شادی‌ها و عزاها اجتماعات بزرگ داریم، رفت آمد خانوادگی و صله رحم برای ما بسیار مهم‌تر از غرب است و همه اینها از طریق فضای مجازی انجام شده است.

  • عبادات در ماه رمضان تا نیمه اردیبهشت فردی انجام می‌شود

*یکی از شرایطی که برای ما سخت‌تر کرده و شاید برای همه مسلمانان چنین باشد، ماه مبارک رمضان است که پیش رو داریم. خیلی روی این فکر شده که چه باید بکنیم. مسجد چون جزو مکان‌هایی است که در آن تجمع می‌شود و همیشه برای ما جاذبه دارد و در ماه رمضان جاذبه‌اش بیشتر می‌شود و اماکن مقدس هم همینطور. ناچاریم به مردم بگوییم شرایط قبلی را همچنان تا نیمه اردیبهشت ادامه می‌دهیم نیمه اردیبهشت باز جلساتی برگزار می‌کنیم و شرایط کشور را در نظر می‌گیریم و اگر توانستیم تصمیمات جدیدی اتخاذ کنیم، اطلاع داده می‌شود.

*از مردم می خوایهم به خاطر این شرایط حتما راز و نیاز فردی خیلی عمیق‌تر و بهتر از گذشته داشته باشند، چون راز  نیاز جمعی نداریم. دل‌های مردم سوخته است و خدا دعای مردم را مستجاب می‌کند.

*از آنجا که در ماه رمضان مراسم تجمع و افطاری نداریم، همه به یاری مردم نیازمند بشتابند و مال و کالاها و اجناس مورد نیاز را به آنان هدیه دهند تا مشکلات اقشار آسیب پذیر کمتر شود. مردم کمک‌های خوبی در این ایام چه برای کسب و کار چه برای کمک به نیازمندان شروع کرده‌اند. بخش دولتی و خصوصی و مردم خیر بار سنگینی را بر دوش دارند و امیدواریم از این مشکلات عبور کنیم.

*قرار بود مساله بررسی موضوع بازگشایی اماکن مقدس را آخر اردیبهشت قرار دهیم اما به درخواست آقای اعرافی و اجماع اعضا قرار شد اماکن مقدس، تا نیمه اردیبهشت همچنان بسته باشند و در جلسه نزدیک به آن زمان مجددا بررسی شود.

  • اشتغال نباید با مشکل مواجه نشود 

* {با قدردانی از  دستگاه‌هایی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دو ماه گذشته سخت کوشانه به فعالیت خود ادامه داده اند}: ما در روزهای اخیر به افتتاح های بزرگ رسیدیم و در هفته گذشته چهار طرح بزرگ را بهره برداری کردیم که در هفته‌های آینده تا پایان ماه رمضان و بعد از آن نیز ادامه خواهد داشت. 

*باید تلاش شود که اشتغال در کشور با مشکل مواجه نشود هر چه این طرح‌ها فعال باشد و ادامه پیدا کند مردم و کارگران و مدیران مشغول به کار هستد و اتفاقا ما باید طرح‌های جدیدی را داشته باشیم. 

*بخش اقتصادی باید تسهیلاتی را در نظر بگیرد تا کارآفرین و سرمایه گذار در این شرایط نیز کار را شروع و ادامه دهد و دولت نیز امکاناتی را در اختیار آنها بگذارد شرایط را تسهیل کند تا شغل و کار ایجاد شود زیرا برخی از مردم بیکار شده و در شرایط سخت قرار گرفته اند 

  • عرضه سهام شستا در جامعه و بازار نشاط ایجاد کرد

*{با اشاره به عرضه سهام شستا در بازار بورس در هفته گذشته}: این کار بسیار بزرگی بود و نشاطی در این شرایط ایجاد کرد از همه دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح و همه سازمان هایی که می‌توانند، شرکت‌های خود را به بازار بورس بیاورند و مردم را در سرمایه گذاری شریک کنند 

* عرضه شستا دو میلیون نفر خریدار این سهام را خوشحال کرد،در زندگی آنها تحول مختصری ایجاد شده است و بسیار مهم است که این کار را به همین صورت ادامه دهیم.

*{ با اشاره به آغاز شروع به کار مشاغل با ریسک متوسط از اول اردیبهشت}: این مشاغل به مواردی مانند مغازه‌دارانی که در جایی مثل بازار یا پاساژ مشغول فعالیت هستند، برمی‌گردد که قرار شد این افراد نیز کارشان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اول اردیبهشت شروع کنند. 

*اما در عین حال اگر در پاساژ یا بازار یک شغل پرریسک مانند رستوران یا قهوه خانه وجود دارد آن شغل باید همچنان تعطیل بماند، مگر اینکه مثلاً آن رستوران غذا درست کند و به بیرون بدهد، نه اینکه مردم برای صرف غذا آنجا تجمع کنند و کنار هم بنشینند.

  • مدارس و دانشگاه ها همچنان تعطیل است

*بنابراین مشاغل پرریسک همچنان بسته و تعطیل می مانند تا شرایط آینده را ببینیم، در ساعت کاری پاساژها نیز تصمیم گرفته شد که از صبح تا شش بعدازظهر فعالیت ها ادامه یابد و بعد تا روز آینده مغازه‌ها بسته شوند که تجمع مردم نیز در این اماکن کمتر شود.

*ما برای دانشگاه‌ها و مدارس تصمیم جدیدی اتخاذ نکرده‌ایم، پیش از این هم اعلام کردیم که دانشجویان در سطح دکتری می‌توانند به صورت حضوری تحصیلات خود را ادامه دهند و مابقی مقاطع تحصیلی و آموزشی نیز همان رویه سابق در آموزش مجازی را دنبال می‌کنند.

  • تصمیمی درباره چک های برگشتی و معوقات بانکی

*در این جلسه تصمیمات اقتصادی از قبل گرفته بودیم و اعلام کرده بودیم، هم برای وام یک میلیون تومانی قرض الحسنه و هم برای تسهیلات بانکی که در اختیار برخی مشاغل داده بودیم که مشکلی داشت که آن باید در این جلسه تصویب می شد . مشکل این بود که کسانی که وام می گیرند بانک مقرراتی دارد کسی که می‌خواهد وام بگیرد باید چک برگشتی و معوقات نداشته باشد.آن شرایط در این وام ها نباید مدنظر قرار بگیرد یعنی همه افراد یارانه بگیری که مایل هستند می‌توانند از این وام یک میلیونی استفاده کنند.

* همه کسب و کارهایی که به آنها اعلام می‌شود و وام دریافت می کنند به خاطر این که در این شرایط دچار مشکل شدند به شرط این که کارگری را اخراج نکرده باشند و بپذیرند وامی که می‌گیرند شفاف اعلام می‌شود اگر پذیرفتند، وام بگیرند.

  •  آزادی زندانیان تا پایان اردیبهشت ادامه دارد 

*در زمینه زندانی‌ها که قبلا تصمیم گرفتیم که تا پایان فروردین در مرخصی باشند امروز تصمیم گرفتیم زندانیانی که آزادی آنها خطری ایجاد نکند تا پایان اردیبهشت با همان شرط قبلی ادامه یابد. البته قوه قضاییه تصمیمات خوبی گرفته و عمل می‌کند و بعضی از تصمیمات آنها فراتر حتی از تصمیمات ستاد ملی کرونا است. 

  •  ایرانیانی که قصد بازگشت به کشور دارند باید پروتکل‌های وزارت بهداشت را مراعات کنند

*ایرانیانی که در خارج از کشور چه دانشجو و چه غیردانشجو هستند و خواستار برگشت به ایران هستند  باید پروتکل‌های اعلام شده را مراعات کنند و از کشوری که وارد ایران می شوند حتما قرنطینه ای خواهند شد که در آن تست گرفته می‌شود و اگر تست همه آنها منفی بود که مشکلی نیست و به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما اگر تعدادی از آنها مثبت بود باید طبق مقررات وزارت بهداشت عمل شود و آنها مدتی در قرنطینه بمانند و این مقررات را وزارت راه و بهداشت و کشور با مشارکت یکدیگر انجام می دهند و به مردم و همه ایرلاین‌ها اعلام کردند طبق آن مقررات انجام شود.

* درباره حمل و نقل در شهرهای بزرگ و به خصوص تهران نیز در این خصوص ما  دچار تضاد شده‌ایم . اگر به مردم توصیه کنیم که با مترو و اتوبوس مسافرت داخل شهر را انجام دهند اشکال ، اشکال بهداشتی است و اجرای پروتکل‌ها سخت است. اگر از ماشین شخصی  استفاده کنند ترافیک درست می شود که ما این راه دوم را انتخاب کردیم و مردم را تشویق کردیم که با ماشین شخصی بیایند که این ترافیک را درست کرده است.

*اگر بخواهیم همه پروتکل‌ها را رعایت کنیم تعداد اتوبوس به خصوص در کلانشهرها کم است. بنا شد تعداد اتوبوسی که می‌توانند را خریداری کنند و تا پایان اردیبهشت در اختیار آنها قرار بگیرد و دولت هم کمک کند و اتوبوس‌هایی که الان به دلیل مشکلات تعمیراتی خوابیده است اورهال شوند و دولت هم  کمک کند تا در زمینه رفت و آمد مردم مشکلی پیش نیاید.

*البته اتوبوس بین شهری را هم در حدی که نیاز است اضافه کنند. مواردی بود که اتوبوس‌های شخصی طلب دارند قرار شد در آن زمینه به آنها کمک کنیم که این کار را انجام دهند. 

*امیدواریم این مصوبات به خوبی انجام شود و همه مردم گوش به فرمان همه اصول و دستورالعمل‌ها برای سلامت خود و عزیزانشان باشند و در ماه مبارک رمضان بیشتر دعا و ثنای ما خصوصی با خداوند است ، صدا و سیما و فضای مجازی به مردم کمک کنند و فضای معنوی را به خانه مردم ببرند.

کد خبر 502685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    2 0
    این که دکتر روحانی فرموده اند دانشگاه برای دانشجویان دکترا بازه، چنین چیزی صحت نداره. بنده هم دانشجوی دکترا هستم و در شهر محل تحصیلم نیست. تمام آموزش ها رو هم به صورت مجازیه و نه حضوری داریم طی می کنیم. اگر خوابگاه ها تنها برای دانشجویان دکترا باز میشد خیلی بهتر بود. اساتید غیر حضوری خیلی پاسخگو نیستند